Gå til innhold

En verden uten religion: Et bedre sted å leve?

Anbefalte innlegg

1. Det har igjennom historien sikkert fantes 1000 guder ++, noe som i seg selv sier at det meste eller alt er bare tull og fanteri som er funnet opp. Det jo heller ikke usannsynelig overhode at noen hadde funnet det opp. (menneskett har i alle tider likt å fortelle historier osv.. så hvorfor kan ikke gud være en av disse historiene?)

2. Alt som har skjedd etter Big bang er ikke uforklarelig, eller strider mot noen naturlover, og for mange forskere er store deler av denne prosessen ganske logisk.

Men gud derimot, er så hinsides usannsynelig at det er svært vanskelig å forholde seg til det, uten å nekte for store glipper i religionen.

(hva som var FØR Big-Bang vet ingen, men GUD var det nok ikke)

3. Ifølge kristendommen (om jeg ikke tar feil) så påpeker de på hvor gammel jorden er, og hvem de første menneskene var osv..

Alt dette er jo bare vrøvel, og med mattematiske, bilogiske beregninger kan jorden dateres, du kan finne skelletter av skapninger som aldri kunne ha fantes under slike omstendigheter som bla. kristendommen påpeker.

(Det er jo også en hel haug av andre ting som sier i mot at GUD finnes, og med de odsene vi har i dag, så ville ivhertfall det vært mer logisk å anta at GUD ikke finnes enn at man påstår at han gjør det.

Så hvorfor velger noen mennesker å tro på GUD, selv om de ikke er i noen form for krise, og de vet de enorme forksjellene i sannsyneligheten...?

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

- Sir Stephen Henry Roberts (1901-1971)

Synes hele spørsmålet om religion blir besvart veldig godt her. :thumbup:

Religion har alltid vært et politisk redskap og har dermed gjenspeilet samfunnet og dets mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du får nå tro på julenissen viss du vil. Men jeg trenger ikke å godta det. Blir heller ikke forvirret av at ting er uforklarelig. Men å tro på gud bare fordi du ikke vet hvordan det egentlig henger sammen er bare teit. Har aldri hørt en god grunn til å tro på gud. Og så lenge ingen klarer å gi meg EN god grunn til å tro på gud ser jeg nesten litt ned på alle de religøse der ute. Ikke at de er dumme eller noe sånt er bare at jeg klarer ikke at folk tror på noe bare for å tro. Å tro på gud bare på grunn av en bok eller det foreldrene dine sier er bare naivt.

7404898[/snapback]

Nå ar jeg vel ikke sagt at jeg tror på julenissen, men når det er sagt så er jeg nesten kommet til det stadiet i mannens liv hvor jeg er blitt julenissen :p

Jeg tror på at utenfor oss finnes det et univers som er så gigantisk at ingen vet hvor grensene ¨går, og selv om man bruker tusen livsløp på utforskning, så har man bare fått kartlagt en brøkdel. Så har man et univers innover i seg selv som er like svært, og det universet selv om man kan ta og føle på det, er det bare de færreste som tør begi seg for langt inn i.

Lenke til kommentar
"Hvordan kan the big bang ha skjedd? Ingenting kan eksistere evig eller komme av seg selv." (hvilket forøvrig aldri vitenskapen har hevdet)

7403493[/snapback]

Termodynamikkens første lov

Energimengden i universet eller i et isolert system er konstant. Energi kan aldri oppstå og aldri tilintetgjøres, men kan kun gå over i andre former.

Så hvis vi sier at det var energi før vårt univers ble til, og kaller denne energien Gud, vil det si at Gud har gått over til en annen form, som utgjør universet. Ergo er det ingen Gud lengre, eller så er Gud kraftig redusert. Det forklarer kanskje hvorfor vi ikke ser noe til Den? :whistle:

Lenke til kommentar
"Hvordan kan the big bang ha skjedd? Ingenting kan eksistere evig eller komme av seg selv." (hvilket forøvrig aldri vitenskapen har hevdet)

7403493[/snapback]

Termodynamikkens første lov

Energimengden i universet eller i et isolert system er konstant. Energi kan aldri oppstå og aldri tilintetgjøres, men kan kun gå over i andre former.

Så hvis vi sier at det var energi før vårt univers ble til, og kaller denne energien Gud, vil det si at Gud har gått over til en annen form, som utgjør universet. Ergo er det ingen Gud lengre, eller så er Gud kraftig redusert. Det forklarer kanskje hvorfor vi ikke ser noe til Den? :whistle:

7405860[/snapback]

Då går du jo vekk fra den intelegente livsformen alle religioner hevder at gud er. Og dermed er det jo bare vitenskap igjen.

Lenke til kommentar
Då går du jo vekk fra den intelegente livsformen alle religioner hevder at gud er. Og dermed er det jo bare vitenskap igjen.

7405897[/snapback]

Nja, kan det ikke hende at Gud en gang var intelligent, men at denne egenskapen forsvant i det universet ble til? Enten fordi Gud Selv sluttet å eksistere, eller fordi Den fikk en svært redusert mental kapasitet. Endret av Royo
Lenke til kommentar
I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Religion har alltid vært et politisk redskap og har dermed gjenspeilet samfunnet og dets mennesker.

7405745[/snapback]

Belkager, men jeg synes dette er et av de minst inteligente uttalelsene jeg har hørt i mitt liv. Det må da være en fleip fra Roberts side - hvis noen tror på den sammenligningen kan det da ikke være for annet enn spøk?

Hvor i all verden har du det fra at religion alltid "har vært et politisk redskap og har dermed gjenspeilet samfunnet og dets mennesker"? Kan du ikke vise til hvilke kilder og analyser du baserer deg på her?

Nei, det innlegget du presterte her, tyder dessverre på at du baserer deg på ubegrunnet tro, men det er jo dessverre typisk for mange parter i religionsdebatter.

Mvh

Evig student

Lenke til kommentar
Du får nå tro på julenissen viss du vil. Men jeg trenger ikke å godta det. Blir heller ikke forvirret av at ting er uforklarelig. Men å tro på gud bare fordi du ikke vet hvordan det egentlig henger sammen er bare teit. Har aldri hørt en god grunn til å tro på gud. Og så lenge ingen klarer å gi meg EN god grunn til å tro på gud ser jeg nesten litt ned på alle de religøse der ute. Ikke at de er dumme eller noe sånt er bare at jeg klarer ikke at folk tror på noe bare for å tro. Å tro på gud bare på grunn av en bok eller det foreldrene dine sier er bare naivt.

7404898[/snapback]

Dette er jo et interessant vitnesbyrd, men det viser vel bare at du ikke direkte har lett etter filosofer eller forfattere som har levert gode grunner til å tro på Gud :hmm:

Så for å sjekke hva du har å fare med her: Hvilke konkrete grunner er det du ikke finner "gode" (hva du nå mener med det)?

Å tro på deg bare på grunn av et innlegg eller det som du eller foreldrene dine sier er bare naivt ;)

Mvh

Evig student

Lenke til kommentar

7404898[/snapback]

Dette er jo et interessant vitnesbyrd, men det viser vel bare at du ikke direkte har lett etter filosofer eller forfattere som har levert gode grunner til å tro på Gud :hmm:

Så for å sjekke hva du har å fare med her: Hvilke konkrete grunner er det du ikke finner "gode" (hva du nå mener med det)?

Å tro på deg bare på grunn av et innlegg eller det som du eller foreldrene dine sier er bare naivt ;)

Mvh

Evig student

7407280[/snapback]

Prøver vell egentlig bare å provosere frem et svar. Hele livet har jeg møtt kristne som tror på Gud uten noen spesiell grunn. Så lenge det ikke finnes kristne med gode argumenter gidder jeg ikke å finne de sjøl. Det får andre som faktisk tror på slikt gjøre selv så får de heller komme å overbevise meg. Til den tid kommer tror jeg heller på vitenskapen. Og du trenger ikke å tro på meg du kan jo for eksempel sette deg in i M teorien eller darwins lære. Nok av stoff der. Finner du en seriøs filsof som har skrevet en seriøs bok så skal jeg heller lese den.

Lenke til kommentar

7405745[/snapback]

Belkager, men jeg synes dette er et av de minst inteligente uttalelsene jeg har hørt i mitt liv. Det må da være en fleip fra Roberts side - hvis noen tror på den sammenligningen kan det da ikke være for annet enn spøk?

Hvor i all verden har du det fra at religion alltid "har vært et politisk redskap og har dermed gjenspeilet samfunnet og dets mennesker"? Kan du ikke vise til hvilke kilder og analyser du baserer deg på her?

Nei, det innlegget du presterte her, tyder dessverre på at du baserer deg på ubegrunnet tro, men det er jo dessverre typisk for mange parter i religionsdebatter.

Mvh

Evig student

7407228[/snapback]

Jødedommen ble for eksempl skapt fordi det var en måte å få makt på...

Husker ikke helt kilden men skal se om eg finner den.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

7404898[/snapback]

Mvh

Evig student

7407280[/snapback]

Prøver vell egentlig bare å provosere frem et svar. Hele livet har jeg møtt kristne som tror på Gud uten noen spesiell grunn. Så lenge det ikke finnes kristne med gode argumenter gidder jeg ikke å finne de sjøl. Det får andre som faktisk tror på slikt gjøre selv så får de heller komme å overbevise meg. Til den tid kommer tror jeg heller på vitenskapen. Og du trenger ikke å tro på meg du kan jo for eksempel sette deg in i M teorien eller darwins lære. Nok av stoff der. Finner du en seriøs filsof som har skrevet en seriøs bok så skal jeg heller lese den.

7407372[/snapback]

Tydeligvis provokasjon, ja :p

For, for å provosere litt tilbake, du kan da ikke på ramme alvor vurdere dette "filosofisk" ut fra hva kristne som ikke er (seriøse eller ei) filosofer sier?

Det er ellers ikke skrevet bare én, men mange hundre (ev. mange tusen) bøker om dette - fra ulike filosofiske ståsteder. Og det debatteres offentlig jevnlig.

Her er et par tips (selv om de kanskje er for fagfilosofiske for folk flest):

"The Historical Christ and the Jesus of Faith: The Incarnational Narrative as History" av C. Stephen Evans

"Warranted Christian Belief" av Alvin Plantinga

"God?: A Debate between a Christian and an Atheist" en debatt mellom Craig og Sinnott-Armstrong

"Does God Exist?", en debatt mellom Moreland og Nielsen.

Her finnes det også mange enklere bøker, kan ev. gi noen tips om det, hvis disse over blir for faglige.

Mvh

Evig student

Endret av Evig student
Lenke til kommentar

7405745[/snapback]

Mvh

Evig student

7407228[/snapback]

Jødedommen ble for eksempl skapt fordi det var en måte å få makt på...

Husker ikke helt kilden men skal se om eg finner den.

7407377[/snapback]

Merker meg at du heldigvis ikke forsvarer sitatet fra Roberts :yes:

Men ellers må jeg vel si at påstanden om at jødedommen ble skapt for "å få makt" høres ganske pussig ut. Det høres ut som om man da på forhånd har med seg en modell, f.eks. marxistisk, inn i sin "forskning" der det forutsettes at religion er en "overbygning" på mer grunnleggende økonomiske og samfunnsmessige forhold.

Men det er nok noe færre forskere som går for marxismen i dag enn for et par tiår siden...

Dermed er jeg spent på kilden din, ja :hmm:

Mvh

Evig student

Lenke til kommentar

Men til trådstarters spørsmål om verden ville være et bedre sted å leve uten religion så er mitt svar; Nei det tror jeg ikke. Religion utfyller et viktig behov

for mennsker og religion prøver også å gi svar på fundamentalt viktige spørsmål om hvordan man skal leve sammen og behandle andre. Den tar for seg et område av livet hvor vitenskapen ikke kan brukes, og religionenes

mystiske visdom er en uvurdelig ressurs for de som ønsker å finne ut hva et menneske er. Som i alle ting som finnes på denne jord er religion noe man må sette seg grundig inn i for å forstå i dybden, men mange mennesker vegrer seg for dette fordi de er redde for hva de kan finne. Step out of fear!

Endret av jazzfudge
Lenke til kommentar
Men til trådstarters spørsmål om verden ville være et bedre sted å leve uten religion så er mitt svar; Nei det tror jeg ikke. Religion utfyller et viktig behov

for mennsker og religion prøver også å gi svar på fundamentalt viktige spørsmål om hvordan man skal leve sammen og behandle andre. Den tar for seg et område av livet hvor vitenskapen ikke kan brukes, og religionenes

mystiske visdom er en uvurdelig ressurs for de som ønsker å finne ut hva et menneske er. Som i alle ting som finnes på denne jord er religion noe man må sette seg grundig inn i for å forstå i dybden, men mange mennesker vegrer seg for dette fordi de er redde for hva de kan finne. Step out of fear!

7412247[/snapback]

Så du mener den muslimske måten å behandle kvinner på er bra? At den evangelistisk kristne måten å hate homofile på er bra? Du får det til å virke som at religiøse tekster er skrevet av noen andre enn kontrollglade, bitre mennesker.

I følge vitenskapen er det ingen grunn til å undertrykke kvinner eller hate homofile. Vitenskapen forklarer oss hvor like vi i bunn og grunn er. Den legger opp til at vi alle fortjener å bli behandlet med lik respekt. Hvordan kan du mene at vitenskapen ikke kan brukes til å gi oss pekepinner innen området etikk og moral?

Hva er det vi kan finne i religion som så mange frykter? Hvilken religion skal man starte med? Skal man gå gjennom alle sammen for å finne svaret? Hva er spørsmålet? På hvilken måte kan ikke dette spørsmålet besvares med naturvitenskap og logisk tenkning?

For å snu litt på det vil jeg påstå at det er de religiøse som bør slutte å frykte den virkelige verden. Hva er det de er redde for å finne? Mange religiøse vegrer seg for å sette seg inn i naturens virkemåte, noe man grundig må gjøre for å virkelig forstå. "Step out of fear!" selv...

Jeg tror ikke religion er viktig fordi den gir svar på spørsmål, jeg tror den er viktig fordi den gir mange mennesker håp om at det er noe bedre i vente.

7412280[/snapback]

Hva godt gjør et svar som ikke kan begrunnes?

Jeg er ikke religiøs, men jeg håper likevel at det er noe bedre i vente. Hvis du tenker på at det finnes et nytt og bedre "liv" etter dette livet, så ser jeg ikke hvordan et realistisk syn på dette forandrer noe. Ateister kan vel se frem til den evige "hvile" som de mener døden er, og faktisk glede seg like mye til den som til å tilbringe evigheten et sted som ingen kan ane noe som helst om.

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke i religioner, men i misjonering og intoleranse.

La hver mann avgjøre hva han vil tro på, og aksepter det. Så er det slutt på all krig og faenskap.

Er personlig Åsatruer (eller hedning om du vil), men har fullstendig forsåelse for andres religiøse valg og tro.

Min løsning er ikke nødvendigvis den riktige, men den er riktig for meg.

Folk trenger noe å tro på, det er ikke så veldig viktig hva.

Lenke til kommentar

Hedning var vel jødenes negativt ladede navn på de som ikke var jøder en gang i tiden... så strengt tatt så er de fleste av oss hedninger...

On topic: Jeg er faktisk så overbevist om at verden ikke hadde vært noe bedre sted uten religion. Dette være seg om vi alle plutselig ble svorne ateister eller om religion aldri hadde funnet sted.

Mennesket er, uten tvil, destruktive, hensynsløse og grådige av natur... dvs. svært mange er det...stort sett de aller fleste...

Religion har vært et hendig redskap til maktmisbruk, stjele annen manns eiendom, invadere andre land, voldta og plyndre av deres griske hjerters begjær...

Uten religionen ville nok menneskene funnet andre påskudd. Vi er svært kreative sånn.

Akkurat det samme kan sies om hudfarge faktisk... dersom alle i hele verden hadde vært hvite, blonde og blåøyde (eller motsatt) så hadde nok folk mislikt hverandre av andre grunner...

Lenke til kommentar
Religion utfyller et viktig behov for mennsker og religion prøver også å gi svar på fundamentalt viktige spørsmål om hvordan man skal leve sammen og behandle andre.

Religion gir ingen svar. Det eneste religion gjør er å sørge for at folk slutter å stille spørsmål og lure på hvordan ting egentlig henger sammen. Religion er en bremsekloss som holder oss tilbake og hindrer oss å finne kunnskap, fordi religion legger opp til at vi skal godta det vi blir fortalt, og ferdig med det.

Den tar for seg et område av livet hvor vitenskapen ikke kan brukes, og religionenes mystiske visdom er en uvurdelig ressurs for de som ønsker å finne ut hva et menneske er.

Det du skriver her er bare tull. For det første så sier religioner ingenting om hva et menneske er. Religion er fri fantasi, og de som følger religioner blir feilinformert og villedet. Dessuten er religion håpløst å bruke som en moralsk rettesnor, da vi ser hvor mye djevelskap som skjer i religionens navn - som f.eks. hetsen mot homofile.

Når man baserer moral og etikk på fri fantasi, løgner og feilinformasjon så blir det galt. Fryktelig galt. Grunnlaget må være rasjonell tankegang som bruker vitenskap som grunnlag.

Som i alle ting som finnes på denne jord er religion noe man må sette seg grundig inn i for å forstå i dybden, men mange mennesker vegrer seg for dette fordi de er redde for hva de kan finne. Step out of fear!

7412247[/snapback]

Heldigvis forstår vi religion og mekanismene bak. Vi vet også hvordan kristendommen oppstod, f.eks., og hvordan den ikke er noe annet enn en suppe av ting fra eldre religioner.

Lenke til kommentar
Heldigvis forstår vi religion og mekanismene bak. Vi vet også hvordan kristendommen oppstod, f.eks., og hvordan den ikke er noe annet enn en suppe av ting fra eldre religioner.

7413723[/snapback]

Er det noe du ikke forstår så er det religion og mekanismene bak... :!:

Vi vet derimot hvordan fordommer oppstår... uvitenhet...

Hva er det som har gjort at du hater de med en litt annen vinkling på livet enn deg så mye?

Du er klar over at det finnes flere vitenskapsmenn med lang utdannelse, dr-grader og mer som tror på en høyere makt?

Men topicen var vel om verden hadde vært et bedre sted uten religion... ikke hvor mye hater vi religion...

Så, Pricks... hadde verden vært bedre... og hvorfor?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...