Stonescream Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Et alternativ er å kjøpe en brukt bærbar på qxl med feks. 1GHz prosessor+ litt stæsj. så legger du i penger til en ny og stillegående harddisk og evt. mer ram. Jeg kjøpte en p3-800, men siden compaq har så kresen på ram, passet ikke apacer brikken jeg kjøpte hos psData. Får forsøke med Kingston fra Komplett, men det må bli etter jul. Resultatet er en maskin som ikke bråker og som er helt grei til mitt bruk: notater i timer,litt mp3 og film når jeg tar den med hjem i jula. Ikke noe å spille på, men det har jeg den stasjonære til. Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Kjøper jeg sdram'en et annet sted så må jeg jo inn i maskinen for å sette det inn, og da må jeg levere maskinen inn til apple for å ikke bryte forsegling og dermed avbryte garantien! Men uansett: 128mb ram er vel nok til skrivemaskin og mp3? eller burde jeg ha 128 til, eller til og med 256? Det ble jo sagt tidligere i postingene her at det er anbefalt +256ram i tillegg til det som følger med på den billigste versjonen av iBook, men det høres jo fryktelig mye mer ut enn det som strengt tatt er nødvendig(?) Office, mp3 og småklipp (muligens dvd/divx o.l.) etc. kan vel ikke være så krevende? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 11:54, skrev sanyar:Det ble jo sagt tidligere i postingene her at det er anbefalt +256ram i tillegg til det som følger med på den billigste versjonen av iBook, men det høres jo fryktelig mye mer ut enn det som strengt tatt er nødvendig(?) Office, mp3 og småklipp (muligens dvd/divx o.l.) etc. kan vel ikke være så krevende? Jeg vil i allefall definitivt anbefalle deg ekstra RAM. OSX er glimrende, men elsker RAM. For å utnytte OSX og dets meget avanserte Multithreading/Multitasking bør du nok gå for ekstra minne. Personlig synes jeg faktisk det er tåpelig av Apple å selge maskiner med mindre enn 256MB! Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 OK, her er min anbefalling til deg... Apple iBook: [*]384MB SDRAM - 2 DIMMs [*] 30GB Ultra ATA drive [*] DVD/CD-RW [*] iBook 800MHz [*] 12.1-inch TFT display [*] 10/100BASE-T Ethernet [*] 56K internal modem [*] VGA video output [*] Two USB ports [*] FireWire port Pris. NOK 13.990,- altså (akkurat) innenfor ditt budsjett. Du får ikke med MS Office, men du får AppleWorks som er en "grei" Officepakke og som er kompatibel med Word & Excell. Skulle du ved en senere anledning føle at du må ha MS-Office (som definitivt er et bedre program) kjøper du en studentlisens til ca. kr. 1600,- Lenke til kommentar
novalis Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Selv om jeg går over til mac selv :smile: så har Stonescream et poeng. Jeg oppgraderte en Compaq Presario 1685 (maskinen til hun jeg bor sammen med :smile: for et par tusen for ikke så lenge siden. Dette er en glovarm, bråkete, dustemaskin med 380Mhz P3 processor i utgangspunktet. Men nå har det seg sånn at compaq har lagt ut service-manualene på nettet til alle laptop'ene sine, og det er superlett å plukke frahverandre hva det skal være når man har Donald Duck-tegninger å se etter. Jeg satte i RAM sånn at den makset ut på 192Mb (300kr) Jeg satte i ny hard-disk 20Gb IBM (1000kr) Kjøpte PCMCIA nettverkskort hos Komplett for (300kr) Innstallerte en Win XP versjon jeg ikke skal bruke mer selv. Selve maskinen kostet vel 3000kr for et halvt år siden. Resultatet er en lydløs og lun maskin som takler musikk, filmer, bildebehandling og tekstbehandling uten å å tryne eller hakke. Klarte t.o.m. å spille CivIII på den, og Collin MacRae 2.0 ! Tastaturet er også bra. Det er faktisk denne maskinen jeg skriver på nå mens jeg venter på en Power-Book G4 Poenget med dette innlegget er at Compaq har maskiner som er superlette å mekke på, og som du får tak i billig brukt på f.eks. qxl.no. Bytt harddisk og de er som nye igjen :smile: Lenke til kommentar
^MonEy^ Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Selv jobber jeg med Compaq, og anbefaller deg å kjøpe en Armada M700.. SINNSYKT enkel å fikse. 4 Clips på tastaturet, så er minnet tilgjengelig. Disken sitter i front, og er bare en skrue fra å tas ut. Men du må ha en Torks (?!) 9MM for å få skrudd den ut. Denne kan du få kjøpt hos biltema for en billig penge. Armada serien er nå byttet ut med EVO serien, og den er ikke like enkel. Men skal du ha en ny pc er EVO N400 en god løsning, har ikke priser i hodet nå, men det er en god maskin. Her må det riktig nok litt skruing til for å bytte deler, men det er ikke vanskelig. totalt 8 skruer i bunnen som må ut for å få tilgang til disk og minne. Kan du få tak i en Armada M700 til en billig penge, så ville jeg gått for den! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Siden du jobber i compaq... hvilke ram passer? ikke det sinnsykt dyre merke ram saken fra compaq selv? Min likte ikke apacer minne selv om det på apacer sine sider står at dette skal gå greit. ps. min 17xl569 er jo dødsenkel å fikse på harddisken 2 skruer og ram=1 vanlig liten stjerneskru. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Hei! Har en ASUS M2400, og den må bruke viften ganske ofte, såpass at den ikke kan brukes i forelesningssal/stille steder. Nå driver jeg og finner ut om noe er galt med min pc, fordi testresultatene her på siden er litt annerledes, men hvis maskinen er slik som den jeg har kan jeg ikke anbefale den for stillere steder. Cecilie Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Takk for all hjelp! Bestilling er sendt: -Apple iBook G3 800 MHz - 12.1/128/30/COMBO -Ram DD 256MB lowprofile PC133 iMac iBook -Kabel Ethernet kabel krysset RJ45/RJ45, 3 m -TEAC Floppydrive USB, for MacOS 9 og Win 98, 2000 Daddy's (soon) got a brand new Mac! :wink: Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Quote: Skulle du ved en senere anledning føle at du må ha MS-Office (som definitivt er et bedre program) kjøper du en studentlisens til ca. kr. 1600,- Trenger man noen spesiell MS-office-version til Mac eller fungerer det med den samme som er til PC? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Trenger såvidt jeg veit en versjon som passer på MAC altså en Mac versjon. Denne har et grafisk utseende som er bedre og selve programmet er bedre en tilsvarende på pc har jeg lest på dette forumet. Det følger med en lignende office pakke som du klarer deg lenge med, så du kan jo se om du får bruk for noe office pakke. Uansett det finnes veier rundt å betale for dette som det gjør med pc :smile: Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Jeg var hos en mac-sjappe og testa det ut. Jeg må si meg meget imponert over layout og hvordan alt fungerte. Jeg skal kjøpe Office til mac (Office X). Studentprisen er kr. 1.190,- der jeg kjøper (prolyd.no). Det som følger med mac'en er ikke så knallbra (jeg er avhengig av office - word - excel). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå