dobbelmann Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Altså, hvis du ikke vil ha svar så får du la være å lage tråder, er ikke verre enn det. Når det gjelder usb-brikke så har det null og niks å si om man er admin eller ikke, og installering har jeg aldri hatt trøbbel med. Wil er ikke på vidda her. Kas brikke er det? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. USB-enheter er portable enheter og å kreve adminrettigheter blir meningsløs 7082575[/snapback] Langt ifra. Jeg jobber mye for en bedrift som er en del av norges største avishus. Og de har streng lockdown på alle sine bærbare maskiner. Det skal *ingenting* inn i systemet deres som ikke går via deres servere og det er låst for installering av absolutt alt på samtlige av de nær 1000 bærbare de administrerer, så det må folk bare finne seg i. Skjønner dem godt; bare tanken på hva 1000 apekatter som skal installere alt 'moro' de kommer over kan skape av arbeid for IT-support gjør at jeg fryser på ryggen og blir kvalm. Satt som ufrivillig IT-ansvarlig for en liten bedrift (11-12 ansatte) for noen år tilbake og det var ikke få timer som gikk til å fikse opp slike ting i løpet av en måned. Og det for veldig få mennesker. Løsningen var rett og slett å låse alt siden mange av brukerne hverken har hjerne eller fornuft - til tross for stadige påminnelser - om å ikke installere ting etter eget hode. Tid er penger. De fleste arbeidsgivere har ikke lyst til å kaste penger ut av vinduet fordi de ansatte er idioter, og det er fullt forståelig at man sperrer for ting som ikke er direkte knyttet til de ansattes arbeidsoppgaver. Endret 16. oktober 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Altså, hvis du ikke vil ha svar så får du la være å lage tråder, er ikke verre enn det.Når det gjelder usb-brikke så har det null og niks å si om man er admin eller ikke, og installering har jeg aldri hatt trøbbel med. Wil er ikke på vidda her. Kas brikke er det? 7083414[/snapback] Jeg tuller ikke, brikken er en kingston og modell har ingenting å si siden den støtter usb-mass-storage. Du og wil bør bestemme dere for å vokse opp litt, forstå at andre kan ha andre erfaringer enn dere og være stille hvis dere ikke har noe fornuftig å si. Dette er såklart bare et ønske. Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 vet ikke helt jeg, men Kingston skal aldri være noe problem med i Windows. Å jeg må bare få si. Du er helt på vidda her ratix. Har gått igjennom alle Kingston USB Pennene på komplett nå og ALLE har støtte for både Windows 2000 og Windows XP. Hah. Og som dobbelmann sier så har det ingenting å si om man er admin eller ikke. Da fikk vi iallefall svar på det. Vi har nok vokst opp ja. Hva du babbler om vet jeg ikke. Det som er helt merkelig er at Admin fikk installert den og ikke du. Det at du ikke fikk USB Penna til å fungere i Windows, skjønner jeg ikke. Da er det nok den som sitter forran maskina som ikke takler det. Har som sagt sett igjennom ALLE USB Pennene på komplett.no nå og alle støtter Windows 2000 og XP. Så jeg tror vi har løst USB Pen problemet. Du har laga en tråd nå som ikke har mening, ratix. Du skriver masse bullshitt om Windows som ikke har noe med Windows å gjøre i det hele tatt. Tatt helt ut av lufta. Tror problemene kommer av den som sitter forran maskina jeg. Windows tenker ikke selv. Maskina er steindum, og den som sitter forran maskina må trykke på tastaturet eller musa for å få maskina til å gjøre ting. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) vet ikke helt jeg, men Kingston skal aldri være noe problem med i Windows.Å jeg må bare få si. Du er helt på vidda her ratix. Har gått igjennom alle Kingston USB Pennene på komplett nå og ALLE har støtte for både Windows 2000 og Windows XP. Hah. Og som dobbelmann sier så har det ingenting å si om man er admin eller ikke. Da fikk vi iallefall svar på det. Vi har nok vokst opp ja. Hva du babbler om vet jeg ikke. Det som er helt merkelig er at Admin fikk installert den og ikke du. Det at du ikke fikk USB Penna til å fungere i Windows, skjønner jeg ikke. Da er det nok den som sitter forran maskina som ikke takler det. Har som sagt sett igjennom ALLE USB Pennene på komplett.no nå og alle støtter Windows 2000 og XP. Så jeg tror vi har løst USB Pen problemet. Du har laga en tråd nå som ikke har mening, ratix. Du skriver masse bullshitt om Windows som ikke har noe med Windows å gjøre i det hele tatt. Tatt helt ut av lufta. Tror problemene kommer av den som sitter forran maskina jeg. Windows tenker ikke selv. Maskina er steindum, og den som sitter forran maskina må trykke på tastaturet eller musa for å få maskina til å gjøre ting. 7083674[/snapback] Jeg gidder ikke å svare på alle de idiotiske påstandene dine, svarene står allerede i postene jeg har skrevet. (Hvis du hadde du lest de så hadde du fått med deg at jeg fikk penna til å virke til slutt) Wil. Slutt med trollingen din og jeg skal begynne å respektere det du skriver. Endret 16. oktober 2006 av ratix Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Du verden den satt langt inne du. Tilogmed du må innse fakta her. Men ok. Vi får håpe at det blir en løsning her. Selv om jeg er i tvil. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Windows kan jo faktisk brukes ganske godt uten administrator rettigheter bare de hadde giddi å konfigurere den så man kunne få gjort det man skulle og ikke hatt en hel haug med drit som skal starte når pcn starter, og når IT avdelinga er en haug med slappe folk som drikker cola istedenfor å gjøre det de skal så er det ikke rart det går dritt med pcn'e der. Håpløs skole mener nå jeg, Windows er og blir et ganske godt operativsystem så lenge det ikke kobles til internet og får virus og spyware og all annen drit. Men de som har brukt pcn før deg er nok skyld i håpløs pcn sammen med at man ikke har rettigheter nok til å bruke en minnepenn o.l. 7081690[/snapback] Windows er ikke et godt operativsystem dersom det ikke tåler å koples til internett. Noe sånt hadde kansje gått i 1980, men hallo - den tiden er forbi. Pr. idag er faktisk internett antageligvis den viktiste grunnen til å eie en datamaskin... Mulig at it-avdelinga på denne skolen er håpløs, men it-avdelinga til UIO har jeg full respekt for. Men likevel tar det et par minutter å logge inn, da den skal starte en hel haug med programmer (windows og gui til windows) og så laste antivirus etc. Og prøver du å plage den før den er ferdig, så er det en god sjangse for at du kan male skrivebordet med explorer-vinduer. Så da tolket jeg innlegget ditt rett. Var litt i tvil om din holdning til windows, om dette var ditt generelle syn på os'et eller om dette bare var "dagens hendelse".Det er også utrolig hvordan de fleste linuxbrukere med attitude faktisk klarer å skylde på ANDRES feil og egenskaper uansett hva det gjelder. I slackware-omtalen i distro-tråden trekkes det også frem windowsbrukeres kompetanse. "GNU/Linux har ikke lignende problem, osv", du tenker ikke på at windowsbrukere faktisk KAN sette opp sitt system, hvis de ønsker. Neida. "jeg er også ganske sikker på at det skyldes uvitenhet eller lite erfaring med gitt system". Akkurat ja. Edit... 7082212[/snapback] Når jeg brukte windows så *kunne* jeg også sette opp et windows-system. Nix problem. Men likevel måtte det reinstalleres i hytt og gevær, og svikta ofte med en kryptisk feilmelding når jeg trengte det mest. Se også gjerne "mine traumatiske windows-opplevelser" tråden i siggen min, som jeg gjerne foreslår å gjenopplive så kan vi fortsette diskusjonen der. Altså, hvis du ikke vil ha svar så får du la være å lage tråder, er ikke verre enn det.Når det gjelder usb-brikke så har det null og niks å si om man er admin eller ikke, og installering har jeg aldri hatt trøbbel med. Wil er ikke på vidda her. Kas brikke er det? 7083414[/snapback] Ang. USB-penner: Jo, windows kan faktisk settes opp slik at du må ha admin-rettigheter for å bruke en usb-penn. Jeg opplevde det selv seinest i dag. Det har ikke noe med drivere å gjøre, det er rett og slett en config-instilling (som ifl. termvakt tydligvis gjøres pr. maskin... Møtte den ene maskinen på fysikk-termstua som krever admin-passord for å la deg bruke minnepinne) Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Nei, så klart kan ikke windows kobles til internett, skulle bare mangle. Windows bør installeres jevnlig, ukentlig ser ut til å være tiden det tar for en linuxbruker å ødelegge en windowsinstall. Windows skal man ikke plage, da blir den motvillig. Det er såklart en haug med programmer. Ingen vil at antivirus, msn, muligens en og annen mediespiller skal starte. Selvsagt skal den perfekte windows leveres, installeres og brukes UTEN programvare. Feilmeldinger i windows er rare greier. Linuxmeldinger leser vi som amen i kirka. Det gjør selv en windowsbruker eller bestefar. Linux er svaret! Når vi innser at problemet sitter og sikler FREMFOR maskina, DA er vi i mål. Edit: kan vi ikke gå videre, og si at usb var trøblete i dette tilfellet?... Endret 16. oktober 2006 av dobbelmann Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Skjønner dem godt; bare tanken på hva 1000 apekatter som skal installere alt 'moro' de kommer over kan skape av arbeid for IT-support gjør at jeg fryser på ryggen og blir kvalm. Jeg blir mer kvalm over holdningene dine, og du er dessverre ikke alene om dem. De er ganske utbredt blant Wintendo-adminer, men heldigvis ikke blant de som drifter unix-systemer. Kort oppsummert: IT-(u)ansvarlig = verdensmester øvrige ansatte = apekatter med ADHD som nyter å bruke arbeidstiden på å ødelegge PCer Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Linuxmeldinger leser vi som amen i kirka. 7083811[/snapback] Hva er en "linuxmelding"? Lenke til kommentar
huf Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Ein annan ting er at om ein IT-ansvarleg får eit tips frå ja, sei ein elev, så vil han ikkje ta imot. Han er bedre uansett. Ufattelig irriterande situasjon. Sjølv ein ansvarleg person skal vere open for tips og hjelp for å forbetre eit system enten det er Win eller G/L. Endret 16. oktober 2006 av huf Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) øvrige ansatte = apekatter med ADHD som nyter å bruke arbeidstiden på å ødelegge PCer 7083852[/snapback] Dessverre så er nok dette ofte tilfellet. Og gjør de det ikke selv så kan du banne på at drittungene deres installerer søppel på maskinen når de har den med hjem. Derfor velger flere og flere bedrifter å rett og slett sperre for alt. Og jeg skjønner dem veldig godt. Som jeg skrev; seriøse og store bedrifter ønsker ikke å ha en håndfull ekstra it-stillinger bare for å rydde opp etter idioter som legger inn alt de kan av 'smart og lur' programvare de kommer over. Da låser de heller systemet sitt og unngår at dumme ting skjer. Folk flest har skremmende liten IT-kompetanse; jeg jobber sammen med folk som har brukt datamaskiner i 15+ år og som fremdeles blir helt satt ut hvis de har klart å minimere et vindu eller dytte det helt til bunn av skjermen. Og så ikke vet hva de gjør for å få det på plass igjen. Slik er virkeligheten i mange bedrifter når det gjelder ansatte som bare bruker IT som et verktøy og ikke jobber innen IT. Endret 16. oktober 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
huf Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) øvrige ansatte = apekatter med ADHD som nyter å bruke arbeidstiden på å ødelegge PCer 7083852[/snapback] Dessverre så er nok dette ofte tilfellet. Og gjør de det ikke selv så kan du banne på at drittungene deres installerer søppel på maskinen når de har den med hjem. Derfor velger flere og flere bedrifter å rett og slett sperre for alt. Og jeg skjønner dem veldig godt. Som jeg skrev; seriøse og store bedrifter ønsker ikke å ha en håndfull ekstra it-stillinger bare for å rydde opp etter idioter som legger inn alt de kan av 'smart og lur' programvare de kommer over. Da låser de heller systemet sitt og unngår at dumme ting skjer. Folk flest har skremmende liten IT-kompetanse; jeg jobber sammen med folk som har brukt datamaskiner i 15+ år og som fremdeles blir helt satt ut hvis de har klart å minimere et vindu eller dytte det helt til bunn av skjermen. Og så ikke vet hva de gjør for å få det på plass igjen. Slik er virkeligheten. 7083956[/snapback] Kvifor er det slik at dei "dumme" personane er dei som får skylda for å gjere ugjerningane? Om dei ikkje klarar å maksimere eit vindu, så er det ikkje så forferdelig mykje anna dei kan klare å klusse til. Dei som veit sjølv at dei har lite kunnskap i forhold til menge bruk, er ofte også skjemd over det, og vil derfor ikkje bruke pcen til noko anna enn akkurat det dei treng den til dagleg. Mi erfaring seier heller at det er dei som besitt ein menge kunnskap som er over gjennomsnittet som lagar helsike. Skal prøve ut ditt og datt, og kanskje imponere kompisane. Endret 16. oktober 2006 av huf Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Nå har moderator lest gjennom tråden, og kommet til følgende: 1. Tråden er en ytring og trådstarter ber ikke om hjelp til noe. Den er et uttrykk for frustrasjon som trådstarter forhåpentlig har fått skrevet av seg. 2. Tråden har utviklet seg til en krangel hvor trådstarter er involvert. For denne moderator er det ikke vesentlig hvem som startet, deet må to til for å holde en krangel gående. 3. Siden dette er et forum for diskusjoner rundt Linux er Windowsproblemer strengt tatt off topic, selv om jeg skjønner det er kjekt for Linuxbrukere å påpeke svakheter med andre systemer. Etter en samlet vurdering ser jeg ingen tungtveiende grunn til å holde tråden åpen. Så da blir den stengt, med referanse til retningslinjene punkt 1, 2, 4 og 5, og utvalgte avsnitt av nettiketten. Eventuelle reaksjoner på modereringen tas på PM. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg