Gå til innhold

Ny pc, ustabil

pinpoint

Anbefalte innlegg

Hei, har bygd meg ny pc, men den funker rimelig ustabil i windows. For det første så fikk jeg ikke lagt inn windows XP ettersom det oppstod lesefeil fra cdrommen under installasjonen (aldri skjedd før).

Får lagt inn win2k men systemet er meget ustabilt. Den kan bruke lang tid på å åpne et program eller en webside og slike ting. Har ikke fått no bluescreen..

er en msi 845pe max2 + intel p4 2.533

alt er nytt på pcen foruten skjermkortet, et asus gforce2 kort som jeg mistenker kan være defekt(er ustabilt da jeg prøver det på en annen maskin, 3d spill fikk maskinen til å låse seg osv.) Kan dette skyldes dette skjermkortet? Har lest litt på nettet om tilsvarende problem, men da de skylder på defekt ram.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver feil

har opplevd selv at tastaturdrivere en gang gjorde systemet mitt ustabilt pga at driverne av en eller annen grunn byttet ut noen systemfiler i windows.....da gikk alt jævli treigt, men så fikk jeg forespørsel om å "reinstallere" de gamle filene driverne hadde byttet ut, jeg gjorde det og etter det har det vert MEGET stabilt.....

har foresten aldri hatt bluescreen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-06 08:45, skrev Eurofighter:

Driver feil

har opplevd selv at
tastaturdrivere
en gang gjorde systemet mitt ustabilt pga at driverne av en eller annen grunn byttet ut noen systemfiler i windows.....da gikk alt jævli treigt, men så fikk jeg forespørsel om å "reinstallere" de gamle filene driverne hadde byttet ut, jeg gjorde det og etter det har det vert MEGET stabilt.....

har foresten aldri hatt bluescreen :smile:

Tror nok ikke det er drivere som gjør det,hvertfall ikke når det blir feil under install av Windows.

Begynne med å skifte disk. Se om det funker. Prøv med annen windows cd,bytt ram osv. Luk ut feil.

Så du har en liten pekepinn på hva det ikke er.

Lenke til kommentar

Hvis en komponent i maskinen er skadet på noen måte, KAN dette føre til feil som man i utgangspunktet vil anta hører hjemme med hovedkort, minne og CPU. Dette er fordi en skadet enhet, om det enn er et skjermort, ISDN kort o.l. kan sende signaler som blir feiltolket av OS'et.

Hvis du tror at det er skjermkortet, og ut i fra din beskrivelse kan dette godt stemme, så lå deg et kort fra en kompis og test med dette før du gjør noe annet. XP er ekstremt følsom på defekte komponenter, og vil gi deg feilmeldinger som ikke hører hjemme noe sted.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Åpenbar feil :wink:

95% sannsynlighet for at minnet er synderen

feilen kan enten være defekt brikke eller

feil instillinger i BIOS (som oftest det siste)

Minuset med å bygge PC'n sin selv er at du i disse dager MÅ kunne stille inn BIOS riktig.

Sett alle minne timings til SPD/auto

ikke bruk high performace defaults i BIOS hvis du ikke vet hva du holder på med og hva det innebærer

Lenke til kommentar

Jeg bygde nettopp en ganske lik maskin for noen dager siden. Hadde store problemer med spill, og noen andre små problemer. Spill ville ikke kjøre i mer en 30-60 sekunder og det var en stygg flimring. Begynte å eliminere muligheter og til slutt fant jeg ut at det faktisk var onboard audioen som ga meg problemer. Etter at jeg disablet den funket alt helt perfekt.

Vet ikke om dette hjelper siden du har problemer allerede ved installasjonen av windows, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...