Gå til innhold

Intel-firekjerne i november

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om forventet pris på denne?

Så nettopp etter om den har kommet opp på komplett enda, og det hadde den ikke, men merket meg at x6800 fortsatt ligger på 8350 kr.... og da vil jeg tro at kentfield havner på 10k eller mere da hvis det ikke snart blir et prisfall på core 2 duo? Og i såfall, er det verdt å vente med å kjøpe core 2 duo da eller?

???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig ulempen med firekjerner for gamere?

Edit:

Eller er det egentlig noen ulempe?

7079765[/snapback]

Hvis spillet + alt du har gående i bakgrunnen ikke klarer å utnytte alle kjernene i en prosessor så vil de ubrukte kjernene bare stå å svi av strøm uten å gjøre noe fornuftig. Det blir altså et dyrere og mer bråkete produkt som ikke er noe raskere, men dette gjelder altså bare hvis en ikke får utnyttet de to (eller tre) ekstra kjernene. Det er også slik i dag at CPU produsentene ikke klarer å levere like høy frekvens når antallet kjerner øker fordi de må ta høyde for det økte effektforbruket. Derfor er det i dag slik at enkeltkjerne er best på en del spill. Det vil si både raskere og mindre effektkrevende. Trenden er imidlertid at programmene klarer å utnytte stadig flere kjerner og den trenden vil fortsette en god stund til.

Når en sammenligner flerkjerne prosessorer så er det et par ting som er viktig:

1)Hvor mange kjerner har de

2)Hvor høy ytelse per kjerne har de

3)hvordan er de koblet sammen

1) * 2) gir den teoretiske ytelsen. Korriger for punkt 3) og en kan begynne å si noe om hvordan forskjellige bruksmønster skalerer. Veldig mange glemmer punkt 2 og 3 ser det ut til. Per i dag er kanskje punkt 2 det aller viktigste.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Hva er egentlig ulempen med firekjerner for gamere?

Edit:

Eller er det egentlig noen ulempe?

7079765[/snapback]

Det artikkelforfatteren vil ha fram er vel bare at den nye 2-kjerne prosessoren (Extreme edition) er rettet MOT gamere. Altså mer cache osvosv.

Den vil mest sannsynelig være kjappere på spill enn den nye 4-kjerner prosessoren som kommer. Ettersom den er øremerket desktop markedet. Det kommer nok en Extreme Edition av 4-kjerneren etterhvert.

Nå har det seg slik at ikke mange spill tar i bruk flere tråder, og vil dermed ikke dra nytte av flere kjerner. Men det er bare et tidsspørmål før programmererne blir vant til dette, og da vil spill potensielt sett ha MYE mer nytte av flere kjerner enn vanlig programvare.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Jeg må separere affinitet for lydkort (to prosesser) og Steam hver gang jeg skal spille CSS. Jeg spiller på en bærbar, og skal ikke bytte ut CPU, men problemer med affinitet angår jo flere enn meg. Spørsmålet mitt er: blir disse problemene forverret eller forbedret med fire kjerner? Det å sette affiniteten blir jo litt mer omstendelig uansett.

Jeg har prøvd SetAffinity, og TomsHardware sitt program, men fikk dem ikke til å fungere.

7079761[/snapback]

Jeg har en Core 2 Duo prosessor og jeg må ikke sette affinitet når jeg skal spille CSS. Husker jeg måtte det da jeg kjøpte AMD Athlon64 X2 4400+ i fjor, men Valve fixa saken. Merker ingen lagg nå i CSS.

Lenke til kommentar
Hva er forsjell på "firekjerners" og "ekte firekjerners" ?

7079700[/snapback]

Det vil selvsagt være ulike måter å koble fire kjerner sammen på, men det betyr ikke at den ene koblingsmåten er falsk mens den andre er ekte.

7079724[/snapback]

Takk for informasjonen Simen1. Det er forøvrig i lanseringsguiden dette med "ekte firekjerners" dukker opp. Kanskje man bør revidere dette med ekte og ikke ekte i guiden?

</Zande>

Lenke til kommentar
Hva er forsjell på "firekjerners" og "ekte firekjerners" ?

7079700[/snapback]

"firekjerner" forteller hvor mange kjerner det er snakk om. Ektheten er der så snart det er snakk om fire fysiske kjerner. (f.eks at det ikke er 2 stk enkeltkjerner Pentium 4 med HyperThreading som emulerer et ekstra sett med kjerner)

Det vil selvsagt være ulike måter å koble fire kjerner sammen på, men det betyr ikke at den ene koblingsmåten er falsk mens den andre er ekte.

7079724[/snapback]

Med ekthet eller skikkelighet mhp. flerkjerne-teknologi så menes det som regel at kjernene på prosessoren kan kommunisere seg imellom uten å være avhengig av ekstern logikk. Alt annet går som regel under kallenavnet MCM (Multi Chip Module), dvs. kjernene på prosessoren kan bare kommunisere med hverandre vha. ekstern logikk. Førstnevnte løsning er både mest elegant og mest effektiv men også mer krevende å produsere utifra et desigmessig perspektiv, mens sistnevnte løsning er lite optimal men svært kostnadseffektiv og mye enklere å produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...