Gå til innhold

hk-ram-cpu problem.

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Heisann

Jeg har et lite problem med enten ram/cpu/hk eller flere av dem. Da jeg _ikke_ har noen ekstra komponenter så har jeg ikke fått byttet ut de og testet med noe jeg vet virker. Håper noen har noen gode råd. Dette er en lang post så bare ta fatt i røyk/kaffe/te, eller hva du enn koser deg med, og forbered deg på en litt lesing.

PC:

HK: Abit m/VIA chipsett

CPU: p3 800mhz

RAM: pc133 SDRAM 2x256MB

Beskrivelse:

Maskinen fryser seg. Helt uten noen form for feil melding eller varsel. cpu, ram og hk har aldri vært overklokket. cpu temp ligger på ca 30-35 grader. Jeg har testet forskjellige os (win2k/winxp/linux). Jeg har også prøvd å bare bruke 1 ram brikke og testet de enkeltvis for å se om 1 av dem kunne ryket. Jeg har også prøvd å bruke en annen disk, ide kontroller og ide kabel.

I windows (2K og XP) fryser den seg fulstendig, både mus og tastaur(num lock osv virker ikke) låser seg. Noen ganger får jeg en stop melding om nv4_disp. Jeg vet at det ikke er skjermkortet fordi jeg har testet med 2 andre skjermkort og med 3 forskjellige drivere. Jeg får seff ikke den feilmeldingen da, men maskinen fryser seg like mye.

I Linux så får jeg ikke no form for kernel panic eller feil melding. Den bare fryser seg helt uten varsel.

Feil Altenativ 1:

Ok, noe av deg jeg tror det kan være er ram. Jeg synes det er merkelig at begge disse kan ha ryket samtidig. MEN! Jeg har lest at ram er _veldig_ følsom for jordings feil. Jeg fant nemlig ut at det er en mulig jordings feil i TV antennen(Kabel TV).

OK, nå kommer en lang forklaring så hold deg fast. Jeg har pc'n koblet til en forsterker. Denne forsterkeren er også koblet til video'n som igjen er koblet til TV-UT på pc'n og TV'n. Jeg la merke til at det var en form for jordings feil da jeg nappet ut lydkort kabelen (som går til forsterkern). Da ble bidet på TV'n (TV-UT som går til videon) Helt flimrete. Når jeg nappet ut antenne lediningen(Kabel-TV) fra videon så stabiliserte bildet seg igjen. Derfor tenkte jeg at det antagligvis var en jordings feil et sted. Kan jordings feil med så lav spenning slå ut ram'n?

Feil Alternativ 2:

HK har tatt kvelden og gått å lagt seg, mulig pga grunn ovenfor.

Feil Alternativ 3:

CPU. CPU, er jo egentlig en ganske robust sak, så jeg synes det er merkelig at den kan ha gått. Da gjerne man ikke får starten pc'en i det hele tatt da den har ryket, samme gjelder jo egentlig ram'n men hvem vet.

Puh, endelig fått ned mesteparten tror jeg. Noen som har noen ideer og bidra med? Hvis dere trenger noe mer info bare skrik. Alle andre unødvendige komponenter er fjernet, seff. Takker for alle svar som måtte komme.

PS. Sikkert mange trykkleif, men jeg gidder ikke å rette alt. :razz:

Mvh,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Har testet med en annen harddisk, ide kabel og ide kontroller. har også testet med agp 2x. Jeg får bootet inn i os (windows) men når jeg skal gjøre noe fryser den seg. f.eks, endre skjerm oppløsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...