JohnRichard Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hei! Jeg leker litt med en brukerdatabase i ASP og Access. Og lurte på om det var mulig å sette f.eks. flag i ett felt i databasen på enkelt måte. Admin = +a Normalbruker = +r Slettet = +d F.eks: At noen brukere har nivå 1 (admin) da skal feltet inneholde +a Men dersom jeg vil slette denne brukeren, skal feltet inneholde +a+d Hvordan løser jeg dette (uten å bruke ett textfelt som jeg må skrive i) ? Beklager om jeg forklarte meg litt n00b... Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Går utifra at du har en Users tabell. Da ville jeg heller lagt til disse som 2 bit felter. Users: UserID int, pk UserName varchar Active bit (ikke slettet / slettet) Admin bit (vanlig bruker / admin) Evt. hvis du har flere roller (User, Admin, Moderator, Reader, Writer, etc?). Users: UserID int, pk UserName varchar Active bit (ikke slettet / slettet) Roles: RoleID int, pk RoleName varchar UsersRoles: UserID int, pk RoleID int, pk Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Takk for hjelpen ! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Går utifra at du har en Users tabell. Da ville jeg heller lagt til disse som 2 bit felter. Users: UserID int, pk UserName varchar Active bit (ikke slettet / slettet) Admin bit (vanlig bruker / admin) Evt. hvis du har flere roller (User, Admin, Moderator, Reader, Writer, etc?). Users: UserID int, pk UserName varchar Active bit (ikke slettet / slettet) Roles: RoleID int, pk RoleName varchar UsersRoles: UserID int, pk RoleID int, pk 7085700[/snapback] Dette forutsetter at en person skal ha flere roller. Skal man bare ha en, kan man kutte transaksjonstabellen. Users pk_id bigint fk_role_id bigint username nvarchar(50) active bit User_roles pk_id bigint role_name nvarchar(255) Edit: *Fiksetpå* herregud, hva tenkte jeg istad... :\ Endret 18. oktober 2006 av Manfred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå