Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til gratis bildegalleri

Henrik C

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger tips til et bildegalleri på web som skal ha nokså mange bilder. Ca 1.000-1.500 bilder, som sannsynligvis blir 5-10GB til sammen (Skal skaleres). Plass er ikke noe problem, det har man plenty av.

Jeg har dog et par kriterier.

MÅ HA:

+Enkel opplasting. Må kunne laste opp flere filer enkelt.

+Sortering etter nametags (ekstra pluss om det er mulig å lage en liste som man kan velge fra)

+Skalering av bilder. Bildene er alt fra 3mpx til 8mpx.

Skalering skal gjøres automatisk når det lastes opp, og det skal IKKE være en ekstra kopi med full størrelse.

+Enkel administrasjon

+Mulighet for registrering og kommetering. Må være en form for identifikasjon under registrering, f.eks. et bilde.

+Alle brukerene skal få et eget album med alle deres bilder, som ligger i en mappe som heter Alle bilder/album.

Bildene skal også merkes med tags, og det er et stort pluss om man kan søke i tags. Ihvertfall velge tags fra en side som heter "Tags" i menyen. Forskjellig skriftstørrelse etter popularitet er også et stort pluss (sånn som på f.eks. mac1.no (og maaange andre))

+Det må være gratis

HAR TILGANG PÅ:

+Nok plass

+PHP, MySQL, phpMyAdmin

+Full root-tilgang på en Linux-server. Ergo, jeg kan installere hva som helst.

Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres jo ikke akkurat ut som noe man setter opp på hobby rommet og legger ut for alle og se. Det er jo greit at 5 - 10 GB ikke er noe problem å skaffe harddisk plass til, men har du regnet inn båndbredde bruke for å hoste så mye data og legge ut til fritt? Det er jo DER kostnadden vil komme.

Og hvis du ser på feks www.scanpix.no www.luth.no sine bilde databaser så finnes det jo systemer der ute, men jeg tipper de koster noe i hundretusen kroners klassen å sette opp.

Jeg vet ikke noe om programmer som kan gjøre dette for deg. Men jeg vet litt om web og grunn tanker og hvor grensene går for noe man kan gjøre selv. Det med å publisere bilder og vise dem frem tror jeg ikke er den store utfordringen. Men å finne ett system som lagere kunde data, egne gallerier..osv....DA snakker vi om CRM systemer og database håndtering osv.

Det virker bare litt underlig å spørre på et forum etter noe som man som regel går til store konsulent selskaper og betaler en del tusen for å få...og da lurer jeg litt på om du vet omfanget av hva du spørr om.

Er dette ett privat prosjekt eller spør du på vegne av jobben din? i så tilfellet ville jeg nok heller gått via noen konsulent selskaper og spørre her etterpå om du synes det de anbefaler virker bra.

AKIRA

Lenke til kommentar

Greia er at jeg har en hjemmeserver, og trinnet har nettopp vært i Polen.

Det var en som kom på en idé om å legge ut alle bildene på en felles side, og siden jeg har 270GB ledig plass på serveren, skulle jeg legge de ut og fikse systemer.

Så det er ikke noe kommersiellt elns, det er bare for at klassen kan vise frem bildene. Det blir også satt opp et lite innloggingssystem, med brukernavn og passord, sånn at det ikke blir altfor mye trafikk.

Lenke til kommentar

Da har du jo bragt det ned på ett litt mer realistisk nivå. Men igjen husk at en hjemmeserver har du sansynligvis under en avtale som sier at du har så og så mye båndbredde. Og hvis plutselig 100 stk går inn der på samme dag og laster ned 10 GB Med data...så kan du sitte med en fet regning i posten om en mnd som du overhode ikke hadde regnet med....og da snakker vi FET regning. Sjekk hva slags avtale du har med din bredbåndsleverandør.

Nå er det jo også slik at jeg er faktisk mulitmedia designer av yrke. Det å jobbe med servere og velge teknologi tangerer ofte jobbene jeg gjør. Men det jeg vil si da er at hvis dette er snakk om ALLE bildene som ALLE har hatt...så kan jeg faktisk si nå at 60% av de er søppel. Jeg ville bedt de som vil legge ut bildene om å plukke ut de 10 - 20 beste bildene og så kan heller alle se på de beste isteden for å vasse igjennom hundrevis av bilder som bare er av interesse for en person for han likte dør håndtak laget i øst europa...

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...