Gå til innhold

Hvordan regulere 12 volt i bil, for bruk til pc?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver å skal bygge en pc som skal brukes i bil.. har brukt mye brukte deler, deriblandt et Mini atx (eller muligens noe mindre enn dette) kabinett og hovedkort. dette kabinettet har innebygd strømforsyning, bare et enkelt kort som skal ha 12v inn.. ca 16A. og en 220 til 12V omformer som fulgte med.. denne har jeg målt til ca 12,50V.

å nå kommer den store oppgaven, hva må jeg gjøre for å være sikker på å få regulert 12V inn i kabinettet?

Har en ITPS som jeg prøvde, men denne stjeler litt for mye strøm, så når jeg testa dette inne så sank 12V ned på 10,2 omtrent.. å da nekter pc'n å boote med strøm ifra den opprinnelige strømforskyninga. Viftene starta, men ikke disken og bare noen av lysa som skal lyse begynte å lyse.

Så hva trengs for å takle strøm ifra bil og gjøre det om til stabil 12V? og som også tåler så lite som 12V inn og enda klarer å gi 12V ut.

ITPS'n klarte det ikke.. så den er ikke aktuell.. for jeg gidder ikke skru opp pc'n og demontere halve pc'n for å bytte til vanlig ATX power for å kunne bruke den inne i noen timer f.eks.

Veit jeg vil få problemer med lav spenning når bilen startes, men dette skal jeg nok finne en løsning på.

Og skulle alt dette bli for dyrt eller vanskelig får jeg bare gå for løsning nr 2, å det er å bytte kabinett så jeg kan bruke 12V atx PSU som jeg også har liggende her, for den er lagd for bil bruk så den tåler spennings variasjoner veldig bra.

Mvh Drkangel

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Driver å skal bygge en pc som skal brukes i bil.. har brukt mye brukte deler, deriblandt et Mini atx (eller muligens noe mindre enn dette) kabinett og hovedkort. dette kabinettet har innebygd strømforsyning, bare et enkelt kort som skal ha 12v inn.. ca 16A. og en 220 til 12V omformer som fulgte med.. denne har jeg målt til ca 12,50V.

å nå kommer den store oppgaven, hva må jeg gjøre for å være sikker på å få regulert 12V inn i kabinettet?

Har en ITPS som jeg prøvde, men denne stjeler litt for mye strøm, så når jeg testa dette inne så sank 12V ned på 10,2 omtrent.. å da nekter pc'n å boote med strøm ifra den opprinnelige strømforskyninga. Viftene starta, men ikke disken og bare noen av lysa som skal lyse begynte å lyse.

Så hva trengs for å takle strøm ifra bil og gjøre det om til stabil 12V? og som også tåler så lite som 12V inn og enda klarer å gi 12V ut.

ITPS'n klarte det ikke.. så den er ikke aktuell.. for jeg gidder ikke skru opp pc'n og demontere halve pc'n for å bytte til vanlig ATX power for å kunne bruke den inne i noen timer f.eks.

Veit jeg vil få problemer med lav spenning når bilen startes, men dette skal jeg nok finne en løsning på.

Og skulle alt dette bli for dyrt eller vanskelig får jeg bare gå for løsning nr 2, å det er å bytte kabinett så jeg kan bruke 12V atx PSU som jeg også har liggende her, for den er lagd for bil bruk så den tåler spennings variasjoner veldig bra.

Mvh Drkangel

7080793[/snapback]

Da vil jeg anbefale at du ser i webshoppen til carputer.no

de hadde iallefall sånn inne på lager før, hvis ikke kan du bare sende en mail til de.

de er veldig behjelpelig med sånn :)

de selger også 12 v DV-DV strømforsyninger og alt du trenger for pc i bil :)

Lenke til kommentar

Har vært endel på carputer forumet og sidene dems, er derifra jeg kjøpte ITPS'n og den andre strømforsyninga jeg har liggende her, grunnen til at jeg ikke vil bruke den er at den ikke får plass i kabinettet :( men får vel studere sidene til carputer litt mer, og finner jeg ikke ut så mye får jeg bare se meg om etter et så lite som mulig ATX kabinett som jeg kan bruke strømforsyninga i.

Lenke til kommentar

Jeg har en slags idé om saken (obs: bare et tanke ekspriment). Hvis du demonterer en PSU, så kan du prøve å koble til strømmen som du henter i fra bilen etter likeretteren som sitter i strømforsyninga. I strømforsyningen benyttes det zenerdioder og annet små snacks for å holde en så jevn spenning som mulig.

Lenke til kommentar

Kjøp denne http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...a6cdd6ee1cb1747

og kople den rett på HKet.

Har den selv og den fungerer utmerket.Kobles rett på batteriet i bilen,er regulert.

160W burde holde fint.Finnes en mindre og.

Så slipper du problemet med at batteriet blit tappet når pcen er av.

Og "220 til 12V omformer som fulgte med" bruker du rett i denne når du har pcen inne.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Har prøvd UPS før, å det gikk dårlig.. MASSE STØY!! så det er bortkasta og prøve om noen tenker på det.

Men tilbake til saken, ga opp det lille kabinettet og fant meg et vanlig atx kabinett, så jeg bruker 300W PSU ifra carputer, kjører dønn stabilt inne på 12V 16A omformer ihvertfall!

Kjører PSU, 7" touch skjerm og en eldre pioneer cd-spiller på den 16A omformern akkurat nå og merker ikke noe feil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...