Gå til innhold

En verden uten religion: Et bedre sted å leve?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

snakker vi om visst religion plutseleg forsvant eller om det aldri hadde vert?

vil tro at visst det ikkje hadde vert religion nokonsinne så hadde vi mistet mangen av grunnpillarene for dagens samfunn, men levevis og sånt kunne vell på èn måte erstattet religion det og :S

hadde vell endt med at folk ble uenig om korleis det var best å leve...

hadde alt følgt forskning og hele verden var samlet under det så hadde det nok kanskje blitt splittelser for de forsjellige meiningene og teoriene,

CO2 farlig? osv osv, dere skjønner kva eg meiner :)

mennesker er lagd for å krangle seg imellom, finne på nye idèer for den saks skuld og, noe som danner stort grunnlag for krangling :)

den kjipe sannheten :p

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig skjønt at ateister regner seg selv som smartere enn religiøse. Det er en arroganse som tidligere har vært forbeholdt de religiøse, men nå tydeligvis har smittet over på de ikke-troende. Godt å se at alle parter ligger like lavt, nå er det en "fair fight".

Når det gjelder bevis av religion eller ikke, så har dette blitt diskutert nok ganger i andre tråder til at det ikke er vits i å ta opp diskusjonen igjen. Denne diskusjonen skal ta for seg en verden uten religion, noe som i mine øyne virker tåpelig. Det blir et alt for trygt ståsted å si at en av de mest omfattende og grunnleggende pælene som hele verdens kultur og samfunn er basert på, skal kunne fjernes og bli en løsning på verdens problemer. Menneskelig konflikt er ikke et religionsskapt fenomen; selv blant de med lik religion oppstår det problemer fordi noen ikke er religiøse nok for andre. Jeg ser at mange skulle ønske religion kunne fjernes, og dette er jo koselig på samme måte som et ønske om å forstå seg på kvinner, men det blir like nyttesløst å håpe, ihvertfall når argumentasjonen mangler.

Kanskje vi alle skal bli buddhister, selv om frynsegodene ikke er like attraktive som med kristendommen. Himmelen virker kulere enn nirvana.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"I buddhismen er nirvana selve hovedmålet - eller frelsen.

Nirvana er sanskrit for "utslokning".

"Det er begjæret som skal utslokkes, det som binder mennesket til livet og tilværelsen, og som er den egentlige årsaken til lidelsens problem. Når begjæret opphører, forsvinner samtidig lidelsen."

Buddhismen i sin opprinnelige form er en agnostisk religion i den forstand at den egentlig ikke uttaler seg om noen gud eller guder. Noen "personlig" gud som Kristendommen, Jødedommen eller Islam opererer med, har de ikke.

Men i den vanligste formen er det mange forhold som kan minne om mer tradisjonell gudedyrkelse."

Kult nok vel ...?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"begjær begjæ'r -et (av begjære, fra lty) sterk trang, lengsel, attrå maktb-, pengeb- / sanseløst b- / b- etter ære "

Begjær er ikke bare en positiv følelse, men vi begge har vel ikke muligheter til å bestemme eller? Får ta til takke med det man får. :)

Lenke til kommentar
Hva med penger og makt?

Og religion blir jo misbrukt av menneske ikke omvendt.

Tror dere ikke det spiller en stor rolle?... :hmm:

7084259[/snapback]

Religion er meme meme som sprer seg fre hjerne til hjerne og har diverse uønskede effekter som:

- Opplæring til å akseptere dogmatiske sannheter (sannheter uten bevis) fra autoriteter

- Troen på at det neste livet er viktigere enn dette

- Fratar folk evnen til å finne meningen og skjønnheten i virkeligheten

- Troen på dogmatiske etiske regler og at en selv besitter sannheten og derfor er 'bedre' enn de som ikke er retttroende

Dette kan påvirke på leve og handlingsmønsteret til folk ganske drastisk. Det devaluerer livet på jorden i forhold til det evige livet i paradis. Det skaper skiller og konflikter mellom mennesker med forskjellige religioner. Det gjør mennesker klare til å missbrukes av autoriteter og får dem til å handle uten å stille spørsmål, men derimot lokket av evig belønnelse i det neste liv.

Jeg synes det er like riktig å si at religion bruker mennesker på samme måte som mennesker bruker religion.

vil tro at visst det ikkje hadde vert religion nokonsinne så hadde vi mistet mangen av grunnpillarene for dagens samfunn, ...

7084605[/snapback]

Neppe sant. Vi hadde derimot basert våre grunnpilarer på argument og vurdering av rett og galt fremfor på dogmatiske sannheter om hva som er rett og galt.

Det blir et alt for trygt ståsted å si at en av de mest omfattende og grunnleggende pælene som hele verdens kultur og samfunn er basert på, skal kunne fjernes og bli en løsning på verdens problemer. Menneskelig konflikt er ikke et religionsskapt fenomen; ....

7086363[/snapback]

Konflikter oppstår ikke bare på religion. Men mange konflikter er et resultat av religion. Religon forsterker mange konflikter. Religion er en brems for kulturell utvikling, og står dermed i veien for løsning av mange konflikter.

Religion er et hinder for at 'pælene som hele verdens kultur og samfunn er basert på' skal kunne fornyes, forsterkes og utvikles. I stedet for nye 'pæler' basert på menneskeverd, fornuft og diskusjon så har vi gamle råtne pæler basert på dogmatiske sannheter.

Lenke til kommentar
snakker vi om visst religion plutseleg forsvant eller om det aldri hadde vert?

7084605[/snapback]

Er om den aldri hadde eksistert. Religion har vært ganske voldlig opp gjennom tiden, så man må forestille seg at den aldri hadde eksistert. Å kutte den ut nå hadde vært noe helt annet. Religion tilpasser seg mer og mer vårt moderne samfunn, men for 500 år siden var det ikke slik...

At Ateister hever de er smartere enn religiøse? Vil vel heller formulere det som at vi ser ting mer realistisk. Hvis det er fare for livet prøver vi å overleve istedenfor å be og tro en gud skal redde oss! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Religion tilpasser seg mer og mer vårt moderne samfunn, men for 500 år siden var det ikke slik...

7088572[/snapback]

Religion, og dens vesen har tilpasset seg gjeldende kulturer uavhengig av tid, fordi det er kjødelige mennesker som definerer den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vel, er ikke det det artige med religion? Vi velger en religion, sverger ved den, forestiller oss nirvana/himmelen/hvadetnåmåttevære, men det har ingen innvirkning på hva som virkelig vil skje med oss. Da virker det for meg like logisk at jeg bare velger en religion, så stemmer den for meg.

7087375[/snapback]

Ja, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Religion står for mye av kulturen og holdningene i dagens samfunn. En del synes jeg vi burde bevare. Selv tror jeg ikke på noen religion.

7088859[/snapback]

Jo det gjør du! Du "tror" fullt og fast på geriljacannabissoldater :)

Lenke til kommentar
Religion står for mye av kulturen og holdningene i dagens samfunn. En del synes jeg vi burde bevare. Selv tror jeg ikke på noen religion.

7088859[/snapback]

Jo det gjør du! Du "tror" fullt og fast på geriljacannabissoldater :)

7088885[/snapback]

Ja, men så vidt jeg vet er ikke det fullt lovlig her til lands, så helst ikke nevn det... :ph34r:

Guerillaman comes out in Amsterdam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...