Gå til innhold

Hvilken CPU power trengs for high end HTPC?


ksaether

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Som tittelen hinter om så lurer jeg på hva slags prosessor man bør velge for en litt high end HTPC (les: støtte for 1080P oppløsning på video).

 

Det man først og fremst trenger er jo å kunne dekode video i forskjellige formater, MPEG4, WMV og særlig H.264 er krevende.

 

Apple har jo masse trailere i H.264 liggende på hjemmesiden. På min pentium M 1.5Ghz så bruker quickime 60-80% av CPU for å spille av en film i 720P oppløsning. Noe som antakelig vil bety at en film i 1080P aldri vil funke bra på denne maskina.

 

Er det noen av dere som har et oppsett som fungerer bra dersom dere prøver å spille av en film i 1080P (1080x1920 opplsøning) ? Jeg har ikke noen skjerm som har så bra oppløsning så jeg får ikke testet. Ser at Apple anbefaler en Pentium 4 på 3Ghz eller høyere, noe som er ganske tøffe krav.

 

Hva om man i tillegg skal DTS eller lignende lydstøtte?

 

Er det slik at nye skjermkort har hardware dekodere for dette, slik at skjermkortet kan gjøre dekodingen?

 

Hadde vært interessant å høre om noen har noen erfaringer eller synspunkter her.

 

 

mvh

kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 2,0 Ghz Pentium M, 400 Mhz buss, 1 GB minne i min MCPC. ATI Radeon mobility 9000 integrert skjermkort med kun 32 mb minne. Kjører dette på en Dell 37" LCD-TV med DVI (1360x768 i oppløsning på skjermen).

 

Både WMV-HD i 720p og 1080p går helt smertefritt. Det samme gjelder for øvrig også DivX-HD. QuickTime bruker jeg ikke, og har aldri hørt at det er noe velegnet videoformat.

 

NB! Med avspilling ligger prosessoren rett i underkant av 80%, men det ikke på full SpeedStep! Titter man bare på prosessorforbruk i prosent alene, kan man ikke vite om prosessoren har mye å gå på eller ikke. Hos meg ligger prosessoren rett i underkant av 80%, da dette er en grense for SpeedStep opp/ned. Prosessoren kjører ikke på maks SpeedStep ved avspilling, men veksler fra ca. 1,0 Ghz og opp.

 

Du kan laste ned testsnutter fra Microsoft:

http://www.microsoft.com/windows/windowsme...ntshowcase.aspx

(Du kan fint teste disse selv om du i dag ikke har en skjerm som klarer høyere oppløsning. Filmsnuttene er i HD uansett, selv om du ikke får se fordelene med HD på din skjerm.)

 

Jeg vil tro at et godt skjermkort har mer å bety enn ytelsen til prosessoren. Spesielt gjelder kanskje dette dekoding av H.264, som skal være mer krevende. Godt med minne i skjermkortet er nok også å foretrekke, og da minst 128 MB slik at man er Vista Aero klar. (Jeg har ingen filmer i H.264, så det har jeg ikke testet.)

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Min PM 1.7Ghz klarer det meste, mpeg2 720p - 1080p (går naturligvis mest i 1080i) og x264 720p. h.264/AVC 1080p slik BBC HD sender takler ikke pc'en min. Men jeg er rimelig sikker på at en e6300 vil gjøre susen, iallefall kombinert med et skjermkort som kan ta litt av loaden. 7600GT for eksempel, eller kanskje du kan kjøre på med 7900GT, de blir sikkert billigere når G80 kommer.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Min PM 1.7Ghz klarer det meste, mpeg2 720p - 1080p (går naturligvis mest i 1080i) og x264 720p. h.264/AVC 1080p slik BBC HD sender takler ikke pc'en min. Men jeg er rimelig sikker på at en e6300 vil gjøre susen....

7088612[/snapback]

 

Ja det det veldig stor forskjell på MPEG2 og H.264 så det er vel som forventet det du ser der. Ser at flere tror at at E6xxx eller lignende vil fungere bra, så hadde vært supert hvis noen med en sann kan teste noen HD H.264 filmer på systemet sitt...

 

Får vel bare vente i spenning :-)

 

-kristian

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg testet litt.

 

Film trailer i 720p H.264

Samme film trailer i 1080p H.264

 

En guide for avspilling av H.264 i Windows Media Player

Oppsummert trenger man følgende installert (hvis man ikke allerede har det):

* ffdshow

* Haali Media Splitter

 

Resultat:

- Avspilling av 720p H.264 gikk helt smertefritt. Prosessoren ligger på ca. 80% og veksler mellom 1 Ghz og opp.

- Avspilling av 1080p H.264 gikk ikke så bra. Det var noen små korte hakk i løpet av traileren, faktisk så lite at det gikk fint å se den. Problemet var at lyden som litt ut av sync. Prosessoren ligger på mellom 90% og 100% i 2,0 Ghz.

 

Jeg tror at det er det integrerte grafikk-kortet i denne gamle PCen min (over 2 år gammel bærbare som jeg bruker som MCPC) som gjør at 1080p ikke går så helt fint hos meg.

 

Min konklusjon

Jeg nyere prosessor fra Intel (Core-serien) eller AMD på minst 2 Ghz gjør susen. Viktig med godt grafikk-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...