Gå til innhold

Tur til scotland

DalaiLaban

Anbefalte innlegg

Skal en tur til Scotland over nyåret og tenker på å leie en bil. Der kjører de på venstre siden som i England. Mitt spørsmålt er om det er veldig vanskelig å snu om å kjøre på venstre side. Er ALT speilvendt? eller er det bare kjøresiden? Regner med at man kjører til venstre i rundkjøringer og har vikeplikt fra de som kommer fra høyre. Vil det da si at "høyrereglen" her i norge er "venstreregelen" i england\scotland? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt litt i England, og syns det var ganske vanskelig. Alt er speilvendt, ja. Da jeg kjørte i England hadde jeg bare hatt lappen i noen måneder, så hvis du har mer erfaring enn det vil jeg tro det går helt fint. Det jeg syns var verst var den "rare" oppmerkingen, mye jeg ikke skjønte helt. Men jeg lever ennå...lykke til.

Lenke til kommentar

Kan fortelle litt om mine erfaringer.

Jeg tok lappen i England og før jeg flyttet tilbake til Norge hadde jeg stort sett bare kjørt på venstre side av veien. Da jeg kom til Norge tenkte jeg egentlig ikke noe på det i det hele tatt. Det var veldig naturlig å kjøre på høyre siden av veien når man sitter på venstre side av bilen. Den største forskjellen vil jeg påstå er den elendige veimerkingen i Norge. I England er det veldig bedre både merket og skiltet.

Jeg har og såvidt kjørt en britisk bil i Norge (rattet på feil side), og det er da problemene kan komme. Kjør bil som hører hjemme i landet du kjører!

Når det gjelder vikeplikt og høyreregel som praktiseres i Norge finnes det ikke noe tilsvarende i England. Der er alle kryss o.l. alltid merket enten med vikepliktskilt eller med dobble linjer i veibanen. Personlig liker jeg det systemet bedre enn det norske da det gjør at de som kjører på den "store" veien slipper å vike for de som kommer fra venstre på den "lille" veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...