VikinGz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) ja som topic sier... øye,dataspill og tv... Jeg har sittet og fundert på noe lenge Vi mennesker oppfater 35bilder i sekunde med vårt øye. Så hvordan har det seg slikt at vi må ha min 35fps på ett spill for at vi skal føle at det går helt strøkent, mens tvbildene er på 25fps og føles like bra :S Noen som vet det der? Endret 16. oktober 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Caze Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det at mennesker oppfatter x frames per sekund er en myte. Se en annen diskusjon her på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=603662 Lenke til kommentar
LordGraveN Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi kan oppfatte 72 bilder/sek... og tv bildene og satt sammen på en spess måte! Lenke til kommentar
Arang Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 TV-bilder har tåkete soner fordi kameraet bruker så lang tid på å oppfatte bevegelsen. Dermed ser TV mye jevnere ut, nettop fordi du ser en bevegelse i færre trinn, mens en PC alltid viser helt klare bilder. Litt vanskelig å forklare, men stopp en DVD midt i foreksempel en slåssescene, så kan du se hva jeg mener. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi kan oppfatte 72 bilder/sek... 7082514[/snapback] Kilde? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi kan oppfatte 72 bilder/sek... 7082514[/snapback] Kilde? 7083285[/snapback] Vær så snill, ikke begynn den diskusjonen her. Grunnen til at 24 frames på tv'en oppfattes som glidene er at det brukse motion blur, så bildene glir sammen i hverandre. Man kan si at bilde nummer 1 er fanget opp av kameraet, samme med bilde nummer 3. Bilde nummer 2 er en kombinasjon av 1 og 3. Get it? Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vær så snill, ikke begynn den diskusjonen her. Jo, helst. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 En normal person kan ikke se forskjellen på 50 og 70 bilder i sekundet. Grunnen? Se på en 50 hz TV, ser du rett på skjermen, vil du ikke se at bildet bytter 50 ganger i sekundet derimot hvis du vender blikket vekk fra skjermen kan du se dette, og du ser fint forskjell på 50 og 100 Hz, men dette er ikke fordi du ser bildet endrer seg, men fordi skjermen blir svart med engang bildet er vist, dette ser du derimot ikke hvis du ser rett på skjermen, fordi fokuset ditt er betydelig tregere en sidesynet. Derfor, en hvilken som helst person, kan ikke se forskjell på 40 bilder i sekundet, og 100, fordi alt ville gått i et allikevel. Folk som sier de ser forskjell, er de folkene som sier at det spiller en rolle hvilken vei du setter stikkontakta inn i veggen fra en forsterker, det man kaller troende, eller synsere. Prøv selv. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Folk som sier de ser forskjell, er de folkene som sier at det spiller en rolle hvilken vei du setter stikkontakta inn i veggen fra en forsterker, det man kaller troende, eller synsere. Prøv selv. 7085677[/snapback] Sannheten bak dette med stikkontakten er at det er ikke sikkert kontakta er isolert riktig (Mange tv'er som har en liten klump på ledningen for å sikre dette). Men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Men siden fps-diskusjonen allerede er igang skal jeg slenge meg på. Så en animasjon (spinnende kube med detaljer) som på film nummer en hadde 30 fps, og film nummer 2 hadde 60fps, film nummer 2 så betraktelig bedre ut. Hvis man så 60fps først, så går man rett over til 30fps så ser man forskjellen! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har INGEN problemer med å se forskjellen på en 50Hz og en 100Hz TV i det hele tatt. Jeg hadde vært med på en blind-test anytime. Så og si ALLE 50Hz TV-er har problemer med å vise hvite linjer mot en mørk bakgrunn, horisontalt, f.eks. Den største forskjellen på hvordan en 50 og en 100Hz TV behandler bildet på er at 100Hz-TV'en setter sammen A- og B-frames til ett bilde FØR det blir vist på skjermen, mens en 50Hz TV tegner først opp annenhver linje (A-frames) først - deretter fylles de resterende "tomme" linjene med frame B. Å tegne en hel frame tar 1/50 dels sekund - derav uttrykket 50Hz TV. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har INGEN problemer med å se forskjellen på en 50Hz og en 100Hz TV i det hele tatt. Jeg hadde vært med på en blind-test anytime. Så og si ALLE 50Hz TV-er har problemer med å vise hvite linjer mot en mørk bakgrunn, horisontalt, f.eks. Den største forskjellen på hvordan en 50 og en 100Hz TV behandler bildet på er at 100Hz-TV'en setter sammen A- og B-frames til ett bilde FØR det blir vist på skjermen, mens en 50Hz TV tegner først opp annenhver linje (A-frames) først - deretter fylles de resterende "tomme" linjene med frame B. Å tegne en hel frame tar 1/50 dels sekund - derav uttrykket 50Hz TV. 7086652[/snapback] Interlacing, sant? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har INGEN problemer med å se forskjellen på en 50Hz og en 100Hz TV i det hele tatt. Jeg hadde vært med på en blind-test anytime. Så og si ALLE 50Hz TV-er har problemer med å vise hvite linjer mot en mørk bakgrunn, horisontalt, f.eks. Den største forskjellen på hvordan en 50 og en 100Hz TV behandler bildet på er at 100Hz-TV'en setter sammen A- og B-frames til ett bilde FØR det blir vist på skjermen, mens en 50Hz TV tegner først opp annenhver linje (A-frames) først - deretter fylles de resterende "tomme" linjene med frame B. Å tegne en hel frame tar 1/50 dels sekund - derav uttrykket 50Hz TV. 7086652[/snapback] Interlacing, sant? 7086689[/snapback] Interlacing, ja. 100Hz er også interlaced, men bildene er pre-prosessert og satt sammen FØR de blir tegnet opp på skjermen. Lenke til kommentar
ilex Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 les og lær http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 les og lær http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html 7086713[/snapback] Og husk at artikkelen er amerikansk, og i USA bruker de NTSC. NTSC går på 60Hz/30FPS mot 50Hz/25FPS som benyttes for PAL (i Europa er det stort sett PAL). Så NTSC har raskere oppdatering, men færre linjer vertikalt. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) les og lær http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html 7086713[/snapback] Og husk at artikkelen er amerikansk, og i USA bruker de NTSC. NTSC går på 60Hz/30FPS mot 50Hz/25FPS som benyttes for PAL (i Europa er det stort sett PAL). Så NTSC har raskere oppdatering, men færre linjer vertikalt. 7086730[/snapback] NTSC høres veldig bra ut pågrunn av sørre frekvens og flere bilder i sekunde. Men PAL har bedre bilde kvalitet. NTSC ble også kalt newer the same colour Det at mennesker oppfatter x frames per sekund er en myte.Se en annen diskusjon her på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=603662 Den var oppklarende Takk for at du la det til... ganske pussig å tenke på, er vell på vei inn i spill bransjen det der med motion blur eller? Endret 17. oktober 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 OK, slik fungerer en CRT-TV: Bak inne i skjermen, ligger det en kaller en elektron kanon, denne skyter ut elektroner, som blir justert av megnetisme, for å treffe spesielle punkter på bildet foran, som består av et glass, med fosfor, som lyser akkurat idet elektronet treffer det, og viser et punkt på skjermen, dette går fra øverst til høyere til nederst i venstre, 50 ganger i sekundet på en 50hz tv, 100 på en 100 hz Dette lyser i brøkdelen av et sekund, de fleste ser ikke at skjermen blir svart før det, men hvis du snur, og ser på TV-en med sidesynet (svart-hvitt) vil du legge merke til flimring. Jeg garanterer at ingen her kan skille mellom 50 FPS og 70 FPS på en blindtest, men jeg tror gjerne at dere kan se forskjell på en 100hz tv og en 50hz, du kan også høre forskjell. Sannheten bak dette med stikkontakten er at det er ikke sikkert kontakta er isolert riktig (Mange tv'er som har en liten klump på ledningen for å sikre dette). Men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Sannheten bak dette er at forsterkere krever likestrøm, mens strømmen i stikkontakta er vekselstrøm, dermed kreves det en likeretter, som gjør om vekselstrøm til likestrøm, og da spiller det ingen rolle hvilken vei du kopler denne inn, og har ingenting med jording å gjøre (de fleste forsterkere er vel ikke jordet engang) Hah! Slik fungerer øyet: Øyet består av millioner av reseptorer som er følsomme for lys, og sender signaler til hjernen, som igjen lager et bildet, det som gjør at du ikke kan skille mellom 50->70Hz er at hverken netthinnen din, eller hjernen din er rask nok til å oppfatte dette. Sånn, nå er jeg ferdig Motion blur var faktisk lagt inn i Voodoo 5 og Voodoo 6, men ble aldri noen suksess av en eller annen grunn (kanskje fordi 3dfx ble kjøpt opp?) Synd egentlig, for det gjør mye med realismen. for de som ikke allerede har sett det, Project Offset tar heftig bruk av motion blur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå