Gå til innhold

Hjelp, hva koster en vanlig kontor pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du hadde giddet å se på dell.no kunne du sett at de har PCer fra 2490,- (eks. mva). Hvis du med en vanlig kontor-PC mener en maskin som stort sett skal brukes til Office-programmer, regnskap, internettsurfing o.l. vil de fleste klare seg lenge med en maskin i 3-4000 kronersklassen. Min mening er at det ikke er verdt bryet å byggen en PC i denne prisklassen selv, med mindre man absolutt vil.

Lenke til kommentar

Enig med Pengu her. Skal PC-en i tillegg bli brukt på et faktisk kontor, er det også greit å betale noen kroner ekstra for support hos dell, da denne er meget bra og er mye lettere utført enn om dette kontoret f.eks. må ringe deg hver gang det blir problemer.

Lenke til kommentar
Mmm, jeg bygget en til moren min for 3600 inkl. lcd-skjerm, og endte opp med mer pc for pengene enn hun hadde fått hos dell eller hp osv.

7079883[/snapback]

Sikkert en fin PC det, men da har du ikke tatt betalt for jobben med å sette sammen PCen og manuelt installere Windows og alle driverene, og du brukte vel litt tid får å finne de billigste komponentene også. Kjøpte du alt på samme sted? Hvis ikke, har du regnet med frakt på alle komponentene? Er Windows-lisens med i den prisen? For du installerte vel en lovlig lisensiert versjon?

 

Ser mange som kommer med forslag til billige PCer hvor de i sin iver etter å bevise at de kan sette sammen en billig PC helt glemmer at "vanlige folk" sannsynligvis ikke har Windows fra før og hvor delene er handlet i hytt og pine og uten å regne med de økte fraktkostnadene. For ikke å snakke om ulempene ved at at man må forholde seg til forskjellige leveredører ved reklamasjoner og at hvor man selv må påvise hvilken komponent som er defekt.

 

I første rekke er det etter min mening for entusiasten og i andre tilfeller hvor man krever noe ekstra av PCen at selvbygg har noe for seg. For de fleste bedrifter er ikke IT-kostnadene først og fremst avhengig av noen hundrelapper fra eller til i anskaffelsekostnad for selve PCen, men heller relatert til lisenser, drift og brukerstøtte/opplæring.

Lenke til kommentar
Mmm, jeg bygget en til moren min for 3600 inkl. lcd-skjerm, og endte opp med mer pc for pengene enn hun hadde fått hos dell eller hp osv.

7079883[/snapback]

Sikkert en fin PC det, men da har du ikke tatt betalt for jobben med å sette sammen PCen og manuelt installere Windows og alle driverene, og du brukte vel litt tid får å finne de billigste komponentene også. Kjøpte du alt på samme sted? Hvis ikke, har du regnet med frakt på alle komponentene? Er Windows-lisens med i den prisen? For du installerte vel en lovlig lisensiert versjon?

7082083[/snapback]

 

Du har selvsagt et poeng. Windows-lisens var ikke med i prisen, da jeg hadde en lovlig kopi liggende. Ellers kjøpte jeg alt på samme sted, og frakt var inkludert i prisen (var billig frakt på psdata). Jeg skjønner at en bedrift er opptatt av support o.l, men det finnes da vitterlig webbutikker som bygger dataen billig for deg og som gir deg support inkludert i prisen.

 

Likevel synes jeg fremdeles det er en bedre deal å bygge selv hvis det er forholdet pris/ytelse man tenker på. Etter min mening kreves det kun littegrann kunnskap og en dose sunn praktisk sans for å sette sammen en slik maskin. Første gangen jeg bygget PC husker jeg hvor forundret jeg var over hvor lett det var å sette sakene sammen. Det slitsomme er å installere windows og drivere, men det bør enhver minimalt oppegående PC-bruker klare. Hvis man synes slikt er vanskelig og trenger support for den minste ting, bør man heller vurdere å kjøpe seg en mac.

Lenke til kommentar
Det slitsomme er å installere windows og drivere, men det bør enhver minimalt oppegående PC-bruker klare. Hvis man synes slikt er vanskelig og trenger support for den minste ting, bør man heller vurdere å kjøpe seg en mac.

7086973[/snapback]

Nå må du gi deg. :no: Det er like lite brukerens oppgave å installere eller fikse feil på PCen sin som det f.eks. er å ta service på tjenestebilen sin. Brukeren skal bruke tiden sin på det han kan kan best, en regnskapsansatt skal drive med regnskapsføring, en advokat med advokattjenster osv. PCen skal være et redskap som gjør det mulig for brukeren å gjøre jobben sin på en effektiv måte. Det blir en veldig dyr PC hvis en advokat som gjerne har en timepris på 1000-1200 kr skal installere PCen sin selv. I tillegg risikerer man at hver eneste Hansen, Olsen, Nilsen og Johnsen har hvert sitt PC-oppsett med ulike versjoner av all mulig maskinvare og programvare, slik at når skjermkortet på PCen til Johnsen har tatt kvelden og han krangler med nettbutikken om det virkelig er skjermkortet det er noe galt med, så kan han ikke låne PCen til Hansen, fordi den har en alt for gammel versjon av programmet han bruker, og Hansen nekter å oppgradere programmet og konvertere filene sine til den nye versjonen fordi han samarbeider med Olsen som også jobber med den gamle versjonen.

 

Det er IT-leverandøren (intern eller ekstern) som skal ta seg av installasjon av PCer og sørge for et enhetlig og standardisert IT-miljø som tjener brukerne og dermed bedriften på en best mulig måte til en lavest mulig kostnad. En av måtene å gjøre dette på er å holde seg til en og samme PC-serie (business-modellene, ikke multimedia-tant-og-fjas-hjemme-modellene) fra en seriøs produsent hvor man ikke trenger nye drivere for hver eneste nye model. Dette gjør det enklere og raskere og installere/re-installere PCer via automatiserte installeringsrutiner og bruk av ferdige image.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...