ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Tenkte jeg skulle lage en liten dagbok for å vise andre hvilken galskap jeg holder på med Jeg vil ogås benytte denne tråden til å stille spørsmål når jeg møter på hindringer. Håper den blir lest av kunnskapsrike personer, da -- Nå er jeg i gang med å bygge et digitalt objektiv som skal etterligne effekten som Lomoen gir. Lomo, eller Lomo LC-A som er dets fulle navn, er et Øst-Europeisk kamera som har fått kultstatus. Noen sier at det er så dårlig at det er bra. På e-Bay må du regne med å betale fra 700 kroner og opp for et eksemplar av det som regel svarte kameraet. Vignettering (svart i hjørner), uskarphet og spesielle farger er noe av det som kjennetegner Lomo. Se mine lomografier på www.lomohomes.com/eye-goop så ser du hva jeg mener. Jeg liker effekten Lomo gir, for jeg synes at jeg blir dradd med til en annen tid. Dessuten har jeg utviklet en ganske sær form sans. Jeg liker det andre ikke kan/får til. Alle (inkludert meg selv!) strever etter å få skarpe bilder. For meg har det blitt mer enn skarphet som teller. Fotoet skal vekke oppmerksomhet, få mottageren til å undre. Dessuten skal det være et poeng at det er jeg som skal ha tatt bildet, effekten er ikke laget i ettertid. Så, med digital Lomo skal det bli langt enklere. Da kan jeg ta flere bilder. Slitsomt i lengden å scanne 35mm negativer, dessuten blir de små og kornete. Jeg trenger tre hoveddeler for å sette i gang prosjektet: • Et ødelagt Lomo LC-A som inneholder Minitar-1 linsen (kan jo ikke ødelegge mitt eget) • Et Pentacon-objektiv (kjøpt for 12 GBP på e-Bay, ligger pt. til fortolling i Oslo…) • M-42 adapter som gjør at Pentaconen passer på 350D (kjøpt for 6 US Dollar på e-Bay) Det jeg skal gjøre er å åpne Pentacon-objektivet, bytte ut det øverste linseglasset (totalt er det sju der…) og sette i Minitar-1. Kort fortalt. Jeg har aldri skrudd opp en linse før, så dette kan jo bli spennende. Jeg har noen kjekke karer på jobb som skal hjelpe meg. Først må jeg uansett snoke til meg et ødelagt Lomo. Er stadig på utkikk på e-Bay. Jeg har fått tilbakemelding fra en kar i USA om at prosjektet mitt står i fare for å bli et makro-objektiv. Han har sikkert rett, for jeg ser for meg at i et 35mm kamera, som kompaktkamera flest er, står linsen 35mm fra filmen, men i objektivet jeg skal bygge blir det vel stående mange flere milimeter fra speilet i 350Den. Og ja, jeg vil ha infinity på det jeg skal lage. Alt annet er nærmest fiasko. Grunnen til hele ideen, er et menneske som faktisk har laget et digitalt Lomo med samme utgangspunkt som meg. Jeg har kontakt med denne personen, som bistår når jeg lurer på noe. Det er en ting jeg lurer på sånn akkurat nå: hvor får jeg tak i et verktøy som skrur opp det første leddet på et objektiv? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har fått tilbakemelding fra en kar i USA om at prosjektet mitt står i fare for å bli et makro-objektiv. Han har sikkert rett, for jeg ser for meg at i et 35mm kamera, som kompaktkamera flest er, står linsen 35mm fra filmen, men i objektivet jeg skal bygge blir det vel stående mange flere milimeter fra speilet i 350Den. Og ja, jeg vil ha infinity på det jeg skal lage. Alt annet er nærmest fiasko. Hvis du bruker et typisk "pentacon six-m42"-adapter, vil dette være tilpasset fokus helt ut til uendelig. Den nøyaktige avstanden mellom filmflate og linseelementer har ikke noen praktisk betydning, men den nøyaktige avstanden mellom film og bajonettfatningen på objektivet bør være riktig (noe den blir med et slikt adapter). Det er en ting jeg lurer på sånn akkurat nå: hvor får jeg tak i et verktøy som skrur opp det første leddet på et objektiv? 7079003[/snapback] Hvis det ikke holder mer gullsmedskrutrekkere, er det vel noe sånt som dette du er ute etter. Nå har ikke jeg den norske betegnelsen i hodet, men det er sikkert noen her som vet det også. Gleder meg til å se åssen dette blir! Mvh Kjetil Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hvis du bruker et typisk "pentacon six-m42"-adapter, vil dette være tilpasset fokus helt ut til uendelig. Se der Takksam! Hvis det ikke holder mer gullsmedskrutrekkere, er det vel noe sånt som dette du er ute etter. Nå har ikke jeg den norske betegnelsen i hodet, men det er sikkert noen her som vet det også. Det såg profft ut Takk igjen Gleder meg til å se åssen dette blir! Meg og! Kjekt du er interessert Endret 16. oktober 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Spennende prosjekt! Kommer til å holde øye med denne tråden. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Tenkte jeg skulle vise delene som skal bearbeides. Dette er Pentacon-linsen. ...og et bilde som skal være tatt med den. Ser ikke ut til å være så verst, den da Og en Minitar-1 samt et M-42 adapter som lurer i bakgrunnen. Ingen av desse fotoene er mine. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvis du bruker et typisk "pentacon six-m42"-adapter, vil dette være tilpasset fokus helt ut til uendelig. [...]7079503[/snapback] Jeg tror det er et Pentacon-objektiv for M42 som Kattekwinnen har tenkt å bruke. I så fall skjønner jeg ikke hva hun skal med en adapter for Pentacon Six. Pentacon har produsert objektiver for både M42 (skrufatning), Praktica B (bajonett) og Pentacon Six (mellomformat). Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Se der ja, der har du kommet i gang med det du snakket om i en annen forumpost! Gode greier, dette blir spennende å følge med på... Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg tror det er et Pentacon-objektiv for M42 som Kattekwinnen har tenkt å bruke. I så fall skjønner jeg ikke hva hun skal med en adapter for Pentacon Six. Pentacon har produsert objektiver for både M42 (skrufatning), Praktica B (bajonett) og Pentacon Six (mellomformat). 7081477[/snapback] Enig. En annen ting er at amerikaneren kanskje mente at den samlede optiske konstruksjonen (m/Minitar) ville få en kortere brennvidde enn Pentacon-objektivets bajonettfatning er posisjonert for - noe som vil kutte fokus til uendelig. Hva sier ressursene du baserer prosjektet på om det, kattekwinnen? Mvh Kjetil Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Jeg tror det er et Pentacon-objektiv for M42 som Kattekwinnen har tenkt å bruke. I så fall skjønner jeg ikke hva hun skal med en adapter for Pentacon Six. Pentacon har produsert objektiver for både M42 (skrufatning), Praktica B (bajonett) og Pentacon Six (mellomformat). 7081477[/snapback] Hva sier ressursene du baserer prosjektet på om det, kattekwinnen? 7081589[/snapback] Do I have to translate that to English? Skal bare forstå det selv først Endret 16. oktober 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg tror det er et Pentacon-objektiv for M42 som Kattekwinnen har tenkt å bruke. I så fall skjønner jeg ikke hva hun skal med en adapter for Pentacon Six. Pentacon har produsert objektiver for både M42 (skrufatning), Praktica B (bajonett) og Pentacon Six (mellomformat). 7081477[/snapback] En annen ting er at amerikaneren kanskje mente at den samlede optiske konstruksjonen (m/Minitar) ville få en kortere brennvidde enn Pentacon-objektivets bajonettfatning er posisjonert for - noe som vil kutte fokus til uendelig. 7081589[/snapback] Skrufatning, sant? Eller mener dere at jeg har investert 36 kr på et adapter som ikke passer til Pentaconen som jeg har kjøpt? Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 [...] Han har sikkert rett, for jeg ser for meg at i et 35mm kamera, som kompaktkamera flest er, står linsen 35mm fra filmen, [...] Bare dersom det en linse (ett element) med 35mm brennvidde, fokusert på uendelig. At det er et 35mm kamera (dvs. for 35mm film) har ikke noe med saken å gjøre, men brennvidden til objektivet/linsen i mange kompaktkameraer er ofte i nærheten av 35mm, særlig i kameraer uten fokuseringsmulighet (som sleipe selgere gjerne kaller "focus free"), da det gir bedre dybdeskarphet enn større brennvidder. Grunnen til hele ideen, er et menneske som faktisk har laget et digitalt Lomo med samme utgangspunkt som meg. Jeg har kontakt med denne personen, som bistår når jeg lurer på noe. [...] 7079003[/snapback] Da er det nærliggende å tro at vedkommende har funnet et objektiv der frontelementet har tilnærmet samme styrke som linsen fra Lomoen. I så fall er det viktig at du benytter samme objektiv. Har han/hun bekreftet at det gir fokus ved uendelig? Om du ikke får tak i noen Minitar til en anstendig pris, eller dersom resultatet blir mislykket, kunne du i stedet forsøke å snu ett eller flere av elementene i Pentacon-objektivet. Da bør du helst prøve å justere posisjonen til elementene slik at senter står like langt fra sensor/filmplan som før, for å få riktig fokus. Da skulle elementene bli dårlig tilpasset til hverandre i periferien, slik at du burde få dårlig skarphet ved store blendere, dårlig skarphet i hjørnene og kanskje også vignettering. (For ordens skyld: Jeg har ikke prøvd dette selv.) Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Skrufatning, sant? Eller mener dere at jeg har investert 36 kr på et adapter som ikke passer til Pentaconen som jeg har kjøpt? 7081898[/snapback] Det håper jeg du sjekket før du la inn bud? Så fremt bildet faktisk viser riktig objektiv, tror jeg nok det er med skrufatning. Finishen ser såpass "gammeldags" ut at det jeg tror det må ha vært produsert før Praktica begynte med bajonettfatning. Og det er neppe for Pentacon Six, da 29mm er ekstrem vidvinkel på mellomformat, sammenlignbart med 15mm brennvidde for 35mm film. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Da er det nærliggende å tro at vedkommende har funnet et objektiv der frontelementet har tilnærmet samme styrke som linsen fra Lomoen. I så fall er det viktig at du benytter samme objektiv. Har han/hun bekreftet at det gir fokus ved uendelig? Jepp! Om du ikke får tak i noen Minitar til en anstendig pris, eller dersom resultatet blir mislykket, kunne du i stedet forsøke å snu ett eller flere av elementene i Pentacon-objektivet. 7082057[/snapback] Det kan jo være en back-up Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Skrufatning, sant? Eller mener dere at jeg har investert 36 kr på et adapter som ikke passer til Pentaconen som jeg har kjøpt? 7081898[/snapback] Det håper jeg du sjekket før du la inn bud? Jeg jeg gjorde jo det, men jeg har ryggrad som en makk når det gjelder tro på egne konklusjoner Jeg mener fremdeles at det har skrufatning, for jeg har jo sjekket rundt om. Det vil jo faktisk vise seg når Pentaconen kommer. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 I dag fikk jeg objektivet jeg har ventet på, og gjett hva; det passet :!: Men det var jo etter planen. Nå må jeg bare få has på et ødelagt Lomo, så... Jeg skrudde opp objektivet (klåfingret ja) og det var ikke så mange deler som jeg trodde! Postitiv overraskelse. Men nå jeg vet ikke hvilken del jeg skal erstatte da Får tygge litt på det, sammenligne med Minitar-1 når jeg har fått tak i en. Tenker at om jeg/vi får det til, vil ikke effekten være som jeg har sett. Men må prøve, i det minste. Vedlagt er et foto tatt med Pentaconen Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Kult projekt du har på gang, har du noen bilder av insiden til objektivet. er bare nysjerig. Blir spenende å se resultatet av dette. lit kult med dårlige bilder når alt skall hvære skarpest mulig. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Kult projekt du har på gang, har du noen bilder av insiden til objektivet. 7090947[/snapback] Kan fikse det Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Her er den, i den rekkefølgen delene ligger i. Ovenfra, nedenfra og fra siden. Tror det er den delen som er nr. 2 jeg skal tukle med Endret 18. oktober 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Nå har jeg fått og partert LC-A, mangler bare en tang til å kutte over noen skruer, så er linsen frigjort Nå trenger jeg tips om hva jeg kan bruke til å feste LC-A linsen der som Pentacon linsen har stått. Det er litt mindre diameter på den jeg skal sette på... Det må sitte, for det blir ikke noe festlig om linsen detter inn i kamerahuset! Fy... Det må òg gå an å ta opp, for justering. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Dette er det første skjepelige bildet tatt med pentacon + minitar. Det er en mobiltelefon, SE W800i til de som måtte lure. Etter en del justeringer fant jeg til slutt ut at jeg hadde minitaren feil vei. Det fant jeg ut da jeg enkelt nok holdt den lille linsen foran kamerahuset (uten linse påfestet av noe slag). Dette bildet har jeg tatt med bare den lille linsen holdt foran huset: Og disse med den lille minitaren tapet fast til M-42 adapteret: Det som funker er plan B Altså feste minitaren til dekselet til kamerahuset. Primitivt. Ser ikke så mye til Lomo-effekten på bildene jeg har tatt, det har kanskje noe med sentreringen av minitaren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå