Gå til innhold

Problemer med luftgevær


Anbefalte innlegg

Jeg fikk tak i et 4,5mm luftgevær i helgen, men jeg har litt problemer: Da jeg skulle prøve det første gang satt kulen seg fast inni løpet, men jeg fikk den ut ved å blåse inn i løpet med en kompressor. Samme skjedde med de neste kulene. Så prøvde jeg å spraye litt WD40 i løpet, og nå går kulene nesten alltid igjennom, men jeg synes det er så lite kraft i det. Det er ikke alltid kulene går gjennom en papplate engang. Sist jeg prøvde et luftgevær traff jo kulene så hardt at det bare var noen forvridde klumper igjen, men kulene som jeg skyter med geværet mitt kan i de fleste tilfeller antagelig brukes på nytt. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men kulene som jeg skyter med geværet mitt kan i de fleste tilfeller antagelig brukes på nytt.

Kan nettopp være der problemet ligger. Inn i løpet er det mange "snurrer" som vrir kula rundt, hvis man bruker kuler som tilsynelatende er fine kan man skade disse "snurrene" vil vel kanskje dette probemet du har oppstå :p

Lenke til kommentar

Nei, riflingene i løpet kan ikke være ødelagt av noen blykuler som ikke hadde perfekt fasong.

 

Før i tiden skjøt en 1.000-vis av luftgeværpiler med ett luftgevær før riflingene begynte og vise tegn til slitasje, og disse pilene var av stål.

 

Her er problemet ett annet, du har noen dårlige pakninger muligens, både inne i sylinderen der fjæra ligger dvs rundt stemplet som drives frem av lufgeværfjæra, tetningspakninger rund løp ( der du stikker inn kula ) kan også være dårlig.

 

Sist men ikke minst kan også fjæra være slitt, kanskje også feil fjær er montert, den kan være både for kort, ha for smal diameter og endog være slitt fra før.

Det værste kan være brist i sylinderen hvor fjæra ligger men det har jeg ingen tro på.

Da forutsettes det at det er ett luftgevær med fjær du har.

 

Du trenger da ny fjær, ny stempel + pakninger til stempel hvis det ikke følger med, og nye pakninger til løpet ( komplett pakningsett ).

 

Spørsmålet blir da om dette lønner seg.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Jeg fikk tak i et 4,5mm luftgevær i helgen, men jeg har litt problemer: Da jeg skulle prøve det første gang satt kulen seg fast inni løpet, men jeg fikk den ut ved å blåse inn i løpet med en kompressor. Samme skjedde med de neste kulene. Så prøvde jeg å spraye litt WD40 i løpet, og nå går kulene nesten alltid igjennom, men jeg synes det er så lite kraft i det. Det er ikke alltid kulene går gjennom en papplate engang. Sist jeg prøvde et luftgevær traff jo kulene så hardt at det bare var noen forvridde klumper igjen, men kulene som jeg skyter med geværet mitt kan i de fleste tilfeller antagelig brukes på nytt. Noen forslag?

7079099[/snapback]

hvis det er nytt må det jo være garanti slik at du kan få et nytt et... :dribble::dontgetit::cool:

Lenke til kommentar

Du får rett og slett ikke komprimert nok luft i sylinderen der fjæra ligger, hvis det brukes fjær? dette skyldes som nevnt ødelagt stempel/pakninger som gjør at luften siver ut under trykk, svak/feil fjær kan også være innblandet.

 

Har selv hatt flere 10-tall luftgevær og pistoler men aldri har det vært så slitasje/svakt at kula stoppet i løpet, så det er noe skikkelig feil med ditt luftgevær.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg fikk tak i et 4,5mm luftgevær i helgen, men jeg har litt problemer: Da jeg skulle prøve det første gang satt kulen seg fast inni løpet, men jeg fikk den ut ved å blåse inn i løpet med en kompressor. Samme skjedde med de neste kulene. Så prøvde jeg å spraye litt WD40 i løpet, og nå går kulene nesten alltid igjennom, men jeg synes det er så lite kraft i det. Det er ikke alltid kulene går gjennom en papplate engang. Sist jeg prøvde et luftgevær traff jo kulene så hardt at det bare var noen forvridde klumper igjen, men kulene som jeg skyter med geværet mitt kan i de fleste tilfeller antagelig brukes på nytt. Noen forslag?

7079099[/snapback]

 

Har et lignende problem med et gammelt El Gamo luftgevær jeg har liggende hjemme ett sted. Fikk reparert det en gang (nye pakninger), da virket det bra ei stund, men da jeg sjekket det ifjor var det helt gåent. Så antagelig er det fjæra.

Har en kompis som har gått ett år på børsemakerlinja. Hmmm.. kanskje det burde være mulig å få tak i fjær til luftgevær ett sted. Men hvor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...