Gå til innhold

Vista får nye lisensvilkår

Anbefalte innlegg

Man betaler tilsynelatende for å kjøpe produktet, men får det bare "på hjemlån". Da burde jo prisen også bli redusert betraktelig, akkurat som man ikke betaler full kjøpepris for å leie en videofilm  :thumbdown:

7115278[/snapback]

Det der var ett veldig godt argument synes jeg. :thumbup:

7115698[/snapback]

Tja. Slik er det jo egentlig med det meste. Det man kjøper er ikke det fysiske (man kjøper selvfølgelig det også, men det er ofte irrelevant), men en slags avtale om at man får lov til å bruke er det som finnes lagret på mediet, og hva avtalen inneholder kan jo forandre seg en del fra produkt til produkt. Jeg er dog helt enig i at akkurat et OS bør man kunne bruke så mange ganger man vil, så lenge man kjøper en lisens for bruk på én PC. At man ikke kan bruke lisensen på flere PC-er samtidig er jo selvfølgelig helt i orden, men her er det jo hele tiden snakk om bruk av lisensen på én PC. Hvorfor skal MS blande seg opp i akkurat hvilken PC det er snakk om? Det gir svært lite mening, om man tenker litt etter.

Altså. Hvis MS kan komme med et godt argument for hvorfor de gjør dette her, så kan jeg godt vurdere det, men MS har ikke kommet med noe som helst. For meg så virker det rimelig opplagt at dette kun er en måte å håve inn noen kroner ekstra, uten å egentlig jobbe noe for det, og kun i kraft av at de har muligheten til å gjøre det via sin markedsposisjon. Enkelt og greit.

Jeg vet jeg har spurt tidligere, men er ikke dette overtredelse av monopol-lovverk? Er det noen her som vet noe om slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svar fra Håvard Røste angående muligheten for at HW.no kjører i gang aksjon/kampanje:
Vi har ikke for vane å fronte slike saker på den måten - men vil nok omtale dette dersom noen setter i gang en slik "aksjon".

7133507[/snapback]

For vane nei,men dette er vel en temmelig spesiell sak som berører de fleste :hmm:

Lenke til kommentar

Alt dette er bare tull!! Man kan jo før fan bytte HK uten å reinstallere windows!! ?? Vista skal ha innebygget backupprogram før systemet ala norton ghost.. når man har installert vista tar man backup... og når man da får disk krasj el hele pc ryker i lynnedslag så tar man bare og fører tilbake backupen man har til ny disk... sjønner ikke at folk tror at windows blir og nekte deg pålogging etter at du har byttet hk!

Lenke til kommentar
Om en må kjøpe ny lisens fordi en skifter ut feks hovedkortet blir jo håpløst,hva med dem som skifter hardware i maskinen flere ganger i året??

Men igjen er det vel nettop folk med piratkopier en kan takke for slike begrensninger  :thumbdown:

7079043[/snapback]

Hva har piratkopiering med dette å gjøre? Jeg kan ikke fatte hvordan dette har noen som helst effekt hverken fra eller til for piratkopieringens del.

AtW

7079075[/snapback]

Jeg kan faktisk tenke meg at det har en motsatt effekt. At ulogiske / lite brukervennlige begrensninger vil få folk til å ha en ubegrenset piratversjon istedet for den kommersielle, slik at de ikke trenger å tenke på hva som skjer neste gang de skal skifte hovedkort eller andre komponenter.

Lenke til kommentar
Alt dette er bare tull!! Man kan jo før fan bytte HK uten å reinstallere windows!! ?? Vista skal ha innebygget backupprogram før systemet ala norton ghost.. når man har installert vista tar man backup... og når man da får disk krasj el hele pc ryker i lynnedslag så tar man bare og fører tilbake backupen man har til ny disk... sjønner ikke at folk tror at windows blir og nekte deg pålogging etter at du har byttet hk!

7136780[/snapback]

Ja, og neste gang WGA sjekker så får du beskjed om at det ikke er gyldig installasjon, og beskjed om å aktivere på nytt pr telefon.

Lenke til kommentar

7136780[/snapback]

Ja, og neste gang WGA sjekker så får du beskjed om at det ikke er gyldig installasjon, og beskjed om å aktivere på nytt pr telefon.

7136848[/snapback]

Skjedde nettopp kompisen min i går etter at han byttet GPU-kort (han har en kommersielt lovlig kjøpt Windows XP Home +Media Center Edition).

Lenke til kommentar

7136780[/snapback]

Hvis du, etter lynnedslaget, kjøper nøyaktig samme merke og type hovedkort på nytt, installerer det og kopierer tilbake speilbilde du tok med Norton Ghost eller Vistas tilsvarende innebygde(?) verktøy, ja da har du rett.

Men de fleste som kjøper nytt hovedkort gjør det for å oppgradere teknologien og bygge seg en bedre maskin. Og da vil Vista nekte å starte igjen. Backupen vil ikke la seg kjøre på et hovedkort som avviker fra det du hadde da du tok backupen. Du kan heller ikke lengre ringe Microsoft og få en ny kode. De nye lisensbetingelsene hindrer det.

De som vil ha et lite hint til hva de kan gjøre med dette, kan myse ned i signaturen min her... ;)

|

|

\/

Lenke til kommentar

Jeg vil nok drøye min XP lisens til SP3 kommer engang i 2008, og vel over det.

Men oppfordrer alle som ikke får reaktivert sin vista lisens ved skifte av HK når den tid kommer til å sende HK'et til Microsoft i postoppkrav. Du har legalt kjøpt en vare/programvare som ved aktivering legger beslag i en annen vare som du legalt har kjøpt. Hvem eier hovedkortet?

Hvor ble det av Palladium? Er dette Palladium? Tenker da på Vista! http://www.epic.org/privacy/consumer/micro.../palladium.html.

"It would establish an unprecedented level of control over users and their computers" Ovenstående er et utdrag av dokumentet som linken fører til.

Se filmen "pirates Of Silicon Valley" og få et nytt og mer korrekt syn på Steve Jobs & William Gates.

GARDNR

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
men at det legges inn stadig større begrensninger er uten tvil i et forsøk på å stoppe nettop uerlige brukere og atter en gang er det oss som betaler for varen det går utover.

og dermed får jeg svi for de begrensninger som blir innført i kampen mot piratkopiering/tyveri .

7079123[/snapback]

Så naiv og godtroende kan man altså være. Å knytte lisensen til den enkelte datamaskin fremfor kunden som kjøper lisensen, med de begrensninger dette innebærer for oppgraderinger og nyanskaffelser, har ingenting å gjøre med piratkopieringsbekjempelse. Derimot har det ALT å gjøre med et Micro$oft som grovt utnytter sin monopolsituasjon for å tyne flere kroner ut av brukerne.

Tror du virkelig Micro$oft ville endret lisensieringspraksis, og latt lisensen følge kunden istedenfor maskinen, dersom det ikke hadde eksistert piratkopieringsvirksomhet? Drøm videre!

Endret av Yngve1972
Lenke til kommentar

Joda, men problemet er det, dravisher, at det er vanskelig å etterleve dette når man ikke får avinstallert Windows p.g.a. harddisk-kræsj, stjålet PC, eller rett og slett at avinstalleringsfunksjonen ikke virker. Det siste har jeg opplevd selv (og jeg har 25 års erfaring med PC, så det er neppe fingertrøbbel fra min side).

Lenke til kommentar

Når man "når taket" så må man bare ringe til M$ for å få ny nøkkel. Har selv gjort det mange ganger. Jeg har heller ikke sett noe til en avinstalleringsfunksjon i XP, er du sikker på at det finnes? Jeg er i allfall rimelig sikker på at avinstallasjon (i en annen form enn vanlig formatering av disken) ikke nevnes i Vista sine lisensvilkår, men jeg har ikke lest hele lisensen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...