Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Angående forsikring, lån og bilkjøp

Myxo

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil nå til uka og er en smule usikker på endel praktiske ting rundt akkurat dette. Planen er å ta opp 65 000 i lån og jeg lurer på hvordan det vil være mest gunstig for meg å gjøre dette. Ser at diverse selskap reklamerer med billån med renter nede i 4-5%, men har likevel fått tips om å ta opp et vanlig forbrukslån i min egen bank (der renta gjerne er det tredoble) når lånet er såpass lite. Har dog ikke fått noen særlig gode argumenter, verken for det ene eller andre.

Når det gjelder forsikring; er det noen som jenvt over ligger bedre an enn andre selskap når det kommer til forsikring? Jeg skal kjøpe en Primera Sri (1,6l) '96 som har gått 120 000. Hos Gjensidige ligger denne an til en årlig kostnad på rundt 9000 kroner i året uten noen rabatter.

Når det ellers kommer til det praktiske rundt eierskifte. Er det noe spesielt jeg må ha klart før jeg henter bilen? Jeg kjøper ikke fra bruktbilbutikk, så det er muligens endel feller å gå i her. Er det noe spesielt jeg må huske? Er det noen skjema som må fylles ut før jeg tar over bilen?

Bilen skal forøvrig på service denne uka og jeg har fått nummer til verksted for å få deres proffesjonelle vurdering av bilen som ser tilsynelatende strøken ut. Prisen er 50 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare på noe rundt lån, men når det gjelder det praktiske rundt overtakelsen er det lurt å sette opp en skikkelig kontrakt, ala denne fra NAF.

Du bør ikke krysse av på "Selges som den er", da du vinker fra deg nesten alle rettigheter som kjøper. Det anbefales også at både du og selger fyller ut salgsmelding og leverer hver deres til biltilsynet, for å sikre seg mot at selger "glemmer" eller glemmer å levere den. Dersom det skjer vil ikke bilen bli registrert på deg.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig mange, det er derfor du bør holde på de du kan ;)

Jeg kan ikke alle reglene, men en kan ihvertfall heve kjøpet dersom det skulle vise seg at det er noe alvorlig galt med bilen, som selger burde opplyst om, men kjøper ikke nødvendigvis burde ha oppdaget feilen/mangelen.

Men jeg tror det er bedre om noen andre svarer deg på akkurat hvilke rettigheter og plikter en har ved privat bruktbilkjøp, noe særlig mer enn det jeg allerede har sagt kan jeg ikke :whistle:

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når det gjelder lån, må du regne ut hva alternativene koster deg frem til du har nedbetalt lånet.

Dersom du tar billån med sikkerhet i bilen, må du betale tinglysing i tillegg til etablering, og du må ha bilen kaskoforsikret i hele låneperioden. I tillegg er det normalt slik at bilens alder + lånets løpetid ikke kan overstige 12 år, så du får billån bare i 2 år uansett.

Dersom du tar forbrukslån slipper du tinglysingsgebyr, men må betale etablering, og høyere rente.

Det beste/billigste er selvsagt å låne til bil med sikkerhet i fast eiendom (boliglån). Dersom du har en gjordt (fast) obligasjon som ikke er opplånt, kan du gjøre dette, og slipper unna med kun behandlingsgebyr, og får lavest rente. Du kan da avtale høyere avdrag i en periode (f.x. 5 år), slik at "bil-delen" av boliglånet nedbetales i den takt du ønsker.

Forsikring: Sjekk BS.no, de garanterer laveste pris for bilforsikring. Hake: Du må være medlem i et boretsslag. Dette koster nesten ingenting, 150-200 pr år i OBOS, for eksempel.

Alternativt kan du sjekke White Label, som gir gode priser til SmartClub-medlemmer (som koster 100 kr pr).

Lenke til kommentar

Har allerede sjekket ut med Elcon, så det alternativet er allerede prøvd.

Renten på 9,9% er ok, men har nå fått mora mi som kausjonist, med trygghet i huset hennes. Lånet tas i Sparebank1 og jeg får en rente på omtrent 5%. Sparer omtrent 3000 i året på det - i forhold til lån hos Elcon. Har et forbrukslån på 25k i Sparebank1 fra før (med 15,5% rente) som også tas med i dette lånet - så jeg slipper unna med 5% også på det fremover. Sparer altså en drøy tusenlapp også på det lånet i året.

Har fått et ok forsikringstilbud fra Vesta til 3600,- pr år. Delkasko, selvfølgelig.

Da burde det praktiske rundt økonomi og forsikring være ordnet. Da er det bare detaljer rundt selve handelen jeg lurer på. Kjøpskontrakt har jeg notert meg, men er det noe mer jeg bør passe på av rent formelle ting?

Går det forresten å få nye skilter i forbindelse med omregistrering? Det kan kanskje høres ut som en fillesak for dere, men som stolt trønder vil jeg ha store problemer med å kjøre rundt med en UR-registrert (Molde) bil i Trondheim.

Lenke til kommentar
Da burde det praktiske rundt økonomi og forsikring være ordnet. Da er det bare detaljer rundt selve handelen jeg lurer på. Kjøpskontrakt har jeg notert meg, men er det noe mer jeg bør passe på av rent formelle ting?

NAF-test! Koster noen kroner, men er absolutt verdt det. Kan også vise bilen på et merkeverksted, der vil du også få en bra vurdering.

Akkurat det med skilter, trur jeg blir vanskelig, ihvertfall med omregistrering. Trur bilen avskiltes (avregistrerers), for så og registreres på nytt igjen. Men tar du en telefon til biltilsynet, eller Vegvesenet, som det heter nå, så kan de sikkert svare på det.

Pantera

Lenke til kommentar

Jeg må jo tillate meg å si som halv Molde gutt at striden mellom moldensere og trøndere ligger mest i fotballen, mens det er en mer avslappet strid på andre fronter.

Men litt kommentarer får du vel vil jeg tro. hehe :)

Har ikke sett lengre opp men, hvilken bil er det du har kjøpt deg?

Lenke til kommentar
Har ikke sett lengre opp men, hvilken bil er det du har kjøpt deg?

7105195[/snapback]

Etter planen var det en Nissan Primera Sri '96 som sto på innkjøpslisten, men etter at den hadde fått endel uforutsette påpakninger på service går nok antakeligvis den handelen nå i vasken. Tilleggsutgiftene kom på i overkant av 10 000 og det er troligen mer enn jeg vil betale.

Vi får se.

Noen som veit av noen gode bruktbilsjapper i Trondheim? Vurderer å bruke morgendagen på å ta en runde rundt omkring for å se litt. Gjerne en forhandler som kan ha en tilsvarende Primera til salgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...