Gå til innhold

Vista får nye lisensvilkår

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere fra XP. Det vil koste meg rundt 2.000 kroner for en retail-versjon av Ultimate. Jeg bytter hardware, null problem å få det registrert vil jeg tro. Skal jeg bytte maskin, registrerer jeg Vista-versjonen min på den nye PCen jeg har kjøpt. Jeg kan nok også på den bytte hovdkort, prosessor, harddisk osv. uten at jeg vil få problemer på telefon med MS.

Jeg kommer ikke til å delta videre i debatten før vi HUNDRE prosent vet hva følger den nye EULAen får. Ingen vet det helt ennå. Det at Windows er bundet til en pc og lisensen kan videreføres til neste PC du kjøper vil nok ha lite å si for dem som bygger. Fortsatt, tror jeg, at man kan ringe inn til Microsoft når man har byttet hovedkort på maskinen.

7099737[/snapback]

Jeg ser ikke helt forskjellen på deg og oss.

Du antar at praksisen vil komme til å falle oss til gode, vi tror ikke det. Poenget er at ingen av oss har noe bedre utgangspunkt enn de andre. Vi forholder oss til gammel og ny EULA, og gammel praksis. Siden MS har kvernet en del på at de mener at den gamle EULA-en ikke var korrekt, og at den nye retter opp eventuelle uklarheter, så er det ikke urimelig å anta at praktisen også vil forandres.

At vi diskuterer litt frem i tid, og går utifra at praktisen kommer til å forandres er vel ikke noe problem, så lenge vi innebefatter oss med muligheten for at den ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At vi diskuterer litt frem i tid, og går utifra at praktisen kommer til å forandres er vel ikke noe problem, så lenge vi innebefatter oss med muligheten for at den ikke gjør det?

7099873[/snapback]

Ja da. Er helt enig i at hvis det stemmer det som noen i ytterste konsekvens påstår, så bør noen gripe inn. Dette gjelder dog kun retail-versjonen da jeg mener den i praksis IKKE skal være bundet til en PC.

Lenke til kommentar
nå virker det som om forbrukerrådet heller ikke er så overbegeistret over den "nye" eula til vista

link nettavisen: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article773197.ece

vil bli interesant å se hvordan den saken kommer til å uvikle seg...

7099815[/snapback]

interessant.

- Det skyldes at overføringsmuligheten har blitt misbrukt mye av pirater, sier Frederik Gørrissen, direktør for Windows i Norge til Nettavisen.

Men skjønner de ikke at de her skaper flere pirater :cry:

Dette er jo å gå mot strømmen og jeg får håpe at myndighetene klarer å stoppe dette tullet.

MS bør konsentrere seg om å ta piratene og det gjør de ikke her.

Lenke til kommentar

nå lager vel MS OS-er i flere forskjellige prisklasser, ettersom hva som følger med osv...

EU fikk jo MS til å mekke en Winxp uten media player... ser ikke noe gæli i det...

hvorfor skal en kjøpe en billig ting, og få like bra kvalitet som hvis du kjøper et dyrt produkt?

Vil du formatere så mange ganger du vil, kjøp en versjon som tillater dette...

kjøper du oem versjonen kan du jo også bare si at du har formatert pga virus elns...

Lenke til kommentar

Det er med fornøyelse jeg leser gjennom denne debatten, og får nesten lyst til å henvise til aktuelle nyhetssaker på andre siden av "kjølen". Og igjen viser det at spørsmålet om moral og lovlydighet ikke har klare grenser i alle tilfeller.

Men tilbake til noen betraktninger om "nye lisensvilkår". Jeg tror bakgrunnen for innskjerping av lisensvilkår (EULA) er mangesidig og både av økonomisk og juridisk art.

For å ta den juridiske siden først. Et godt argument juridisk for å skjerpe lisensvilkårene (gjøre de klarere) er at det blir mindre med "gråsoner". Noe som gjør det enklere å rettsforfølge "misbruk", men også gjør det enklere å håndtere lisensadministrasjon internt i MS og ut mot kunder.

Men avtaler har aldri, og kan aldri, i seg selv motvirke "piratvirksomhet" eller ulovlighet. Det er det kun mulighet for straff og overvåkning (finne ut om noe straffbart har foregått) som reelt sett på påvirker. Og det er kun det enkeltes lands regler i forhold til brudd på rettigheter (såkalt rettighetstyveri) som påvirker. Av den grunn vil f.eks. en "piratkopi" ikke kunne rettsforfølges i mange land. Og i Norge ville det vært akkurat like ulovlig å bruke en piratkopi selv om til MS hadde kun følgende bestemmelse (programvaren kan kun brukes på 1 PC av gangen).

Og dette tror jeg MS sin ledelse og advokater vet svært vel. Skjerpingen av EULA-en i seg selv vil ikke redusere piratvirksomhet på noen måte. Men man håper vel at tekniske innretninger i selve programvaren skal redusere muligheten for "piratkopiering" (WGA med mer), og da er det også hensiktsmessig med klare vilkår. At dette ikke kommer til å skje, tror jeg vi kan konstatere alt i dag.

Økonomiske argumenter tror jeg også veier tungt, svært tungt. Klart MS har sett en utvikling i mange vestlige land med raskere utskiftingstakt, og også større andel "selvbyggere". Og deler av den kaka vil MS ha. Det er ikke rett at bare Intel, AMD, nVidia med flere skal tjene på at folk bruker mer på datautstyr. Det vil derfor ikke forundre meg om også OEM-avtalene blir skjerpet, slik at de ikke gjelder ved annet enn kjøp av komplett PC eller HK.

Hvor strengt EULA-en kan håndheves vil klart være avhengig av f.eks. forbrukerkjøpslovgivning og avtalerett. Noe som gjør at jeg tror at i Norge vil MS måtte bite i gresset og tillate omtrent ubegrenset med nye koder for en periode inntil f.eks. 5 år knyttet til skifte av hardware. Men "time will show".

Men det som denne debatten tydelig viser, er et element som MS tydelig har lagt lite vekt på, nemlig at oppfattes avtalevilkår som urimelige eller urettferdige så blir svært mange kunder forbannet (skikkelig forbannet). Og det kan fort medføre at kunden sier nok er nok, og velger å bryte avtalevilkår eller han velger et alternativ. Det er godt kjent at såkalte ikke forståelige regler, eller regler som ikke er akseptable ut fra den generelle oppfatning, medfører at antall som bryter reglene øker.

Men MS vurderer vel at det ikke er noen reell konkurranse tilstede, så dette kan vi ta med ro.

Edit: Konklusjon: MS sine skjerpa avtalevilkår bunner nok i (etter min mening), misforstått tro om at dette kan minske piratvirksomhet (ala plate-/filmbransje), og at det er økonomisk lønnsomt. Men det økonomiske vil aldri bli sagt offentlig.

Og personlig er jeg glad at jeg bare har en maskin med Windows, filservere og bærbar går alle på Linux. Men jeg har behov for en Windows lisens, og trolig medfører dette at jeg ikke kjøper Vista enn så lenge.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kraftige påstander dette, ja ikke bare kraftige men skremmende lesning dette , jeg snakker om en eventuel disk som blir låst eller ødelagt og da håper du på mordbrann  :cry:

Hvordan forsvare en slik påstand som dette .

7099640[/snapback]

offermentalitet ala snekker'n - alert

7099855[/snapback]

Er det offermentalitet når noen offentlig håper at ens hjem brenner ned :cry:

7099944[/snapback]

Nå ble det jo i rettferdighetens navn ikke nevnt noe om mordbrann da, bare at huset skulle brenne, og selv om kommentaren er litt over kanten, så legger du litt opp til det, når du ytrykker ønske om at folk med piratversjoner skal få ødelagt harddisker med potensielt uerstattelige data. Det er ikke akkurat et gigantsprang å mene at lovlige eiere skal få huse brent ned. Jeg oppfattet det ihvertfall som en kommentar på hvor feil det blir når man skal begynne å ødelegge eiendeler som ikek ahr noe med saken å gjøre, og ikke som et angrep på deg (selv om måten det var formulert på ikke var heldig). Men jeg er enig i at innlegget til vedkommende kunne vært formulert generelt, og ikke spesifikt mot ditt hus.

Genrelt: Om man ikke har noe bedre å si enn "offermantalitet ala snekkeren" eller noe tilsvarende om andre brukere, så kan man holde det for seg selv. Gå etter argumentene.

AtW

Lenke til kommentar
nå lager vel MS OS-er i flere forskjellige prisklasser, ettersom hva som følger med osv...

EU fikk jo MS til å mekke en Winxp uten media player... ser ikke noe gæli i det...

hvorfor skal en kjøpe en billig ting, og få like bra kvalitet som hvis du kjøper et dyrt produkt?

Vil du formatere så mange ganger du vil, kjøp en versjon som tillater dette...

kjøper du oem versjonen kan du jo også bare si at du har formatert pga virus elns...

7099948[/snapback]

Problemet er ikke en begrensning på antall formateringer, det er ubegrenset. Problemet er antall oppgraderinger av hovedkort, og når Vista kommer så vil ingen "vanlig" lisens tillate mer enn 1 oppgradering, punktum finale. For å få lov til å oppgradere mer enn 1 gang må du enten kjøpe flere lisenser til flere tusen kroner per stk, eller få til en eller annen volumavtale til flere titusener av kroner.

Det er vel heller ikke ønskelig å måtte lyve når man ringer for å få aktivert? Da er man like mye pirat som de som laster ned en piratversjon da.

Lenke til kommentar
Hvor strengt EULA-en kan håndheves vil klart være avhengig av f.eks. forbrukerkjøpslovgivning og avtalerett. Noe som gjør at jeg tror at i Norge vil MS måtte bite i gresset og tillate omtrent ubegrenset med nye koder for en periode inntil f.eks. 5 år knyttet til skifte av hardware. Men "time will show".

Men det som denne debatten tydelig viser, er et element som MS tydelig har lagt lite vekt på, nemlig at oppfattes avtalevilkår som urimelige eller urettferdige så blir svært mange kunder forbannet (skikkelig forbannet). Og det kan fort medføre at kunden sier nok er nok, og velger å bryte avtalevilkår eller han velger et alternativ. Det er godt kjent at såkalte ikke forståelige regler, eller regler som ikke er akseptable ut fra den generelle oppfatning, medfører at antall som bryter reglene øker.

Men MS vurderer vel at det ikke er noen reell konkurranse tilstede, så dette kan vi ta med ro.

Og personlig er jeg glad at jeg bare har en maskin med Windows, filservere og bærbar går alle på Linux. Men jeg har behov for en Windows lisens, og trolig medfører dette at jeg ikke kjøper Vista enn så lenge.

Er det ikke noen som er oppdatert på regelverk når det gjelder bruk av markedsandel? Altså, kan MS egentlig forandre EULA-en slik uten videre på denne måten? Det er jo helt på det rene at en slik endring aldri i verden hadde fungert hvis ikke MS hadde hatt nær sagt monopol på markedet.

Lenke til kommentar
Feil,jeg har ikke brutt avtalen,jeg ringer og spør om jeg kan få en ny lisens og oppgir grunnen, dermed er det lagt i hendene til MS å vurdere om de skal gi meg denne eller ei .

Det finnest mange lover og vedtak rundt omkring som en må signere og godta,men det er dermed ikke sagt at du ikke kan spørre eller søke om unntak fra disse og får du da unntak på dette så har du da vitterligen ikke gjordt noe galt .

Jeg er fullstendig klar over at Microsoft har vært utrolig sløve til og håndheve sin egen EULA. Samtidig mener jeg at det er moralskt forkastelig og utnytte seg av dette.

Som nevnt tidligere så har du gjort dette 20 ganger etter eget utsagn, og i så måte påført Microsoft flere ganger større økonomiske tap enn en person som piratkopierer Windows til eget bruk.

Uansett, jeg skal ikke gå mere OT og konstanterer bare at vi er uenig på hva som er moralskt og umoralskt, selv om jeg framdeles synes det er litt ironisk med tanke på hvordan du slenger rundt deg med "moralske" utspill.

Lenke til kommentar
Generelt: Om man ikke har noe bedre å si enn "offermantalitet ala snekkeren" eller noe tilsvarende om andre brukere, så kan man holde det for seg selv. Gå etter argumentene.

Og da sluttet dere med dette, vi ser oss lei på slike diskusjoner. Hold dere til argumentene i tråden og ikke spor av med personangrep :)

Lenke til kommentar
Feil,jeg har ikke brutt avtalen,jeg ringer og spør om jeg kan få en ny lisens og oppgir grunnen, dermed er det lagt i hendene til MS å vurdere om de skal gi meg denne eller ei .

Det finnest mange lover og vedtak rundt omkring som en må signere og godta,men det er dermed ikke sagt at du ikke kan spørre eller søke om unntak fra disse og får du da unntak på dette så har du da vitterligen ikke gjordt noe galt .

Jeg er fullstendig klar over at Microsoft har vært utrolig sløve til og håndheve sin egen EULA. Samtidig mener jeg at det er moralskt forkastelig og utnytte seg av dette.

Som nevnt tidligere så har du gjort dette 20 ganger etter eget utsagn, og i så måte påført Microsoft flere ganger større økonomiske tap enn en person som piratkopierer Windows til eget bruk.

Uansett, jeg skal ikke gå mere OT og konstanterer bare at vi er uenig på hva som er moralskt og umoralskt, selv om jeg framdeles synes det er litt ironisk med tanke på hvordan du slenger rundt deg med "moralske" utspill.

7100206[/snapback]

Vel vi er som sagt uenige her,all den tid jeg oppgir type os at dette er en oem utgave og at jeg har byttet hk.

I tillegg har jeg jo tre fullverioner da som enda ikke er oppdatert med ny lisens så du kan jo trekke litt av der da :)

Men om du ønsker å sette dette på min misskreditt så gjærne det .

Lenke til kommentar

Da forsvandt det en hel haug med innlegg her som ikke hadde noe med tråden og gjøre for å kunne holde en ellers god diskusjon i gang :)

Og jeg redigerte bort litt i noen innlegg som gikk inn mot OT biten som har vært her!

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

I en perfekt verden så hadde Snekkern's ønske fungert helt fint, til en viss grad. Det ville ha straffet seg og bruke piratkopier med de virkemidlene som foreslås (selv om formatering eller ødelegging av data i seg selv ville være ulovlig, uansett på hvilket grunnlag det gjøres.)

Men verden er ikke perfekt. Og man ser gang på gang at det er den alminnelige bruker som straffes av programvare utviklernes (og andres) sprell på dette området. Som foreksempel firma som har fått hele sin maskinpark merket som ikke gyldig av WGA på Windows XP fordi denne ikke er perfekt. Selv i dag, etter flere revisjoner av WGA sitter det folk med genuine windows installasjoner som MS Tech Support bare klør seg i hodet av. Dette etter at de som sliter med det har kjørt et ekstra verifiserings program som klart viser at det er lovlige versjoner.

I en perfekt verden hadde vi ikke trengt å ha denne diskusjonen heller, og man kan diskutere om man i det hele tatt ville ha bruk for penger i en perfekt verden. Men uansett.

Jeg håper at Forbrukerombudet setter foten kraftig ned for Microsoft. WGA + Aktivisering + EULA er hard kost og svelge for de fleste entusiaster.

#så fjernet Aalton det jeg kommenterte OT på fordi det ikke har noe i denne tråden og gjøre#

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

ShadowMaster nå var bare dette med disken et tenkt forslag, jeg foreslo jo også feks at disken måtte sendes inn eller at den låste seg for en gitt periode.

Alt dette var tanker og ideer tenkt for å skulle ramme kun de som drev ulovlig og ingen andre.

Og nei jeg er fullt klar over at vi ikke lever i den perfekte verden, men jeg mener MS må starte i en helt annen ende enn det de i dag gjør,da deres politikk rammer minst like mange uskyldige brukere og om deres innstramming blir en realitet vil ramme enda flere og som det har vært sagt før det har ingen effekt på de det er tiltenkt .

Lenke til kommentar
I en perfekt verden så hadde Snekkern's ønske fungert helt fint, til en viss grad. Det ville ha straffet seg og bruke piratkopier med de virkemidlene som foreslås (selv om formatering eller ødelegging av data i seg selv ville være ulovlig, uansett på hvilket grunnlag det gjøres.)

Men verden er ikke perfekt. Og man ser gang på gang at det er den alminnelige bruker som straffes av programvare utviklernes (og andres) sprell på dette området. Som foreksempel firma som har fått hele sin maskinpark merket som ikke gyldig av WGA på Windows XP fordi denne ikke er perfekt. Selv i dag, etter flere revisjoner av WGA sitter det folk med genuine windows installasjoner som MS Tech Support bare klør seg i hodet av. Dette etter at de som sliter med det har kjørt et ekstra verifiserings program som klart viser at det er lovlige versjoner.

I en perfekt verden hadde vi ikke trengt å ha denne diskusjonen heller, og man kan diskutere om man i det hele tatt ville ha bruk for penger i en perfekt verden. Men uansett.

Jeg håper at Forbrukerombudet setter foten kraftig ned for Microsoft. WGA + Aktivisering + EULA er hard kost og svelge for de fleste entusiaster.

#så fjernet Aalton det jeg kommenterte OT på fordi det ikke har noe i denne tråden og gjøre#

7101682[/snapback]

Men skal det bli så vanskelig for oss hw folk å benytte Vista, så blir det vel den gamle: Orginalen i skuffen og hacked edition på maskinen.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
Økonomiske argumenter tror jeg også veier tungt, svært tungt. Klart MS har sett en utvikling i mange vestlige land med raskere utskiftingstakt, og også større andel "selvbyggere". Og deler av den kaka vil MS ha. Det er ikke rett at bare Intel, AMD, nVidia med flere skal tjene på at folk bruker mer på datautstyr. Det vil derfor ikke forundre meg om også OEM-avtalene blir skjerpet, slik at de ikke gjelder ved annet enn kjøp av komplett PC eller HK.

7099949[/snapback]

Om MS vil ha en større andel av denne kaka så mener jeg at de har valgt ut feil vel. Da foreslår jeg heller at de kjøper opp noen hardwareprodusenter og på den måten kommer seg inn på dette markedet for å øke profitten. Her er det snakk om to vidt forskjellige produktområder og MS kan ikke uten videre forvente å kapre større andeler bare ved å produsere software. Men de har selvfølgelig muligheten siden de har så godt som monopol på OS fronten :(

Lenke til kommentar
Men skal det bli så vanskelig for oss hw folk å benytte Vista, så blir det vel den gamle: Orginalen i skuffen og hacked edition på maskinen.

7101756[/snapback]

Det samme skjer nok hos meg. Men jeg tror ikke at denne EULAen kommer til å bli brukt. MS kommer til å få så mye kjeft både fra store og små makter at de blir tvunget til å forandre på lisensen før eller siden. Dette er vel såpass drøyt at det ikke er gjennomførbart!? Tiden vil vise.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

@ShadowMaster: Applaus for din siste post.

Skal vi kanskje begynne å konkludere litt:

1. Svært få,- om noen, i denne tråden støtter "piratkopiering". At enkelte av oss faktisk har beveget oss på kanten av både moralsk og lovlig aktivitet skyldes at de faktiske rammebetingelser for å bruke Windows er tildels såpass komplisert, ulogisk, dumme, irriterende og i strid med allmenn rettsoppfatning at vi velger en enklere løsning.
  2. Jeg tror samtlige av oss ønsker (krever) at lisensvilkår skal gi oss reelle rettigheter til å bruke programvaren (retail versjon) slik vi ønsker, så lenge vi til enhver tid kun bruker et eksemplar.
  3. Jeg tror svært mange av oss mener at endringene av vilkår er mer argumentert av økonomi enn av håp om å bli kvitt "pirater".
  4. De fleste av oss oppfatter MS som arrogante, og med vilkår som strider mot hva vi oppfatter som fornuftig.

Aalton - bra moderering (selv om det fratok meg muligheten til noen virkelige gode kommentarer - som trolig både var OT og usaklige).

Men hvorfor bare klage, kan ikke alle vi som synes dette er urimelig sende en epost til MS Norge, hvor vi sier hva vi mener om håpløse lisensvilkår (med kopi til FBI og forbrukerombudet)

OT (virkelig OT).

Flere har pekt på at dette kan gjøre alternativer aktuelle. Ja hvorfor ikke. Undertegnede har vært aktiv i flere Open Source miljøer de siste årene. Og den muligheten dette har gitt til å påvirke, bygge sosiale nettverk, få nye venner med mere har gitt utrolig mye - opplevelser og verdier som jeg ikke finner blant kommersielle programmer . Og jeg mener faktisk at både Vista og Office 2007 er utrolig bra program, og utforsker disse med glede. Og jeg tror at er flere av oss villige til å delta i Open Source, vil også alternativene bli bedre som f.eks. spillplatform.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Men hvorfor bare klage, kan ikke alle vi som synes dette er urimelig sende en epost til MS Norge, hvor vi sier hva vi mener om håpløse lisensvilkår (med kopi til FBI og forbrukerombudet)

En ide jeg støtter og om denne kunne vært sendt i regi av Hardware.no hadde den muligens fått enda større oppmerksomhet.

Hva med om hardware laget et protestopprop der vi kunne skrive oss på og sendte dette :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...