Gå til innhold

De skyter dem som hunder

Anbefalte innlegg

Aftenposten har en liten notis om kinesiske grensevakters kaldblodige nedslakting av Kelsang Namtso, en tibetansk nonne.

På youtube kan du se hva som skjer

Våre hjemmellige fredsguruer, disse som etter behov henger opp bilder av Stalin eller Mao på veggene, synes ikke dette er noe å bråke for. En tibetansk nonne er ikke like mye verd som en "palestiner", denne maskerte, edle frihetskjemperen i T-skjorte, olabukse og AK-47.

Det er ikke ord i det norske språket som kan beskrive den grenseløse forakten jeg føler for disse nederdrektige morderne og deres rævsleikere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt er det følgende mer enn bare en notis:

ROMANIA-NEPAL-TIBET_465003s.jpg

Drapet på nonnen har vekket internasjonal oppsikt. I forrige uke leverte USAs ambassadør i Beijing en offisiell protest til Kinas utenriksdepartement, melder nyhetsbyrået AFP.

En gruppe tibetanske flyktninger forsøkte å ta seg over grensen til Nepal, da de ble oppdaget av kinesiske grensevakter ved et fjellpass i Himalaya 30. september.

- Skjøt vilkårlig

Vaktene åpnet ild mot gruppen, som inneholdt munker, kvinner og barn. En person ble drept og en annen ble skadet i skytingen, ifølge AFP.

Det statskontrollerte nyhetsbyrået Nye Kina hevdet at skytingen hadde skjedd i selvforsvar, men en 35 år gammel tibetansk munk, som befant seg i gruppen avviser denne påstanden.

- Det var ikke selvforsvar. De ville ganske enkelt skyte oss. De skjøt helt vilkårlig, sier munken, som vil være anonym.

Den rumensk TV-kanalen Pro TV la i helgen ut en video som skal vise drapet fanget på film. Opptaket ble gjort av den rumensk fotografen Sergiu Matei.

- Som hunder

På filmen vandrer en gruppe personer gjennom snøen ved Nangpa La-passet. Plutselig høres et skudd og en person faller.En mannsstemme sier på engelsk: "De skyter dem som hunder."

Den britiske fjellklatreren Steve Lawes, ble vitne til hendelsen, Han forteller at en gruppe på 10-12 barn ble pågrepet av grensevaktene og ført bort.

Den USA-baserte menneskerettighetsorganisasjonen ICT har identifisert den døde som den 25 år gamle nonnen Kelsang Namtso.

Kina har siden 1950 okkupert Tibet.

Og hvem har forsvart denne handlingen?

Såvidt jeg vet, ingen, annet enn muligens kineserne selv

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Men er en palestiner verd mer enn en tribetansk nonne, salah?

Med mindre du forutsetter at hun er den første som er skutt av kinesiske grensevakter så er vel ikke antallet noen vesentlig målestokk. Da kan fort noen komme trekkende med de anslagsvis 77 millioner mennesker som mistet live på grunn av maoismen i Kina, og si "Personlig synes jeg 77 000 000 kinesere er mer verdt enn 3-4 000 palestinere.

Geir :)

Lenke til kommentar

Med mindre du forutsetter at hun er den første som er skutt av kinesiske grensevakter så er vel ikke antallet noen vesentlig målestokk. Da kan fort noen komme trekkende med de anslagsvis 77 millioner mennesker som mistet live på grunn av maoismen i Kina, og si "Personlig synes jeg 77 000 000 kinesere er mer verdt enn 3-4 000 palestinere.

7080940[/snapback]

Det er forøvrig tibetanernes tragedie at de ikke er okkupert av USA eller Israel.

Lenke til kommentar

7080940[/snapback]

Det er forøvrig tibetanernes tragedie at de ikke er okkupert av USA eller Israel.

7080952[/snapback]

Jeg regner med de hadde kommet opp til Himmelen om Israel har okkupert dem.

Vi ser jo hvor mye goder israelerne gir befolkningen i okkuperte områder.

7080940[/snapback]

Nei, for meg er alle liv like mye verdt, men slik han sammenligner situasjonen, er det som om vi bare skal blåse i Palestina for det er okkupert av høyre-regjeringer, mens Kina er styrt av kommunister.

Endret av salah
Lenke til kommentar

Du misforstår. Det er tibetanernes tragedie at de ikke er okkupert av USA eller Israel, fordi da ville verdensoponionen mot okkupasjonen sett helt anderledes ut. Et samlet pressekorps ville opprettet baser i nordindia ASAP for å dokumentere overgrepene. Fredsfjotten Galtung ville gått spinnvill sammen med Willoch og resten av røkla.

Endret av Fromage
Lenke til kommentar
Nei, for meg er alle liv like mye verdt, men slik han sammenligner situasjonen, er det som om vi bare skal blåse i Palestina for det er okkupert av høyre-regjeringer, mens Kina er styrt av kommunister.

7080962[/snapback]

Jeg kan ikke se at han gir uttrykk for det, hvilket han forsåvidt selv har oppklart.

Spørsmålet er hvorfor du uttrykte deg som du gjorde...? Det kan du fortsatt få lov å utdype med noe annet enn "men han sa..." Hva lå bak ditt utsagn om at "3-4 000 palestinere er mer verdt enn en tibetansk nonne."

Lenke til kommentar

7080962[/snapback]

Jeg kan ikke se at han gir uttrykk for det, hvilket han forsåvidt selv har oppklart.

Spørsmålet er hvorfor du uttrykte deg som du gjorde...? Det kan du fortsatt få lov å utdype med noe annet enn "men han sa..." Hva lå bak ditt utsagn om at "3-4 000 palestinere er mer verdt enn en tibetansk nonne."

7081033[/snapback]

Nå var det ment at jeg bryr meg mer om at 3-4 000 dør enn at 1 person dør.

Ikke misforstå meg.

Lenke til kommentar
Våre hjemmellige fredsguruer, disse som etter behov henger opp bilder av Stalin eller Mao på veggene, synes ikke dette er noe å bråke for. En tibetansk nonne er ikke like mye verd som en "palestiner", denne maskerte, edle frihetskjemperen i T-skjorte, olabukse og AK-47.

Det er ikke ord i det norske språket som kan beskrive den grenseløse forakten jeg føler for disse nederdrektige morderne og deres rævsleikere.

7080814[/snapback]

Hvorfor i all verden skriver du dette? Mener du at alle som støtter palestinerne også støtter kommunisstyret i Kina? Eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar
Kinsere eier ikke følelser i det hele tatt, på ingen som helst måte.

7083840[/snapback]

På hvilket grunnlag kan du påstå det? Jeg er bare nysgjerrig jeg, det er litt av en dom.

7084336[/snapback]

Livserfaring og undersøkelser av 1,3 milliarder kinesere kan bekrefte dette.

Lenke til kommentar

7080962[/snapback]

7081033[/snapback]

Forskjellen må vel være at nonnen var på vei ut fra Kina ( Tibet ) mens Palistinerne er på vei inn i Israel ( vestbredden og Gaza )?

Hvis en skal følge enkeltes konklusjoner.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Du misforstår. Det er tibetanernes tragedie at de ikke er okkupert av USA eller Israel, fordi da ville verdensoponionen mot okkupasjonen sett helt anderledes ut. Et samlet pressekorps ville opprettet baser i nordindia ASAP for å dokumentere overgrepene. Fredsfjotten Galtung ville gått spinnvill sammen med Willoch og resten av røkla.

7080990[/snapback]

Jeg kan heller ikke se noe konstruktivt med dette innlegg, du har allerede lagt lista med generalisering av mennesker, du tildeler Norsk presse og tidligere Politikere sjelsord, kallenavn og meninger.

Du har allerede karakterisert resten som røkla, jeg går ut fra at det gjelder alle som ikke har samme mening som deg i ett og alt.

Jeg kan da ikke se noe konstuktivt i den type debattform hvor det kun finnes en riktighet og den er forbehold deg.

Takk.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...