Gå til innhold

En verden uten religion: Et bedre sted å leve?

Anbefalte innlegg

Tror folk flest her skjønner at det er menneskene som er dumme og utnytter religion på mange idiotiske måter. Derfor vil de fjerne religion slik at det ikke skjer mer.

Da må dere også fjerne hamburgere, datamaskiner, våpen, kniver, elektrisitet, cola, rusmidler, kjøretøy osv osv osv osv osv osv.

Nei, foresten - la oss heller drepe alle mennesker som utnytter noe som helst på noen som helst dum måte...eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Religion er menneskenes svar på spørsmål om det som er større en de selv, religion i seg selv har aldri skadet noen. Vi må ikke gi religioner skylden for menneskers handlinger for i det øyeblikket legges ansvaret for handlingene uten for det stedet hvor

de oppstår, nemlig i mennesker selv. På en måte fornekter man sitt eget ansvar, men å realisere dette er forbundet med så mye smerte at de fleste mennesker ikke vil innse det. På mange måter er vi som barn.

7402388[/snapback]

Religion er ikke et svar. Det er kanskje forsøk på svar, men gir bare mer kompleksitet og flere spørsmål. Men religion bedøver tenkeevnen og den kritiske sansen med forlokkende historier det er enekelt å tro på.

Det er ingen motsetning mellom å kritisere religioners negative påvirkning på menneskene og det å ha et personlig ansvar for egne handlinger. Det ene utelukker ikke det andre.

Lenke til kommentar
Tror folk flest her skjønner at det er menneskene som er dumme og utnytter religion på mange idiotiske måter. Derfor vil de fjerne religion slik at det ikke skjer mer.

7402430[/snapback]

Når du sier det så underslår du at religion også bruker mennesker på samme måte som et virus gjør det. Religion kan sees på som en mental parasitt som påvirker menneskenes oppførsel og smitter fra menneske til menneske.

Poenget er at det trenger ikke være noen bevisst bruk av religion i negativ retning, for at religion skal kunne ha negativ påvirkning.

Et forenklet eksempel er to personer som har hver sin religion. For den ene er handling A dødssynd, men for den andre er handling B dødssynd. I en gitt situasjon må disse personene sammen velge A eller B. Ingen 'dumme' mennesker trenger å utnytte religion for å skape en konflikt i denne situasjonen. Konflikten er et resultat av religionenes eksistens i seg selv.

På samme måte som HIV virus er en parasitt som smitte fra person til person og sprer sykdom. Helt ubevisst og uten at noen er 'dumme' og utnytter viruset.

Religion bruker hjernene våre på samme måte som viruset bruker kroppene våre.

Da må dere også fjerne hamburgere, datamaskiner, våpen, kniver, elektrisitet, cola, rusmidler, kjøretøy osv osv osv osv osv osv.

Nei, foresten - la oss heller drepe alle mennesker som utnytter noe som helst på noen som helst dum måte...eller?

7402430[/snapback]

Det beste er å fjerne ting som er uønsket på en måte som ikke innebærer andre uønskede handlinger.

Lenke til kommentar

JBlack You are my hero!

Du sier alle tingen jeg har på hjernen men ikke klarer å si.

En ting er at det blir konflikter av religion men en anne og vel så viktig side er at religion holder oss tilbake teknologisk sett. Når folk tror på skapelsen i stedet for astrofysikk og evolusjon er religion noe som bør lukes vekk for at verden skal bli ett bedre sted.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
JBlack You are my hero!

Du sier alle tingen jeg har på hjernen men ikke klarer å si.

En ting er at det blir konflikter av religion men en anne og vel så viktig side er at religion holder oss tilbake teknologisk sett. Når folk tror på skapelsen i stedet for astrofysikk og evolusjon er religion noe som bør lukes vekk for at verden skal bli ett bedre sted.

7403158[/snapback]

Holder religionen deg, og dine evner deg tilbake? Hvis religion holder deg tilbake, hva ved religion eller en annens manns tro stopper deg? Er det en passelig unnskyldning for ikke å lykkes? Eller står religiøse fjompenisser i veien for at du kan utvikle deg? På hvilken måte blir du hindret av religion?

Lenke til kommentar
JBlack You are my hero!

7403158[/snapback]

Slike utsagn får meg til å lete etter den nihalete katt :love:

7403233[/snapback]

Døh kisen... nihalet katt?

Nei seriøst tenker ikke på meg sånn spesielt, men mer på menneskeheten sånn generelt.

Når amerikanerene for eksempel har rettsaker om evolusjon skal undervises i timen synes jeg religion kan vere litt farlig. Det finnes sikkert nok av slike eksempler. En annen ting er for eksempel vatikanets motstand mot kondom.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
JBlack You are my hero!

7403158[/snapback]

Slike utsagn får meg til å lete etter den nihalete katt :love:

7403233[/snapback]

Døh kisen... nihalet katt?

Nei seriøst tenker ikke på meg sånn spesielt, men mer på menneskeheten sånn generelt.

Når amerikanerene for eksempel har rettsaker om evolusjon skal undervises i timen synes jeg religion kan vere litt farlig. Det finnes sikkert nok av slike eksempler. En annen ting er for eksempel vatikanets motstand mot kondom.

7403353[/snapback]

Døh sånn seriøst, når fans sier at dem ikke "tror" på øvrigheten for så å komme med slike utsagn så får det meg til å romstere rundt i sjørøverkisten min, og det gjør jeg så gjerne :love:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
religion i seg selv har aldri skadet noen.

Det blir som å si at våpen i seg selv aldri har skadet noen. En helt usaklig påstand, for det viktige her er at når det blir brukt av mennesker kan både religion og våpen skade.

7403373[/snapback]

Det var jo veldig et veldig oppklarende innspill :)

Lenke til kommentar

Religion er ikke et svar. Det er kanskje forsøk på svar, men gir bare mer kompleksitet og flere spørsmål.

Det pleier å gå sånn...

"Hvordan kan the big bang ha skjedd? Ingenting kan eksistere evig eller komme av seg selv." (hvilket forøvrig aldri vitenskapen har hevdet)

Og så 5 minutter senere "Hvem skapte gud?" "Jo, gud, han har alltid eksistert han."

Gud er et menneskelig konsept. Den er matematisk, fysisk, teoretisk, helt umulig. Faktisk snubler hele konseptet over seg selv og tryner i gulvet. Man tilber en språklig selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Det blir som å si at våpen i seg selv aldri har skadet noen. En helt usaklig påstand, for det viktige her er at når det blir brukt av mennesker kan både religion og våpen skade.

7403373[/snapback]

7403422[/snapback]

Vist du er sarkastisk, vil jeg gjerne vite hva du ønsker å oppklare.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7403373[/snapback]

7403422[/snapback]

Vist du er sarkastisk, vil jeg gjerne vite hva du ønsker å oppklare.

7403519[/snapback]

Når du utdyper svaret til forannevnte så kan jeg svare deg, slik er formen av spørsmålet.

Lenke til kommentar
Religion er ikke et svar. Det er kanskje forsøk på svar, men gir bare mer kompleksitet og flere spørsmål.

Det pleier å gå sånn...

"Hvordan kan the big bang ha skjedd? Ingenting kan eksistere evig eller komme av seg selv." (hvilket forøvrig aldri vitenskapen har hevdet)

Og så 5 minutter senere "Hvem skapte gud?" "Jo, gud, han har alltid eksistert han."

Gud er et menneskelig konsept. Den er matematisk, fysisk, teoretisk, helt umulig. Faktisk snubler hele konseptet over seg selv og tryner i gulvet. Man tilber en språklig selvmotsigelse.

7403493[/snapback]

Så hva har vitenskapen funnet ut da? Okidoki, et stort smell er vi enige om og så? Jo så fant bittesmå tottelotter sammen via tilfeldigheter i en suppe av tilfeldigheter bundet sammen av tid, okay hva så? Jo nå fant enda mere tottelotter sammen i samarbeid med gudene vet hva så da begynte tottelottene å tenke, så da kan man spørre; Hva er "tenke", jo for under for sin da naturlighet så er det er såklart å legge mest mulig land/mentalitet som for tiden heter kapitalisme skal vi så gjerne ødelegge land, frigjøre kvinner slik at de slipper å gå med tyngende slør, dem er ikke så lett å få øye på så lenge de ifører seg dem, skal vi se...også tørker de seg i ræva med eee hvilken hånd...? Neinå er fremskrittet kommet, og det vet bare vi. Pøs på med helst mere smarte bomber enn bobs your uncle ar testet...skal vi se...joda vi kan slå våre pjalter sammen for en big push...ee så får vi sikkert se :w00t:

Som om mennesket er mere logisk enn gud :hmm:

7403955[/snapback]

Mennesket er mer logisk en gud av den enkle grunn at gud ikke eksisterer.

Hva kapitalisme har med religion å gjøre skjønner jeg ikke.

Skjønte egentlig ikke så mye av det innlegget ditt.

Angående the big bang er det nå kommet teorier om hva som skjedde. Og tiden rett etter big bang der man før ikke kunne bruke fysiske lover er nå forstått.

Selv om ikke vitenskapen har svaret på alt eller kanskje tar feil på noen områder er det fremdeles logisk. Noe religion ikke er. Og til slutt ingenting er tilfeldig (bortsett fra en del innnen m teorien).

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Angående the big bang er det nå kommet teorier om hva som skjedde. Og tiden rett etter big bang der man før ikke kunne bruke fysiske lover er nå forstått.

Selv om ikke vitenskapen har svaret på alt eller kanskje tar feil på noen områder er det fremdeles logisk. Noe religion ikke er. Og til slutt ingenting er tilfeldig (bortsett fra en del innnen m teorien).

7404170[/snapback]

Hehe nå var ikke mitt innlegg "logisk" da :p

Men ditt er kanskje det? "Mennesket er mer logisk en gud av den enkle grunn at gud ikke eksisterer." ...Logisk?

Ikke bli så forvirret av at ikke alt kan forklares, aksepter at noe er fortsatt uforklarlig...and walk on :) Da vil det si at ikke angrip de som ikke er enige i din måte å tenke "logisk" på :thumbup: Hvis de andre tror på "julenissen", så la de gjøre det, le gjerne, men vær ikke så stupid at du viser det, for da er du virkelig en smarting. :innocent:

Lenke til kommentar
Europa ble ikke verdensledende i vitenskap, styreform, rettssamfunn økonomi, teknologi osv. på grunn av kristendommen. De ble det på tross av den. Det finnes en direkte paralell mellom svekkelsen av kristendommen i europa og fremveksten av den moderne rettsstaten og liberale verdier.

7094038[/snapback]

Her tror jeg du er på kollisjonskurs med flere av de mest oppegående filosofene for tiden.

Den kjente ateistiske filosofen Jürgen Habermas konkluderer i boka "Religion and Rationality" med at kristen gudstro var svært viktig for fremveksten av Europas tro på objektiv rasjonalitet. Han hevder at den jødisk-kristne tanken om rettferdighet og kjærlighet har også vært en drivkraft i kampen for likeverd, menneskerettigheter og demokrati. "Denne arven har, uten grunnleggende forandringer, opplevd stadige kritiske gjenoppdagelser og refortolkninger. Selv i dag finnes det ikke noe alternativ til den".

Se også en interessant gjennomgang av dette i boka "The Foundations of Modern Science in the Middle Ages: Their Religious, Institutional and Intellectual Contexts" av Edward Grant, som understreker at

"Contrary to prevailing opinion, the roots of modern science were planted in the ancient and medieval worlds long before the Scientific Revolution of the seventeenth century. Indeed, that revolution would have been inconceivable without the cumulative antecedent efforts of three great civilizations: Greek, Islamic, and Latin. With the scientific riches it derived by translation from Greco-Islamic sources in the twelfth and thirteenth centuries, the Christian Latin civilization of Western Europe began the last leg of the intellectual journey that culminated in a scientific revolution that transformed the world. The factors that produced this unique achievement are found in the way Christianity developed in the West, and in the invention of the university in 1200."

Det begynner å bli noen år siden vitenskapshistorikerne så kirken som en negativ innflytelse på utviklingen av moderne vitenskap. Det står også ganske mye om dette i kapitlet "Historien om det som ikke skjedde" i boka "Tro og vitenskap - sammenheng eller sammenstøt" som kom ut i høst.

Mvh

Evig Student

Endret av Evig student
Lenke til kommentar

7404170[/snapback]

Hehe nå var ikke mitt innlegg "logisk" da :p

Men ditt er kanskje det? "Mennesket er mer logisk en gud av den enkle grunn at gud ikke eksisterer." ...Logisk?

Ikke bli så forvirret av at ikke alt kan forklares, aksepter at noe er fortsatt uforklarlig...and walk on :) Da vil det si at ikke angrip de som ikke er enige i din måte å tenke "logisk" på :thumbup: Hvis de andre tror på "julenissen", så la de gjøre det, le gjerne, men vær ikke så stupid at du viser det, for da er du virkelig en smarting. :innocent:

7404523[/snapback]

Du får nå tro på julenissen viss du vil. Men jeg trenger ikke å godta det. Blir heller ikke forvirret av at ting er uforklarelig. Men å tro på gud bare fordi du ikke vet hvordan det egentlig henger sammen er bare teit. Har aldri hørt en god grunn til å tro på gud. Og så lenge ingen klarer å gi meg EN god grunn til å tro på gud ser jeg nesten litt ned på alle de religøse der ute. Ikke at de er dumme eller noe sånt er bare at jeg klarer ikke at folk tror på noe bare for å tro. Å tro på gud bare på grunn av en bok eller det foreldrene dine sier er bare naivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...