WaterMarked Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Ser ut til at svært få forstår hvorfor det kalles TRO. Nei, men de har dårligere grunnlag for å finne sannheten. Du har delvis rett, men det kan godt hende at det finnes noe høyere bak dette. Jeg spør deg igjen... Hva forklaring ville du godtatt? Og hvorfor er det så fjern tanke for deg at det kan være noe\noen eller en høyere eksistens bak dette? Ingenting kan skapes av ingenting, vi trenger en grunnskilde for alt. Men det kan heller ikke skapes av ingenting. Så hva kraft står bak alt? Hvorfor tror dere at en gud burde vise seg her? Nesten all faenskap som er i verden har vi skylden i selv, så og si at Åhhh se på alle krigene osv er bare tåpelig. Kanskje gud er død. Livet eller vår eksistens er en illusjon. Hadde alle i verden mistet sinn tro så tror jeg ting hadde gått feil vei, ting hadde ivertfall forandret seg. Fu kan ikke komme med konklusjoner som du gjør siden du sier at de har dårligere grunnlag for å finne sannheten. Gi oss en grunnlag da. Du må da vite mye meir enn alle andre siden du kan dra en slik konklusjon uten videre. Desuten er ordet gud totalt oppbrukt. Endret 13. november 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Nå har det seg sånn at Pricks påstår det motsatte. 7272256[/snapback] Slett ikke. Det er den som påstår at noe finnes som må bevise det. Det er ikke mulig å bevise en negativ påstand (at noe ikke finnes f.eks.). Det er den som påstår at noe eksisterer som kommer med en påstand om at noe er. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Herregud se ting fra en annen vinkel da mann. Hvis du sier: "Gud eksisterer ikke" eller noe lignende. Skal du bevise det eller skal en annen bevise det motsatte? Den som påstår må bevise hvis han vil få andre til å tro. Sier han bare rett ut at gud ikke eksisterer og en annen sier det motsatte, så vet ikke jeg helt hva jeg skal tro på hvis jeg er nøytral innenfor temaet. Lenke til kommentar
supertine Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 "Om jeg ikke hadde noe annet bevis, ville tommelen min være nok til å overbevise meg om at Gud finnes." Isaac Newton Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jesus lever, 25.50 for kiloet Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Erkjenn at dere er like dødelige som alle andre som har vandret på denne jorden. Gud minner mer om en narr, en som gjemmer seg bak en rekke rare påfunn, som vel i bunn og grunn virker svært så kjedelige. Særlig oppmuntrende og kjærlige er de iallfall ikke. Det denne påståtte guden klarer å koke i sammen av spenning og uforutsigbarhet er heller labert. Bah. :!: Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Erkjenn at dere er like dødelige som alle andre som har vandret på denne jorden. Gud minner mer om en narr, en som gjemmer seg bak en rekke rare påfunn, som vel i bunn og grunn virker svært så kjedelige. Særlig oppmuntrende og kjærlige er de iallfall ikke. Det denne påståtte guden klarer å koke i sammen av spenning og uforutsigbarhet er heller labert. Bah. :!: 7277813[/snapback] Ja, og dette har du klart å forstå ved og åpne "alle" sansene du besitter, da ikke bare de bevisste men også de ubevisste. 14 poeng av 14 oppnåelige Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Altså det er personer her som nekter og se ting fra en annen vinkel, så jeg er ikke så interessert i denne debatten lenger = / Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 PencilCase: kan du ikke heller komme med noen gjennomtenkte motsvar, istedenfor å pøse på med svada? Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg tror religion hindrer masse brutalitet i verden. Uten religiøse lover og regler, ville nok mange flere oppført seg grusomt. Tror jeg da.. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg tror religion hindrer masse brutalitet i verden. Uten religiøse lover og regler, ville nok mange flere oppført seg grusomt. Tror jeg da.. 7278749[/snapback] Jeg trenger ingen bok til å fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg tror religion hindrer masse brutalitet i verden. Uten religiøse lover og regler, ville nok mange flere oppført seg grusomt. Tror jeg da.. 7278749[/snapback] Jeg trenger ingen bok til å fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg. 7278771[/snapback] Det gjør andre. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Jeg tror religion hindrer masse brutalitet i verden. Uten religiøse lover og regler, ville nok mange flere oppført seg grusomt. Tror jeg da.. 7278749[/snapback] Jeg trenger ingen bok til å fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg. 7278771[/snapback] Det gjør andre. 7279028[/snapback] Så... Du sier at andre er mindre begavet enn stakan -- det gir litt kredit til stakan, i det minste. Og angående topic: Jeg tror verden vil bli et bedre sted når mennesker kommer til enighet, heller enn å krige seg i mellom. Religion er en av de største uenighetene i verden i dag. Ja, jeg tror religion er et onde. De som påstår at noe eksisterer har bevisbyrden på sin side. For eksempel: Hvis jeg sier jorden er rund -- er det ikke opp til deg å bevise din tro, at jorden er flat. Hvis du kan det -- flott..! Men ingen har noen grunn til å tro på noe som ikke kan begrunnes. For å motbevise noe, må man i utgangspunktet ha argumenter *for* at noe eksisterer -- Å bevise noe "negativt" er umulig. Vitenskap baserer seg på å bevise noe sin eksistens -- ikke på å motbevise noe sin eksistens: Selv om det er det vitenskapen effektivt gjør, når man sjekker validiteten til argumenter for en gud sin eksistens. Egentlig *verifiserer* ikke vitenskapen religionen -- som igjen tyder på at det egentlig ikke finnes. Det er forskjell på å bevise at noe eksisterer, og å ikke bevise at noe eksisterer. Vitenskapen kan bare bevise eksistens; den kan ikke brukes mot noe negativt. I tilfellet religion, så vil man kunne plukke fra hverandre alle agumenter for ethvert bevis for at religionens gud eksisterer. Hva *er* egentlig argumentene *for* guds eksistens..? De jeg har sett så langt er så svake og intetsigende -- og reproduserbare utenfor religionen -- at det bare ikke holder vann. Gode følelser -- Jeg får gode følelser når jeg leser om gode resultater i kreftforskningen. Jeg blir inspirert og finner motivasjon av forskning for å utrydde influensa og HIV. Forskjellen mellom det virkelige, og guder, er at vi alltid kan bevise alt det som er virkelig -- mens vi ikke kan bevise noen guds ekistens. Dette er håpløst -- Religiøse mennesker trekker inn tilfeldige sitater fra kristne forskere: Newton. Albert Einstein. Ingen av dem kunne bevise guds eksistens. Grunnen til at jeg vil at folk skal slutte å tenke på religion er at jeg heller vil at folk skal tenke på å *gjøre* noe fornuftig i verden og verdensrommet-- befolke andre planeter -- utforske universet. På grunn av religion og religionskonflikter går sinnsyke mengder ressurser tapt til å bygge og vedlikeholde gudshus, krige i guder sine navn -- mens vi heller kunne utslettet HIV og kreft. Hvem vet hva vi finner ut av til slutt, hvis vi bare lar oss utforske universet..? Kanskje det viser seg at *det finnes* en høyere makt, til slutt..? Jeg er ateist -- men det betyr ikke at jeg ikke *håper* jeg tar feil. Håper -- tror ikke. På samme måte som man *tror* man er usårbar -- helt til første gang man blir alvorlig skadet. Etter det *vet* man at man selv og sine kjære kan dø når som helst -- selv om man *håper* at man skal leve evig. Endret 13. november 2006 av Andre1983 Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Herregud se ting fra en annen vinkel da mann. Hvis du sier:"Gud eksisterer ikke" eller noe lignende. Skal du bevise det eller skal en annen bevise det motsatte? Den som påstår må bevise hvis han vil få andre til å tro. Sier han bare rett ut at gud ikke eksisterer og en annen sier det motsatte, så vet ikke jeg helt hva jeg skal tro på hvis jeg er nøytral innenfor temaet. 7277188[/snapback] Ingenting eksiterer før det er bevist at det faktisk eksiterer, derfor er bevisbyrden på dere som mener han eksiterer. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Herregud se ting fra en annen vinkel da mann. Hvis du sier:"Gud eksisterer ikke" eller noe lignende. Skal du bevise det eller skal en annen bevise det motsatte? Den som påstår at noen eksisterer er den som må bevise det. Men alt tyder uansett på at Gud ikke eksisterer. Ikke bare er fenomenet Gud selvmotsigende, men selve "implementasjonen" i religionene vi har er latterlig dårlige, selvmotsigende, og vitner om en Gud med store personlige problemer - ja, en ren og skjær psykopat som dessuten ikke vet hva han driver med. Menneskekroppen er f.eks. full av feil i konstruksjonen som gjør at en eventuell skaper ser ut som en inkompetent tulling. Lenke til kommentar
supertine Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Herregud se ting fra en annen vinkel da mann. Hvis du sier:"Gud eksisterer ikke" eller noe lignende. Skal du bevise det eller skal en annen bevise det motsatte? Den som påstår at noen eksisterer er den som må bevise det. Men alt tyder uansett på at Gud ikke eksisterer. Ikke bare er fenomenet Gud selvmotsigende, men selve "implementasjonen" i religionene vi har er latterlig dårlige, selvmotsigende, og vitner om en Gud med store personlige problemer - ja, en ren og skjær psykopat som dessuten ikke vet hva han driver med. Menneskekroppen er f.eks. full av feil i konstruksjonen som gjør at en eventuell skaper ser ut som en inkompetent tulling. 7284929[/snapback] Hei du! Vi er vel beviser nok i oss selv, til å forstå at det er noe mer der ute...? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg tror religion hindrer masse brutalitet i verden. Uten religiøse lover og regler, ville nok mange flere oppført seg grusomt. Tror jeg da.. 7278749[/snapback] Jeg trenger ingen bok til å fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg. 7278771[/snapback] Lenke til kommentar
supertine Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg tror religion hindrer masse brutalitet i verden. Uten religiøse lover og regler, ville nok mange flere oppført seg grusomt. Tror jeg da.. 7278749[/snapback] Jeg trenger ingen bok til å fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg. 7278771[/snapback] 7348054[/snapback] Hehe.. fortell litt mer a Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Haha. Ikke den heller Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Kom med beviser for at en gud,\annen eksistens ikke finnes da... Og ikke kom med ting som motbeviser religioner, jeg mener ting som motbeviser at det ikke finnes en gud\høyerer eksistens. Dere babler om hvor mye beviser det er mot religioner, men det motbeviser ikke at det kan finnes en høyere eksistens. Og pricks. Kom med din forklaring på hvordan alt ble til da. Jeg tenker ikke på bare universet med ALT. Og viss det finnes en gud, hvorfor må han i det hele tatt bry seg om oss? Hadde jeg vært gud så hadde jeg gitt blanke faen pga hvor idiotiske vi er på mange områder, man ser jo bare hvor syk verden er. Du sier Gud er selvmotsiende. Det er delvis sant. Det kommer helt ann på hva din definisjon på gud er. Og som jeg ser det så tar du kunn utgangspunkt i religioner... Hvorfor tror dere at viss det finnes en gud SÅÅÅ må han være slik som det er beskrevet i en religion? Endret 24. november 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå