Gå til innhold

Selvbestemt abort - Et diskriminerende problem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert det samme som når far har tatt selvmord eller flytter utenlands fordi han rett og slett var for drita full til å si nei til dama?

Eller når far *krever* samværsrett -- selv om barnet ikke liker seg der, og far bare gjør dette for å straffe mor for å gjøre ham økonomisk pliktig..?

Hva når far ikke *egentlig* er far til barnet..?

Lenke til kommentar

Tror godt du kan skrive eksempler uten "-tegn der. Det er ikka alle som lever i en solskinnshistorie, og det er ikke alle som er far til barnet de betaler bidrag for heller.

Selvmord er kanskje heller sjelden, men at far stikker av hender jo.

Lenke til kommentar
Er dette et forsøk på å spore av diskusjonen?

Diskusjonen er fars rettigheter. Da er det i så fall du som avsporer. Eller så kunne du jo forsøkt å svare på spørsmålet mitt.

Hvorfor er det ok at far sitter med svarteper? Burde ikke målet være et mer rettferdig system?

7353326[/snapback]

Nå har jo du ikke beskrevet hva du mener med at far sitter igjen med svarteper, så jeg må jo spørre hva du ligger til grunn for uttalelsen din. Jeg kan nå bare anta og gjette hva du mente med posten din.

Lenke til kommentar
Nå har jo du ikke beskrevet hva du mener med at far sitter igjen med svarteper, så jeg må jo spørre hva du ligger til grunn for uttalelsen din. Jeg kan nå bare anta og gjette hva du mente med posten din.

7353464[/snapback]

Det er et utall poster her nå som går på fars totale mangel på rettigheter i forbindelse med at sæden hans har bidratt til å lage et foster. Ingen rettigheter men pålagte utgifter er jo unektelig en svarteper.

Det trenger strengt tatt ikke være en manns sæd heller. Det holder med en kvinnes ord. Han kan jo ikke engang kreve farskapstest. Moren derimot, kan gjøre det...

Lenke til kommentar
Ei bedre løsning er vel å få fart i utviklinga av prevensjon for menn.

7353325[/snapback]

Er det ikke en p-sprøyte for menn klar snart?

edit: Joda! Google først, og spørre etterpå. :)

7353383[/snapback]

Jeg skreiv noe om dette i prevensjonstråden på sex-forumet. Det er flere metoder under utvikling (http://www.malecontraceptives.org/), men utviklinga blir hindret av at "menn ikke vil ta sprøyter", grunnløse påstander om gift og skadeomfang av stoffene som blir brukt, begrensete ressurser og en mengde andre grunner.

Men det er mye interessant som er under utvikling, blant annet flere forskjellige former for hormonell prevensjon som i artikkelen du linket til og RISUG i India som virker veldig lovende og har vært i bruk av testpersoner i over ti år.

Men jeg tror ikke vi vil se noe på markedet i Europa på mange år enda.

Lenke til kommentar

Darkness, er du ikke enig i at mannens rettigheter i forhold til barn trenger kraftige forbedredringer? Hva er det du synest er rettferdig og urettferdig for mannen i henhold til de forskjellige rettighetene? Beklager hvis du allerede har nevnt dette, men husker ikke å ha lest dine synspunkter på rettigheter for mannen i henhold til barn.

Lenke til kommentar

Alt går om og om igjen. Jeg slenger på.. igjen..

Om mannen var for drita full til å si nei, så fortjener han å måtte betale bidrag. Det er flere faktorer enn noen av foreldrenes ønsker når det gjelder å ta abort. Det brytes ofte moralske grenser for enkeltpersonene her. Og i tillegg er inngrepet større enn å fjerne en vorte. Det er noe levende som fjernes.

Løsning; kondom + p-piller + sæddrepende middel osv helt til du føler deg 100% trygg.

Eller få kvinnen til å sterilisere seg på forhånd.

Lenke til kommentar
Alt går om og om igjen. Jeg slenger på.. igjen..

Om mannen var for drita full til å si nei, så fortjener han å måtte betale bidrag.

Kan du bruke det argumentet, kan jeg bruke

Om kvinnen var for drita full til å si nei, så fortjener hun å måtte føde barnet. Og dermed har vi forbudt selvbestemt abort. Er det dit du vil, skal du å lov å bruke argumentet. Er det ikke dit du vil, er argumentet selvmotsigende og dermed ugyldig/uvesentlig.

Lenke til kommentar
Løsningen deres er bare såkalt "formell" abort, men hva tror dere da konsekvensen blir for barnet?

7352973[/snapback]

Hvis moren vil ha barnet alene, ikke vil "dele" med faren, er det strengt tatt hennes problem.

Barnebidrag kontra samvær kan forenkles slik:

Man skal ikke betale for noe man ikke får.

Lenke til kommentar
Darkness, er du ikke enig i at mannens rettigheter i forhold til barn trenger kraftige forbedredringer? Hva er det du synest er rettferdig og urettferdig for mannen i henhold til de forskjellige rettighetene? Beklager hvis du allerede har nevnt dette, men husker ikke å ha lest dine synspunkter på rettigheter for mannen i henhold til barn.

7354081[/snapback]

Joda. Mannen bør ha like store rettigheter til samvær/omsorgsrett. Mannen bør alltid ha rett på farskapstest.

Mitt standpunkt i saken er dette:

Det er kvinnens kropp, hun må derfor få bestemme om hun vil bære frem et barn eller ta abort. Ingen andre enn kvinnen kan bestemme over hennes kropp. I den perfekte verden får alltid far ha et ord med i laget, men kvinnen siste ordet.

Mannen må alltid betale barnebidrag så lenge han ikke ønsker 50% omsorg for barnet eller mer. Dette er for å sikre barnets beste. Vi må ikke bli for bastante og prinispielle at vi lar dette gå ut over de uskyldige barna som havner i midten.

Så lenge ting er som de er (det er kvinnen som blir gravid), må mannen sikre seg selv mot å få barn dersom dette ikke er ønsket. Sikrer han seg ikke må han ta konsekvensene av hva som skjer. Dersom ikke kvinnen beskytter seg, vil konsekvensene kunne bli 1. Fysisk og psykisk påkjenning gjennom abort eller 2. Graviditet og fødsel og evig ansvar for et barn.

Mer enn dette har jeg igrunn ikke å si til saken. Denne diskusjonen kommer til å gå i en evig runddans.

Lenke til kommentar

For what it's worth, så snakker jeg om at mannen ikke skal bli trvunget til å betale barnebidrag i de sakene der han faktisk har ønske om å være med barnet, men kvinnen nekter ham. Hvis mannen har vært uforsiktig (finnes en gråsone her som jeg ikke kan definere i henhold til både mann og kvinne.) og ikke er rede til å ta konsekvenser så fortjener han å måtte betale for det han har påbegynt. Men når kvinnen krever omsorgsrett for barnet og gir barnefaren null sjans til å få noe bedre enn annenhver helg, så synest jeg at han skulle være i sin fulle rett til å ta en "formell abort"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...