Gå til innhold

Dårlig kvalitet etter eksport - PP2 Pro

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har mitt eventyr som filmskaper begynt! Desverre har jeg allerede støtt på noen problemer. Etter å ha browset forumet lenge og etter utallige søk har jeg heller ikke fått noen løsning på probleme mine, derfor henvender jeg meg til dere i en ny tråd.

Jeg og noen venner har lenge spilt dataspillet CounterStrike:Source sammen, og vi ønsker å ta det til ett nytt nivå. Vi ønsker å skaffe oss en sponsor og samtidig få rettet litt søkelys mot oss. For å oppnå dette ønsker vi å lage en promo film, med meg selv som hovedansvarlig for produksjonen.

Redskapene vi har er Adobe Premiere ro, Adobe After Effects, Virtual Dub og Fraps(Til å ta opp spillsekvenser.)

Jeg vil forklare så nøye jeg greier hvordan prossesen så langt har forløpt.

Til opptak under spilling bruker vi ett feature som allerede er innebygget i spillet som tar opp spillingen utifra vår synsvinkel. FPS varierer ettersom hvor raskt datamaskinen greier å kjøre spillet. Vanligvis ligger dette imellom 80-120FPS. Disse opptakene kan senere bli sett på ved bruk av kommandoer i spillet.

Deretter tar vi opp de sekvensene vi ønsker å bruke ved hjelp av Fraps i 29.7FPS. (www.fraps.com) Oppløsningen skal ifølge produsenten være den samme som på skjermen, men jeg finner at den er på 640*480 uansett. Dog er oppløsningen krystallklar og alle detaljer er synlige. Detaljer slikt som navn (font size ca. 20), kulehylser som spretter ut av våpnene o.l. Formatet som blir tatt opp i er .avi.

Neste steg er å laste sekvensene inn i Virtual Dub. Deretter lagre som avi. (Etter råd fra fraps.com.) Dette er hvor jeg blri forvirret. Her blir nemlig filstørrelsen 4x så stor som den rå Fraps avi. filen var. Jaja, har jeg tenkt og arbeidet med disse uhyggelig store filene. 5sekunders sekvenser = 200Mb.

Filmene er her fremdeles i veldig god kvalitet.

Etter å ha redigert ferdig exporterer jeg filmen. Jeg har prøvd så i alle formatene (Codecene?) som er, men kvaliteten redusere så sterkt at det aller meste blir fryktelig kornete. Det skal sies at jeg er veldig ny på dette og har veldig liten peil på hva jeg burde exportere som.

Råd til hva slags format som holder på kvaliteten hadde blitt satt veldig stor pris på. Størrelse er inget hinder da resultatet skal brennes på DVDer.

På forhånd takk.

Bilder :

Etter innebygget opptaker -

http://i56.photobucket.com/albums/g195/jos...InGPrntscrn.jpg

Etter Fraps -

http://i56.photobucket.com/albums/g195/jos...rapsPldInVD.jpg

Etter Virtual Dub -

http://i56.photobucket.com/albums/g195/jossda/AfterVD.jpg

Etter eksportering -

http://i56.photobucket.com/albums/g195/jos...AfterADBPP2.jpg

Note: JPEG komprimering stjal mye av kvaliteten.

Endret av OneManDemocracy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan tenkje meg, at ettersom filmane skal på DVD, so er det dumt å ta opp i 29,97fps i utgangspunktet (reknar med det var 29.97, ikkje 29,7). Grunnen til det er at me her i Noreg har TV-standarden PAL, som forutset 25fps (eller eigentleg 50 halve bilete i sekundet), medan 29,97 høyrer til NTSC, som vert brukt i m.a. USA. For å lage ein DVD av dei, må ein dermed konvertere frå 297,97 til 25.

Prosjektet ditt i PPro, er det eit PAL-prosjekt, eller eit custom-prosjekt, med same oppløysning, framerate osb. som videoane? Det kan sikkert like gjerne vere eit PAL-prosjekt, då det er det formatet DVDen vert i.

Det kan sjå ut som om det siste skjermskotet viser preg av interlacing. Kanskje eit resultat av at originalmaterialet er progressivt, utan at eg veit det. At du ser dette på PCen må ikkje nødvendigvis ha noko å seie, då PC-skjermar er laga for å vis progressive bilete, medan TVar er laga for å vise interlaca bilete.

Eg ville eksportert i anten DV AVI eller med codecen HuffYUV. Den er ein tapsfri codec, so ein får filstorleikar som er omlag halvparten av ukomprimert video utan noko tap av kvalitet. Om du framleis ser interlacing, gjer ein testbrenning av ein DVD (gjerne på ei RW-plate, so du ikkje kaster bort plater/pengar) og sjekk om det er der på TVen òg.

Til sist: Eg reknar med de ikkje skal lage DVDen i PPro, for om de skal det er det fullstendig unødvendig å eksportere til ei ei ny fil i det heile. No veit ikkje eg kva versjon du har, men 2.0 har mogelegheit for menyar, i motsetnad til 1.0 og 1.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...