Spursmann Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hei Jeg har kjøpt et Abit ab9 pro hk + 1 giga Corsair Value ram. Cpu er E6300 - klokket til 2100 (300x7) Tempen er oppgitt i Abit Uguru til 34-37 grader på cpu. På brikkesettet ellers er det heatpipes - som vel ikke skal ha strøm. (Selv om det er en NB - merket strømtilkobling ved siden av den til grafikkortet.) Maskinen låser seg av og til. Dette har skjedd regelmessig etter full nyinnstallasjon for en uke siden. Det kan feks være nettleseren som er på. Noen ganger får jeg opp at vpu-recover (ati konsoll program) har tilbakestilt grafikkortet. Grafikkortet ble UNLOCKED i ati konsollen - og jeg kjørte en test - som tydeligvis klokker kortet litt. (Alt fra Ati konsollen) Jeg TROR at det kan være grafikkortet som henger seg opp på et vis. Jeg har Windows Xp med Sp2. Helt nye drivere direkte fra Ati. Oppdatert BitDefender antivirus. .Net er innstallert og oppdatert. Psun min er på 360 W (Hardware: to stk 120 giga hd - grafikkort 1900xt - E6300 cpu - 1 minnebrikke - 1 cdr/dvdr) Psun er ikke helt ny - kan denne være problemet? Jeg ser i Abit Uguru at volten til cpun svinger fra 1.15 til like over 1.30. I tillegg til at ting kan låse seg (og så kraftig at kun fysisk frakobling av strømkabelen hjelper) med Firefox - så skjedde det også i går under CS. Jeg gikk gjennom oppsettet - og så at antialasing stod på 6x - mens recommended var 4x. Etter frys og reboot endret jeg dette - og da skjedde ikke noe mer. Men - om dette har noen sammenheng vet jeg ikke. Finnes det noen mulighet til å se temp på grafikkortet/ vifte med noe softbasert verktøy? Håper på hjelp. På forhånd takk så mye Endret 16. oktober 2006 av Spursmann Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det kan godt hende at det er PSU'en som kåler til med varierende volt. Har du mulighet til å teste med en anne PSU? Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Det kan godt hende at det er PSU'en som kåler til med varierende volt. Har du mulighet til å teste med en anne PSU? Mvh Lars Thore 7079860[/snapback] Hei Nei - jeg har nok ikke det tror jeg. Har spurt litt rundt - men hvis jeg må så får jeg kjøpe en ny. Jeg sjekket på noen kalkulatorer at komponentene mine skulle bruke litt mindre enn 350 w. Men - spenningen blir jo uansett et annet kapittel. Jeg har også lurt på om det kan være noe inne i Ati konsollen - feks hvilke AA/AF som er satt opp som default osv Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 En ting er jo hva som står oppgitt på PSU'en, en annen ting er hva den reelt gir ut på maks. Hvordan fungerer systemet ved normal kjøring (altså ikke klokking)? En annen ting er at hvis du ok CPU, må den jo som oftest mer volt (OK topic btw) Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 En ting er jo hva som står oppgitt på PSU'en, en annen ting er hva den reelt gir ut på maks. Hvordan fungerer systemet ved normal kjøring (altså ikke klokking)? En annen ting er at hvis du ok CPU, må den jo som oftest mer volt (OK topic btw) 7079902[/snapback] Jeg må innrømme at jeg kjørte den Ati-testen med en gang jeg satt inn grafikkortet - det var slik jeg opplevde det en del av innstalleringen av kortet. Om det ville fungert bedre uten vet jeg derfor DESSVERRE ikke. Derfor kunne jeg også tenkt meg å vite temp/viftehastighet på mitt 1900xt. Vet du/ noen hvordan jeg finner denne? Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal tilbakestille grafikkortet - siden det ikke skjer noe som helst etter at jeg trykker reset to default og apply. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hehe, jeg tenkte mer på CPUen din. Prøv å sett den på normal og ikke overklokk den. Det er som oftest ved klokking av CPU du merker heng eller unormale reboot av maskinen. Hvis skjermkort sliter med klokken vil du som oftest merke utydelige bilder og/eller flimring på skjermen. Jeg kjenner ikke så godt til ati sine kort og programvare til de. Dette er det mange andre enn meg som vet mer om. Endret 16. oktober 2006 av el-thorre Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Hehe, jeg tenkte mer på CPUen din. Prøv å sett den på normal og ikke overklokk den. Det er som oftest ved klokking av CPU du merker heng eller unormale reboot av maskinen. Hvis skjermkort sliter med klokken vil du som oftest merke utydelige bilder og/eller flimring på skjermen. Jeg kjenner ikke så godt til ati sine kort og programvare til de. Dette er det mange andre enn meg som vet mer om. 7080004[/snapback] Ok Takk så langt. Men det er jo litt kjipt - siden den cpun er regnet som en av de mest klokkevennlige.. Jeg kjøpte dog et demohovedkort. Men det skal jo fungere uansett! Hjeeeeelp Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 CPU'en er garantert en meget god overklokker, men når når ikke nødvendig power fra PSU er der hjelper det svært lite med en god overklokker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå