Gå til innhold

Vista får nye lisensvilkår

Anbefalte innlegg

En slik versjon er begrenset til ét hovedkort og vil jo for en entusiast koste mye, mye mer.

Du får kjøpe XP i dag sammen med feks en cd spiller.

Feks kan du få XP home for 695 + en cd spiller til ca 200 kr eller XP pro for 1095 + en cd spiller for ca 200 kr.

7097757[/snapback]

Men som sagt er en slik versjon knyttet til ett hovedkort, og det er ikke tillatt å flytte den. Les JohndoeMAKT sin post, som gir en fin oversikt over hvordan prisen har øket for en entusiast fra XP til Vista. En entusiast ville jo måtte være tullete for å kjøpe OEM versjoner i XP alderen, med mindre han satt opp mange PC-er av ekstradelene som ble igjen underveis. Med OEM versjoner ville et hvert hovedkort kjøp også innebære en ny OEM lisens, mens en Retail lisens ville vare hele livet. Mye billigere med Retail med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er opp til meg ja, og? Som sagt er det lett å argumentere for at windows ikke er billig. Å dra inn "du velger selv om du skal kjøpe det" når man kritiserer (i den grad min kommentar kan kalles kritikk i det hele tatt, er vel mer en observasjon enn noe annet), har lite for seg.

AtW

Å dra inn? Er det ikke du selv som først klager på at MS er for dyrt og så viser til

og operer i et marked der det finnes mange gratis alterantiver,

Jeg drar da ikke inn noe bare viser til at du selv argumenterer med at det finnes mange gratise alternativer,da skjønner jeg ikke hva som er problemet.

Vi som synest prisen er ok kjøper MS, de som ikke synest det kan jo fritt velge et gratis alternativ :whistle:

7097650[/snapback]

Det du drar inn "du velger selv om du vil kjøpe det", og så? Vi diskuterer om windows er dyrt eller ikke, ikke om vi lever i et fritt samfunn, alle er vel enig i at man kan velge å la være å kjøpe windows. Men det må da være mulig å mene at det ikke er et billig produkt av den grunn.

Om man skulle argumenter på den måten, så hadde det jo vært meningsløst å peke på feil på hvilket som helst produkt "man kan jo bare kjøpe noe annet, hva er problemet"?

AtW

Lenke til kommentar

Men når kampen mot MS er så viktig og her finnes alternativer , hvorfor ikke heller sette ord om til handling.

For om dere gjorde det og samtidig tok de 300 som dere mener er en riktig pris og donerte disse til feks utviklerne av Linux så fikk dere muligens på plass de tingene som det mangler.

for om tingenes tilstand er så ille så må dere prøve å gjøre noe mere med det enn å klage på Ms for så å gå og kjøpe deres produkt  :hmm:

7097602[/snapback]

Jeg kjemper ikke/har ikke tenkt å kjempe mot MS. Til det er jeg for kynisk/realist.

Jeg har ett helt greit forhold til MS og Windows. Likevel velger jeg å ytre litt kritikk over deres framferd både mot kunder og konkurrenter. (Vel.. i praksis har de jo ikke konkurrenter.) :)

Og det er det som er "problemet". MS sitter med "bukta og begge endene" og det er de nok veldig klar over.

Er man "hardcore" hardware-entusiast er det jo kun en ting som gjelder nå.. og fremover.. Det er å kjøpe en VLK-lisens.. noe relativt få privatpersoner kan ta seg råd til... såfremt man ikke vil operere i en "gråsone". :)

PS.

Å donere penger til Linux-utviklere.. Det er nok ikke slik Linux driver fremover.."Snekker'n" :)

7097741[/snapback]

Javisst er det berettiget med kritikk,jeg kritiserer også MS og er uenige i deres måte å takle dette på.

Det som skaper reaksjoner her er at jeg prøver å belyse andre årsaker enn fortjeneste og ensidig kritikk av MS, der jeg belyser at yten uerlige mennesker som tar seg til rette hadde vi ikke hat disse problemene.

Og det ser vi ikke er likt her :)

Og jeg må si jeg synest det er merkelig at det er grit å kritisere MS for sine overtramp, men at det ikke er greit å forusere på de som er en minst like stor årsak til de problemene en opplever, nemmeli alle de som sitter med falske kopier :hmm:

Lenke til kommentar
En slik versjon er begrenset til ét hovedkort og vil jo for en entusiast koste mye, mye mer.

Feks kan du få XP home for 695 + en cd spiller til ca 200 kr eller XP pro for 1095 + en cd spiller for ca 200 kr.

7097757[/snapback]

Så du regnestykket mitt? Det skal ikke mer enn tre hovedkort gjennom hele operativsystemets levetid (for XP og tidligere versjoner), altså et hvert andre år før den prismodellen blir dyrere enn å kjøpe en fullversjon.

Betyr dette at du har en OEM til 1200,- du bruker på dine hovedkort?

Og igjen, quote med navn

Lenke til kommentar

7097757[/snapback]

Men som sagt er en slik versjon knyttet til ett hovedkort, og det er ikke tillatt å flytte den. Les JohndoeMAKT sin post, som gir en fin oversikt over hvordan prisen har øket for en entusiast fra XP til Vista. En entusiast ville jo måtte være tullete for å kjøpe OEM versjoner i XP alderen, med mindre han satt opp mange PC-er av ekstradelene som ble igjen underveis. Med OEM versjoner ville et hvert hovedkort kjøp også innebære en ny OEM lisens, mens en Retail lisens ville vare hele livet. Mye billigere med Retail med andre ord.

7097783[/snapback]

Vet ikke hva du mener her,men en xp er IKKE knyttet til hk,jeg har byttet minst 20 hk på min masin og får ny nøkkel hver gang jeg ringer MS, denne utgaven var kjøpt sammen med en hd i sin tid .

Lenke til kommentar
Det er opp til meg ja, og? Som sagt er det lett å argumentere for at windows ikke er billig. Å dra inn "du velger selv om du skal kjøpe det" når man kritiserer (i den grad min kommentar kan kalles kritikk i det hele tatt, er vel mer en observasjon enn noe annet), har lite for seg.

AtW

Å dra inn? Er det ikke du selv som først klager på at MS er for dyrt og så viser til

og operer i et marked der det finnes mange gratis alterantiver,

Jeg drar da ikke inn noe bare viser til at du selv argumenterer med at det finnes mange gratise alternativer,da skjønner jeg ikke hva som er problemet.

Vi som synest prisen er ok kjøper MS, de som ikke synest det kan jo fritt velge et gratis alternativ :whistle:

7097650[/snapback]

Det du drar inn "du velger selv om du vil kjøpe det", og så? Vi diskuterer om windows er dyrt eller ikke, ikke om vi lever i et fritt samfunn, alle er vel enig i at man kan velge å la være å kjøpe windows. Men det må da være mulig å mene at det ikke er et billig produkt av den grunn.

Om man skulle argumenter på den måten, så hadde det jo vært meningsløst å peke på feil på hvilket som helst produkt "man kan jo bare kjøpe noe annet, hva er problemet"?

AtW

7097787[/snapback]

Jeg synest ikke den er dyr sammenlignet med hvor lenge du har den og sammenlignet med andre komponenter og siden du så drar inn at det finnes massevis av gratise alternativer,så skulle det jp være greit etter min ringe forstand,da kjøper de som synest prisen er ok denne og de som mener det er for dyrt kan jo bruke et alternativ.

Lenke til kommentar

7097757[/snapback]

Så du regnestykket mitt? Det skal ikke mer enn tre hovedkort gjennom hele operativsystemets levetid (for XP og tidligere versjoner), altså et hvert andre år før den prismodellen blir dyrere enn å kjøpe en fullversjon.

Betyr dette at du har en OEM til 1200,- du bruker på dine hovedkort?

Og igjen, quote med navn

7097795[/snapback]

Nok en gang jeg har OEM og har skiftet minst 20 hk på maskinen menst jeg har brukt denne,det er overhode ikke noe problem så lenge det er på samme maskin ..

Lenke til kommentar

XP OEM er knyttet til HK i følge lisensen. Slik er det, og man er en skitten kjeltring om man har byttet HK med en OEM lisens ;)

M$ kan fort finne på å være greie på dette punktet, men det er klinkende klart at det er mot lisensen man har på programvaren. For å kunne flytte fra hovedkort til hovedkort innefor lisensbetingelsene, så må man ha en Retail versjon. Med Vista så kan man ikke gjøre dette uansett om man betaler 3000 kr for full Ultimate Retail.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva du mener her,men en xp er IKKE knyttet til hk,jeg har byttet minst 20 hk på min masin og får ny nøkkel hver gang jeg ringer MS, denne utgaven var kjøpt sammen med en hd i sin tid .

7097812[/snapback]

pirateflag.gif

Welcome to the league of Men of Low Morale, brother.

Dette er brudd på Microsofts EULA.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
XP OEM er knyttet til HK i følge lisensen. Slik er det, og man er en skitten kjeltring om man har byttet HK med en OEM lisens ;)

M$ kan fort finne på å være greie på dette punktet, men det er klinkende klart at det er mot lisensen man har på programvaren. For å kunne flytte fra hovedkort til hovedkort innefor lisensbetingelsene, så må man ha en Retail versjon. Med Vista så kan man ikke gjøre dette uansett om man betaler 3000 kr for full Ultimate Retail.

7097854[/snapback]

Er da din konklusjon at vår kjære "Snekker'n" er en kjeltring? :D

PS/edt:

"JohnDoe" kom meg i forkjøpet.. dog noe mer "udiskret".. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

7097812[/snapback]

pirateflag.gif

Welcome to the league of Men of Low Morale, brother.

Dette er brudd på Microsofts EULA.

7097863[/snapback]

Javel,da er det isåfall MS som bryter sin egen lov da og ikke jeg,så du kan trygt fire flagget.

Jeg har alltid ringt dem og forklart nøyaktig hva årsaken er feks at jeg har kjøpt nytt hk, av og til spør de om hva jeg gjorde med det gamle og da sier jeg hva jeg har gjordt, solgt, kassert alt ettersom om det var feil på det eller ei og så har jeg fått ny lisensnøkkel .

Lenke til kommentar

7097854[/snapback]

Hva opphøyer deg til å kalle meg en skitten kjeltring her :thumbdown:

Jeg har registrert mitt os på fullt lovlig vis .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Javel,da er det isåfall MS som bryter sin egen lov da og ikke jeg,så du kan trygt fire flagget.

Jeg har alltid ringt dem og forklart nøyaktig hva årsaken er feks at jeg har kjøpt nytt hk, av og til spør de om hva jeg gjorde med det gamle og da sier jeg hva jeg har gjordt, solgt, kassert alt ettersom om det var feil på det eller ei og så har jeg fått ny lisensnøkkel .

7097888[/snapback]

Jupp. Har også basert meg på det, men M$ kan over natten bestemme seg for å faktisk håndheve lisensen, og da er man totalt SOL, uansett om man har OEM eller Retail. Da kan plutselig pengene begynne å gå fort ut av min lommebok og inn i M$ sin pengebinge hvis jeg vil holde meg på riktig side av loven.

Edit: Jeg føler meg i allfall som en "semipirat" når jeg overfører OEM lisensen min til et nytt HK, selv om jeg svarer sannferdig på alle spørsmål over telefon. De har kun spurt meg en eneste gang om jeg oppgraderte HK da.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

7097888[/snapback]

Jupp. Har også basert meg på det, men M$ kan over natten bestemme seg for å faktisk håndheve lisensen, og da er man totalt SOL, uansett om man har OEM eller Retail. Da kan plutselig pengene begynne å gå fort ut av min lommebok og inn i M$ sin pengebinge hvis jeg vil holde meg på riktig side av loven.

7097915[/snapback]

Det er en helt annen sak,man kan ikke begynne å kalle andre for skitten kjeltring fordi MS muligens endrer reglene senere :cry:

Lenke til kommentar
Det er en helt annen sak,man kan ikke begynne å kalle andre for skitten kjeltring fordi MS muligens endrer reglene senere  :cry:

7097932[/snapback]

De har reglene allerede, de håndhever dem bare ikke... enda. 20 ganger OEM lisensprisen neste?

7097961[/snapback]

Enda en gang , det er meg rivende likegyldig så lenge jeg ringer dem og legger frem saken på et ærlig vis,da får det bli opp til dem å si ja eller nei.

Det er da ikke kriminelt å lempe på sine egne regler og det viser vel at MS er mere menneskelig en enkelte vil ha det til :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg synest ikke den er dyr sammenlignet med hvor lenge du har den og sammenlignet med andre komponenter og siden du så drar inn at det finnes massevis av gratise alternativer,så skulle det jp være greit etter min ringe forstand,da kjøper de som synest prisen er ok denne og de som mener det er for dyrt kan jo bruke et alternativ.

7097835[/snapback]

Det er greit at du ikke synes det er dyrt, men det er fortsatt lett å argumentere for at Vista ikke er et billig OS, jo dyrere OSet er jo større sannsynlughet er det for at kjøper ikke vil synes prisen er OK (det er jo en mengde andre ting som spiller inn på om folk kjøper enn bare pris). Når det er snakk om prising, så er det jo høyst relevant å se på alternativene i markedet. Det fører ikke akkurat til en bra siskusjon å si at noe er billig, og så vise til "du kan bare la være å kjøpe det" om folk argumenterer i mot. Jeg kan jo like gjerne si "hvis det er så billig kan du vel bare kjøpe det", det er på siden av temaet og uinteressant, ingen av oss er interessert i konkret rådgivning i om vi skal kjøpe windows eller ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Det er en helt annen sak,man kan ikke begynne å kalle andre for skitten kjeltring fordi MS muligens endrer reglene senere  :cry:

7097932[/snapback]

Haha så det svir, ikke sant?

Du bør kanskje begynne å bruke ordene "brudd på kopirettigheter" i stedet for "tyveri" og "stjeling" dersom du ikke selv står for hva du sier når du er på motsatt side.

Og nei, du er ikke en kjeltring fordi du bruker en OEM-lisens på flere hovedkort.

Lenke til kommentar

Enda en gang , det er meg rivende likegyldig så lenge jeg ringer dem og legger frem saken på et ærlig vis,da får det bli opp til dem å si ja eller nei.

Det er da ikke kriminelt å lempe på sine egne regler .

7098002[/snapback]

Forsåvidt grei for meg, men for folk som er veldig opptatt av høy moral burde en kanskje si fra selv ved mistanke om saksbehandlerfeil og brudd på firmapolicy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...