el-thorre Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har en maskin satt i sammen av diverse komponenter. Nylig gikk jeg til innkjøp av en brukt WD 73,4GB raptor 10k rpm disk. Tenkte at nå skulle alt gå så mye fortere. Det gjorde det slettes ikke. Etter formatering av disk og nyoppsatt windowsXPproSP2 lagt på c:/ går maskinen veldig tregt. Her er komponentene som sitter i maskinen: Hovedkort: Asrock 775Dual-880Pro CPU: P4 520J 2,8GHz Minne: Kingston PC3200 DDR 1024MB Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3, AGP8X, "Ultra/1960" Tv-out,DVI, Retail HD: WD 73,4GB Raptor 10k rpm Etter installasjon av den nye disken, altså raptor disken, har maskinen blitt vesentlig tregere i både oppstart av windows og i windows. Her er hva jeg har sjekket og testet for å finne feil: 1. Jeg har installert 2 ganger, 1. gang opprettet jeg 2 partisjoner, 2. gang bare 1 partisjon. 2. Jeg har sjekket at alle komponenter i maskinen er ok. har tatt ut alle kabler og puttet inn igjen. 3. Jeg har lastet inn nyeste bios versjon 1.60. 4. Har kjørt diagnose tester fra Western digital på disken uten å kunne se feil med hjelp av de. Alle punkter fikk jeg PASS på. Forrige disk som ble brukt var en gml. maxtor 20GB p-ata 133 disk. Denne har funger veldig greit og maskinen gikk mye fortere med denne disken. Har lagt merke til at disken lager mye lyd, altså knitring (vanlig harddisk lyd, men i overkant mye). Å høre på musikk via winamp er umulig, grunnet hver gang det kommer "knitring" fra disken lagger musikken og systemet generelt. Spilling av spill påvirkes også av dette. Knitringen er i perioder. Noen ganger er det helt stille og systemet kan går knirkefritt. Når knitringen er tilstede er det knitring va. hvert 3 sek og systemet får et lite hikk hver 3. sekund. Samme virkning som når er spill lagger grunnet dårlig skjermkort. Er det noen som har noen gode tips/erfaringer. Hadde vært fint å ha funnet ut av dette med tanke på garanti osv. Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hei! For meg så høres det ut som driverproblem. Men Raptor støyer en god del uten tvil. Og så gir de ikke merkbart bedre ytelse enn en god 7200rpm-disk. Men den skal ivertfall ikke gi dårligere ytelse. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Det høres godt ut som et driverproblem og det kan godt hende siden jeg aldri har brukt sata på hk før at det hjelper med en oppdatert driver. Jeg har da lastet ned alle drivere fra asrock.com som er mulig og slik jeg kan se finnes det ingen egne sata driver med unntak av sata raid oppsett som er på hk. Kan godt hende at jeg ikke skal merke veldig stor forskjell, men windows brukt før med en 7200 rpm disk ca 25 sek på oppstart av windows, men nå bruker den bare 30 sek der du ser winXP logoen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det kan være en driver som belaster systemet, så jeg ville prøvd nye drivere til hovedkort(brikkesett), skjermkort og nettverkskort. Men jeg kan ikke love at det vil hjelpe. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Alle drivere som ligger i systemet nu er nyeste av dags dato. Mvh Lars T Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det var en ting til jeg kom på, om det hovedkortet der ikke støtter SATA-300, så kan det muligens skape trøbbel. Men såvidt jeg vet har WD mulighet til å stille diskene til SATA-150 med jumper. Det var bare en tanke. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Vet at HK ikke støtter sata II, men det spiller ingen rolle når ikke disken kjører på mer enn sata 150. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Sjekk hvilken transfer mode disken står i: Høyreklikk på My Computer - Properties - Hardware (er en tab) - Device Manager - IDE ATA/ATAPI Controllers - høyreklikk på kontrolleren Raptor-disken er tilkoblet og velg Properties - Primary/Secondary Channel - Sjekk at disken ikke står i PIO Mode! Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Sjekk hvilken transfer mode disken står i: Høyreklikk på My Computer - Properties - Hardware (er en tab) - Device Manager - IDE ATA/ATAPI Controllers - høyreklikk på kontrolleren Raptor-disken er tilkoblet og velg Properties - Primary/Secondary Channel - Sjekk at disken ikke står i PIO Mode! Hei Skag1 PS! har sendt deg en PM. Har nå sjekket litt mer i enhetsbehandlingen og det ser ut til at der disken er koblet på så er gjeldende overføringsmodus PIO-modus. Prøvde å gjøre endringer i bios, men ser ikke ut til å bli med i windows. Hvordan endrer jeg det der når feltet er "grået" ut? Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Noen fler som har noen forslag her? Har sjekket hva som står i bios og der står DMA på 6 og PIO på 4 (denne får jeg ikke disabled). Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 "3. Jeg har lastet inn nyeste bios versjon 1.60." Så vidt jeg kan se er nyeste BIOS til det hovedkortet 1.90 Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Oi! Har du mulighet til å sende link til side? asrock.com sier 1.60, men kan jo hende jeg har oversett Takk for svar Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg tror jeg skal sjekke denne løsningen her først. Sjekker det i kveld og poster senere i kveld om hvordan det gikk. Takker for all hjelp! http://pcfiksern.no/modules.php?name=News&...=article&sid=65 Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Huff og huff! Nå har jeg fulgt oppskriften i linken ovenfor der jeg har endret i registry. Dette har ikke hjulpet det granne og disken står fortsatt på PIO-modus. Er det noen som har mulighet til å avse litt av sin ekspertise på mitt problem? Går det f.eks ann å kjøre opp i safemodus å endre da? Meget takknemlig for svar! Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Prøvde å endre i safemodus, men det så heller ikke ut til å funke. Når jeg nå går inn i enhetsbehandling så står det "gjeldende overføringsmodus: gjelder ikke". Jeg blir mindre og mindre klok på dette. Noen forslag? Vurdere nå sterkt å gå tilbake til vanlig p-ata, det funker ihvertfall :S Er det noen som kan gi meg en opplysning om det er dårlig støtte fra microsoft, hovedkort og/eller harddisk slik at jeg kan eksludere feilkilden..? Mvh Lars Thore Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Oi! Har du mulighet til å sende link til side? asrock.com sier 1.60, men kan jo hende jeg har oversett Takk for svar Mvh Lars Thore 7079506[/snapback] Sorry..jeg som tok feil..trodde du mente 775Dual-VSTA...my wrong.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå