Dragen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 nei, dette er vel ulovlig her i norge? Lenke til kommentar
qrow Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er vel et par punkter som er viktige i denne sammehengen. Windows har monopol kun fordi de "bevisst" ikke la noen hindringer for å legge inn samme windows på mange maskiner. Gjelder win95/98/ME. Etter at windows har fått "monopol" har de hele tiden prøvd å melke denne monopol kuen best mulig. De kan takke piratkopieringen for at de er så store! Med disse nye vedtektene prøver windows å forpurre livet til de ærlige sjelene som ikke legger inn piratversjoner av operativsystemet. Det er ingen ting i veien for at windows hadde fjernet begrensningene, slik at man faktisk ikke trenger å legge inn ny windows uansett hvilken hardware man setter inn(-hd). På samme måte som det i dag fungere på linux. Hvis man skifter hovedkort, vil den nye hardwaren automatisk legges inn, og ikke sette en stopper for videre bruk. Dette hadde spart fantastisk mye ekstra arbeid til fantastisk mange mennesker. Snekkerns argumenter er enten lite gjennomtenkt, eller så prøver han kun å provosere. Uansett er Microsoft ei hore som prøver å tyne mest mulig penger av folk! Lenke til kommentar
DexterBlasted Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Som jeg har sagt før, det er pga av vilkårene, du har jo allerede vært enig i at om folk ikke kopierte, så hadde OEM-vilkårene fortsatt hatt begrensinger. Det er ikke misbruk av lisensen om det hadde vært lov å ha en OEM-lisens på mange maskiner. Du er vel enig i at det ikke er noe ulovlig som har framprovosert systemet med at en OEM-lisens bare gjelder for en maskin? AtW Herregud da mann, hvor har jeg benektet at det var begrensninger tidligere? Det vi snakker om er de ytterligere begrensninger som kommer i div utgaver av Vista. At det så finnes begrensninger i feks XP kan skyldes flere ting som bla å begrense bruken av et os på flere maskiner,dette er da fullt lovlig og det ser en da vitterligen på mange ting en kjøper og det får en opplyst før en kjøper produktet. Ønsker en så ikke å godta de betingelser som følger et produkt har en full anledning til å si nei, eller mener du at det er ok at jeg bare registrerer en bil og så flytter nummrene eller kopierer dem og setter de på en 4-5 biler til?? 7080055[/snapback] Når det gjelder bilen så vil jeg vel heller sagt det slik at dersom du gikk til bilforhandleren og kjøpte deg en bil, så ble det knyttet diverse vilkår til denne. Det vil si at bilforhandleren hadde som klausul at de fremdeles eide den, men at du ble tildelt rett til å bruke den. Ønsket å bytte viktige deler som feks motoren, så måtte du betale halve bilen på ny. Andre utgifter måtte du også betale selv. I en viss periode ville de reparere (tilsv garanti), men etter en gitt periode ville de slutte å reparere og lage reservedeler. Lenke til kommentar
sterilan Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg pleier sjeldent å lese slike tråder, langt mindre kommentere, men denne var morsom. ATWindsor: Du argumenterer prinsippielt og "akademisk". Det er umulig å vite om andre ikke KAN eller ikke VIL forstå hva du skriver. Men jeg er imponert over din "stayer"-evne. Du er nok litt eldre enn de fleste andre på dette forumet. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er ikke noe forskjell nå (som jeg kan se) med vista enn tidligere "endring" (presisering) i år for XP i februar.Vista versjonenes EULA er også tilgjengelig her: http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx Vil du ikke ha restriksjoner , kjøp retail versjon . Du kan bytte så mye hw du vil forutsatt at du ikke misbruker lisensen mht antall maskiner samtidig ibruk med samme produkt nøkkel. Og du kan fremdeles reaktivere (hvis nødvendig) via telefon. Nå sitter jeg på jobb så jeg har ikke tid til å lese igjennom EULA igjen. Men jeg leste igjennom EULA til Windows Vista Ultimate Retail i helga hvor det klart kom fram at du kun har lov til og flytte Windows Vista 1 (en) gang mellom maskiner, og Microsoft bruker så vidt jeg vet framdeles hovedkort som hoveddefinisjonen på en maskin. Hadde dette bare gjeldt OEM så er det jo ingen som hadde reagert på alle teknologi websider på nettet. Problemet oppstpår når Microsoft begynner og innskrenke forbruker rettigheter såpass drastiskt at om man kjøper seg Windows Vista Ultimate til 3000 kroner, oppgraderer maskinen med nytt hovedkort og prosessor 2 ganger så må man på nytt kjøpe Vista til 3000 for å forbli lovlig bruker. Noe som forøvrig i Vista blir enda strengere kontrollert enn tidligere da big brother ser deg (aktivisering og obligatorisk WGA) @Snekkern Du synes ikke forbrukere skal ha noen rettigheter du? Jeg håper du en dag opplever at en lovlig kopi av noe du har kjøpt feiler og tror du har piratkopiert sletter alt du har, ødelegger maskina og automatisk anmelder deg til politiet da du helt klart har gjort noe ulovlig da du mener forbrukere ikke har noen rettigheter. Det ironiske med det hele er jo at jo mere vanskelig og tungrodd programvare utviklere som Microsoft gjør det for vanlige forbrukere, jo flere velger piratkopier uten disse problemene. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hør her da ...OEM har alltid hatt den begrensningen at den er bundet til maskin . Det er kun i senere tid hvor ikke kun bare aktører som dell/hp/cinet/acer/ etc som pr. definisjon er ekte "OEM buildere" dette er misforstått . Hovedsaklig p.g.a at OEM cd'er med produkt nøkkel er kommet i løssalg til privat personer . OEM reglene har alltid finnes , men menigmann flest har ikke forstått. 7080103[/snapback] Jeg jobbet i en databutikk som solgte løskomponenter for 10 år siden, og vi solgte OEM lisenser den gang og. Ellers så er det nok ikke værre med Vista lisenser enn med XP lisenser bortsett fra at antall opprigninger til MS blir flere. Og det virker som det er HK og HDD som er de komponentene MS bryr seg om blir skiftet. Så er vel ikke så veldig mye å pese om. Og ATW og snekkern, dere dreper veldig mange tråder for tiden med en diskusjon som ser ut som spam for meg. Dere kverulerer rundt enkle argumenter, og det virker som man helst kunne se at dere tok diskusjonen på PM, og hvis det etterpå er interesant for oss å se hva dere kom frem til, så kan dere vel slenge en post da, i stedenfor 2 sider med kverulering. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Sannelig ikke rart at du alltid havner opp i store diskusjoner med slike, lite gejnnomtenkte, utsagn. Eller kan det være fordi mange her føler et stikk i samvittigheten 7079918[/snapback] Litt svin på skogen er nok sannsynligvis en medvirkende årsak til responsen i denne diskusjonen. Dette kombinert med nevnte utsagn fra deg, som sannsynligvis ble skrevet i affekt, reduserer ikke akkurat iveren. Jeg har faktisk forbausende rent mel i posen, så det er nok utsagnet ditt som gjør at jeg gidder å skriver her Faktisk er jeg enig i at prisen på et Windows OS er lav med tanke på hvor meget det brukes, sammenlignet med prisen på et spill er det jo rett og slett et røverkjøp! Om jeg er enig eller uenig i de nye restriksjonene skal være usagt, og det gjenstår å se hvor stor betydning omskrivningen av EULA har for sluttbruker. De som klager og syter over hvor dårlig produktene til Microsoft er, kan alltid se seg om etter alternative produkter. Personlig er jeg veldig imponert av hvor stabilt og bra Windows operativsystemet fungerer til vanlig PC-bruk etter at de flyttet over til NT kjernen. Som privat filserver benytter jeg et gratis alternativ som, til mitt bruk, faktisk fungerer mye bedre enn tidligere Windowsinstallasjoner på samme maskin. Jeg må faktisk takke WGA (Windows Genuine Advantage) for at jeg tok meg bryet med å sjekke alternativene, resultatet ble mye bedre enn jeg hadde trodd! Faktisk kan det være at WGA i mitt tilfelle fungerer stikk motsatt av hva Microsoft ønsker, i og med at jeg nå har tatt de første tapre skritt inn i Linux-verden. Dette kan resultere i at fremtidige oppgraderinger ikke blir utført til fordel for Microsoft, private filservere kommer i alle fall ikke til å få dette installert i overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Du har ikke benektet at det var begrensinger tidligere, men du har indikert at begrensinger av denne typen kommer pga piratkopiering. I innlegget ditt virker det også om du mener at OEM-begrensingene er "framprovosert av ulovligheter". Men på dette innlegget så forstår jeg det som du er enig i at lisensbegrensinger ikke trenger å komme pga piratkopiering, eller andre ulovligheter? AtW Riktig jeg har ikke benektet begrenningerrrrrrrr tidlllligere. Riktig jeg har innnnnnnnnnndikert at slike begrensninger kommer av bal piratkopiering og missbruk av lisenser,hadde vi ikke hatt slike problemer hadde ikke en lisens med slike retningslinjer vært nødvendig. Riktig,begrensningene blir fremprovosert av nettop ulovlige handlinger. Vil påstå at lisenser nettop kommer av ulovligheter,for om vi ikke hadde ulovligheter hva skulle vi da med begrensninger? Falleer ikke det på sin egen urimelighet? Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Viktig å tenke på at det OEM her det er snakk om ja som har hatt begrensningene i lenger tid. Fortell meg ,AtW, hvordan du kan mene at piratkopiering ikke har noe med at vi lever i en tid der det er vanskelig for en ærlig bruker å faktisk bruke produktet pga. diverse sperrer? Jeg skal ikke være barnslig å si at du stiller her med uvitenhet. Det holder jeg meg for god til.Men om du er i den posisjonen at du faktisk selger programmer eller åndsverk synes jeg det er rart at du ikke innser at piratkopiering er mye av grunnen til dette? Fortell meg heller hva du lever av til daglig så skal jeg prøve å sette meg inn i situasjonen. Lenke til kommentar
DexterBlasted Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Og ATW og snekkern, dere dreper veldig mange tråder for tiden med en diskusjon som ser ut som spam for meg. Dere kverulerer rundt enkle argumenter, og det virker som man helst kunne se at dere tok diskusjonen på PM, og hvis det etterpå er interesant for oss å se hva dere kom frem til, så kan dere vel slenge en post da, i stedenfor 2 sider med kverulering. 7080155[/snapback] Jeg for min del synes det er en interessant debatt. Jeg har forståelse for at MS har et forretningskonsept, men synes strategien begynner å bli vel aggressiv. Jeg synes også at konseptet med lisenser er unaturlig, hvilke motiver ligger bak at jeg ikke skal få kjøpe et produkt og bruke det til mine datamaskiner hjemme? jeg kan for min del ikke se noe annet svar enn at det er en forretningsmodell for å tjene penger? hva har det med piratkopiering å gjøre? Muligens er tanken at jo mer kronglete det er jo flere vil kjøpe en lisens, men det fører kun til to ting slik jeg ser det: 1. Folk vil heller ha en piratkopi som ikke inneholder disse tiltakene - det er jo enklere 2. Såkalte ærlige må ta støyten siden de må forholde seg til tiltakene Jeg for min del har gått over til alternative plattformer for lenge siden og det er ikke penger det står på. Det er holdningen til forbrukeren. Det er ikke piratkopieringen som er problemet slik jeg ser det, men at bransjen bruker det som unnskyldning for å kunne kontrollere hvem som skal ha tilgang til hva og på hvem sine premisser. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er vel et par punkter som er viktige i denne sammehengen. Windows har monopol kun fordi de "bevisst" ikke la noen hindringer for å legge inn samme windows på mange maskiner. Gjelder win95/98/ME. Etter at windows har fått "monopol" har de hele tiden prøvd å melke denne monopol kuen best mulig. De kan takke piratkopieringen for at de er så store! Med disse nye vedtektene prøver windows å forpurre livet til de ærlige sjelene som ikke legger inn piratversjoner av operativsystemet. Det er ingen ting i veien for at windows hadde fjernet begrensningene, slik at man faktisk ikke trenger å legge inn ny windows uansett hvilken hardware man setter inn(-hd). På samme måte som det i dag fungere på linux. Hvis man skifter hovedkort, vil den nye hardwaren automatisk legges inn, og ikke sette en stopper for videre bruk. Dette hadde spart fantastisk mye ekstra arbeid til fantastisk mange mennesker. Snekkerns argumenter er enten lite gjennomtenkt, eller så prøver han kun å provosere. Uansett er Microsoft ei hore som prøver å tyne mest mulig penger av folk! 7080118[/snapback] Hva sier du her?? Windows har monopol kun fordi de "bevisst" ikke la noen hindringer for å legge inn samme windows på mange maskiner. Gjelder win95/98/ME.De kan takke piratkopieringen for at de er så store! Hvordan kan de takke dem? Det er vel ikke piratkopiering å kopiere noe om det er lovlig og hvorfor er ikke andre like store siden de fortsatt er større? Da skulle de vel være størst da siden de er gratis Snekkerns argumenter er enten lite gjennomtenkt, eller så prøver han kun å provosere. Må nok skuffe deg,men jeg hater at noen snylter på andre. Uansett er Microsoft ei hore som prøver å tyne mest mulig penger av folk! Så de er prostituert ford de tar betaling for sitt produkt/arbeid? Er da alle firmaer og arbeidere det samme,siden de tar betalt for sine tjenester Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det ironiske med det hele er jo at jo mere vanskelig og tungrodd programvare utviklere som Microsoft gjør det for vanlige forbrukere, jo flere velger piratkopier uten disse problemene. 7080147[/snapback] Et viktig poeng... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Ønsket å bytte viktige deler som feks motoren, så måtte du betale halve bilen på ny. Andre utgifter måtte du også betale selv. I en viss periode ville de reparere (tilsv garanti), men etter en gitt periode ville de slutte å reparere og lage reservedeler. Om du ønsket å bytte motor må du jo betale denne selv og en motor i dag koster vel ikke langt unna halve bilprisen,skal du forøvrig skifte deler utenfor merkeverksted eller bruke uorginale deler bortfaller all garanti. Og ja et bilfirma slutter å lage deler etter en gitt tid. Lenke til kommentar
DexterBlasted Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Viktig å tenke på at det OEM her det er snakk om ja som har hatt begrensningene i lenger tid. Fortell meg ,AtW, hvordan du kan mene at piratkopiering ikke har noe med at vi lever i en tid der det er vanskelig for en ærlig bruker å faktisk bruke produktet pga. diverse sperrer? Jeg skal ikke være barnslig å si at du stiller her med uvitenhet. Det holder jeg meg for god til.Men om du er i den posisjonen at du faktisk selger programmer eller åndsverk synes jeg det er rart at du ikke innser at piratkopiering er mye av grunnen til dette? Fortell meg heller hva du lever av til daglig så skal jeg prøve å sette meg inn i situasjonen. 7080283[/snapback] Jeg har ingen problemer med å skjønne at piratkopiering er et problem. Det jeg har problemer med er at det fører til en rekke interessante komplikasjoner. Bransjen bruker dette til å innføre et regime hvor man optimalt betaler for hver visning/avspillingsenhet/bruker og så videre. Jeg har mange bøker som jeg har arvet etter mine besteforeldre, og som jeg har stor glede av. Optimalt etter bransjen sitt syn, så skulle lisensen for disse vært terminert og jeg skulle ha betalt for nye lisenser. Kan jeg ikke det, så blir innholdet utilgjengelig. Kanskje det etterhvert blir slik at man bare kan bruke et medium x-antall ganger før man må betale for mer.... Igjen: hvorfor skal jeg betale 4-5 ganger for et OS når alle maskinene er mine egne? Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det ironiske med det hele er jo at jo mere vanskelig og tungrodd programvare utviklere som Microsoft gjør det for vanlige forbrukere, jo flere velger piratkopier uten disse problemene. 7080147[/snapback] Et viktig poeng... 7080310[/snapback] Vanlige brukere har jo stort sett OEM lisenser, og der er det jo ikke noen unskyldning bortsett fra at OEM produsentene er litt dårlig til å sende med en gjennopprettingsCD. De må ofte lages selv. Det er vel stort sett bare for hjemme byggere at det er ett problem med kopiering av OS i vestlige land. Synes egentlig det bare høres ut som en unskyldning for å retferdiggjøre ovenfor seg selv at man piratkopierer. Ellers virker det som at man problemet egentlig bare er tilstede for de som liker å mekke på PC. Og i så måte tror jeg ikke at MS tenker at det finnes ennorme rikdommer å hente her. Virker mer som om de vil ta knekken på piratkopier i den 2. og 3. verden, og at dette mer er ett rop om ulv ulv, enn noe annet. For hvis IT veredens tabloidaviser har rett, så er det jo faktisk greit å bytte maskinvare, men man kan komme til å måtte ringe opp MS for å bytte HK og HDD. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 @SnekkernDu synes ikke forbrukere skal ha noen rettigheter du? Jeg håper du en dag opplever at en lovlig kopi av noe du har kjøpt feiler og tror du har piratkopiert sletter alt du har, ødelegger maskina og automatisk anmelder deg til politiet da du helt klart har gjort noe ulovlig da du mener forbrukere ikke har noen rettigheter. Jovist synest jeg det og som forretningsdrivende vet jeg at de har det,spes norske forbrykere,det er få andre land som har like gode rettigheter med tanke på forbrukeren som vi har. Men desverre så har vi kjeltringer her som ellers og disse ødlegger for de som er lovlydige. Når det så gjelder mitt tenkte forslag var det sagt "feks ødlegger disken" men ser du ønsker både "lensmann og prest" inn i bildet Vi kunne jo justere mitt foslag da til at feks disken låste seg og at det kostet 2-3000 å få den åpnet igjen Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Viktig å tenke på at det OEM her det er snakk om ja som har hatt begrensningene i lenger tid. Viktig og tenke på at det nettop IKKE OEM det her er snakk om, men fullpris produktet. Med forbehold om at den lisensen jeg leste i helga som var for retail ikke var lagt ut feil. Om det er snakk om OEM så synes jeg det er merkelig at lisensen skal gi deg lov til og bytte maskin en gang, noe som er stikk i strid med tidligere lisenser. Samtidig som man nå skal få lov til å selge OEM lisensen sin videre uten at hardware følger med. Dette rimer ikke i det hele tatt med at det er en OEM lisens det er snakk om. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Når det så gjelder mitt tenkte forslag var det sagt "feks ødlegger disken" men ser du ønsker både "lensmann og prest" inn i bildet Vi kunne jo justere mitt foslag da til at feks disken låste seg og at det kostet 2-3000 å få den åpnet igjen 7080343[/snapback] Utpressing og mafiametoder med andre ord, det gjør jo saken mye bedre Lenke til kommentar
DexterBlasted Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Ønsket å bytte viktige deler som feks motoren, så måtte du betale halve bilen på ny. Andre utgifter måtte du også betale selv. I en viss periode ville de reparere (tilsv garanti), men etter en gitt periode ville de slutte å reparere og lage reservedeler. Om du ønsket å bytte motor må du jo betale denne selv og en motor i dag koster vel ikke langt unna halve bilprisen,skal du forøvrig skifte deler utenfor merkeverksted eller bruke uorginale deler bortfaller all garanti. Og ja et bilfirma slutter å lage deler etter en gitt tid. 7080315[/snapback] Hehe, joda. Poenget var bare at i tillegg til motoren så skulle du betale halve kjøpsprisen på ny, kun fordi bilen var kjøpt på lisens og dette stod i avtalen når du kjøpte den (eller kjøpte retten til å bruke den) En bil kan man fremdeles mekke på / bygge om så mye man vil, uten å ta hensyn til dem som lagde den. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Viktig og tenke på at det nettop IKKE OEM det her er snakk om, men fullpris produktet. Med forbehold om at den lisensen jeg leste i helga som var for retail ikke var lagt ut feil. Om det er snakk om OEM så synes jeg det er merkelig at lisensen skal gi deg lov til og bytte maskin en gang, noe som er stikk i strid med tidligere lisenser. Samtidig som man nå skal få lov til å selge OEM lisensen sin videre uten at hardware følger med. Dette rimer ikke i det hele tatt med at det er en OEM lisens det er snakk om. 7080344[/snapback] Da så. Unødvendig mye pes for brukeren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå