Gå til innhold

trenger øvelse i klasser og konstruktører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En oppgave som jeg har lest her på forumet og som jeg selv har hatt, er denne:

Opprett en klasse «Flaske» som tar hånd om flaskeobjekter. Den skal ha metoder for å tømme, fylle full og helle fra en flaske over til en annen. Feltvariabler skal være navn på flasken, nåværende innhold og kapasitet (oppgitt i liter). Andre feltvariabler du måtte ønske å bruke kan du finne på selv.

 

På skolen fikk vi også oppgave om å opprette to flaskeobjekter, en 5-liter og en 3-liter. Vi skulle se om vi klarte å få 5-litersflasken til å inneholde 4 liter uten å bruke annet enn tøm, fyll full og hell over-metodene.

Lenke til kommentar

I tillegg er det alltid greit å ha en klasse «Tekstgrensesnitt» hvor du kan ha metodene beOmDouble(), beOmPositivDouble(), beOmInt(), beOmPositivInt(), beOmStreng() og beOmJaNeiSvar()

 

Det sier seg selvsagt selv hva de forskjellige returnerer, men alle tar String info som parametre, hvor det er hva som blir sagt til brukeren.

 

I tillegg kan du legge inn try/catch hvor det er nødvendig, blant annet i Scanner sin nextInt();

Lenke til kommentar

Og så kan du få følgende program til å benytte seg av Tekstgrensesnitt og Flakse:

class Flaskeklient3 {
public static void main(String[] args) {
 System.out.println("\n\n\t\tDette er resultatet oppgave 3\n");
 Tekstgrensesnitt txt = new Tekstgrensesnitt();
 
 String navn;
 double kapasitet;
 double innhold;
 
 
 Flaskebehandler toliter = new Flaskebehandler(2.0, 0.0, "Tolitersflasken");
 Flaskebehandler syvliter = new Flaskebehandler(7.0, 0.0, "Syvlitersflasken");
 
 syvliter.fyllFull();
 syvliter.hellOver(toliter);
 toliter.tom();
 
 System.out.println(toliter.hentNavn() + "\t\tinneholder\t" + toliter.hentInnhold() + " liter.\n" + syvliter.hentNavn() + "\tinneholder\t" + syvliter.hentInnhold() + " liter.");
}
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...