Gå til innhold

En verden uten religion: Et bedre sted å leve?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke få som har uttrykt at religion burde forbys.

7372478[/snapback]

Hvis det ikke er "få", så kan du kanskje kjapt ramse opp, tja, fem personer som har gitt uttrykk for dette?

7380237[/snapback]

Forby religion.

QFT.

Jeg synes religion skulle vært ulovlig.

Ikke ulovlig, men det er omtrent det samme.

 

Det var de jeg fant på søk av nøyaktig ordvalg. Hvis jeg føler at jeg har mer å bevise, så skal jeg heller søke på varianter for å fylle kravene dine.

Lenke til kommentar

SteffyBoy, du farer med fanteri. Du prøver deg på å vise til et innlegg der jeg faktisk ikke tar til orde for å forby noe som helst.

 

Venter fortsatt på flere eksempler... Så langt har du kommet med tre innlegg fra folk som bare slenger innom med kommentarer, og ett innlegg som ikke snakker om lovforbud i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det nødvendig å bruke den logiske delen av hjernen når det gjelder religiøse synspunkt? At mange tror det finnes noe mellom himmel og jord er ærlig sak, som kan verken bevises eller motbevises. Sånn sett brenner jo disse logikkfanatikerne like mange broer.

 

Min erfaring med kristne er at de respekterer at jeg ikke har samme tro som de. Fordi at det er jo tro alt koker ned til.

7378152[/snapback]

 

Det forundrer også meg at troende blir latterliggjort av ateister.

7378369[/snapback]

Det å tro så sterkt på fortellinger (som ikke er understøttet med noen konkrete bevis fra virkeligheten) om allmektige supervesen(er) som har skapt hele universet er jo latterlig. :p

 

Jeg er ikke overbevist om hverken det ene eller andre, men velger å ha et åpent sinn, og ikke bruke hersketeknikker for å heve meg selv. Har forøvrig truffet mange strålende mennesker som på tross av sin overbevisning aldri har prøvd og overbevise meg, eller heve seg over min oppfatning.

7378369[/snapback]

Problemet er to ting:

1. Dette er et diskusjonsforum. Det vi gjør her inner å argumentere for og mot diverse ting. Det ligger i stedets natur at man vil forsøke å overbevise hverandre.

2. Religion skaper masse problemer verden over. Det samme gjør mangel på elementær kunnskap og logiske tankefeil, noe som fører til at folk er lettlurte, ikke bare i forhold til religion men masse annet tull som new age, horoskop og slik. Et religiøst tankesett står i mange tilfelle i veien for et logisk tankesett.

Lenke til kommentar
Jeg har en teori:

 

Alt som er finnes, ødelegges.

Alt som er -- og ikke alltid har vært -- vil forvitre.

 

Dermed har byggeklossene alltid eksistert -- selv om vår tid, vår verden startet ved the Big Bang.

 

Kanskje det bare er vår tid som styres av tid -- og at det før the Big Bang var helt andre forhold som var gjeldende. Dette vil aldri kunne etterprøves eller bevises -- ettersom the big bang *var* alt -- og at alt som var *før* var samlet der.

Derfor kan jeg heller ikke tro på den foregående setningen, men jeg vil ikke utelukke at det går an å ha andre byggekloss-former og natur-lover enn de nåværende en gang om milliarder av år...

 

Kanskje the Big Bang var summen av alle atomer, partikler og masse i hele universet -- samlet i ett og samme sorte hull..?

(Sorte hull er en samling av masse som er stor nok til ikke å slippe ut lys, sterk nok til å tiltrekke andre objekter i rommet -- og de er dermed i stand øke sin egen masse og sin egen tiltrekningskraft på objekter i rommet.)

 

Kanskje *det* er måten verden fungere på -- og alltid vil fungere, etter menneskers død, og etter at alle soler har slukket, og all masse tiltrekkes av det objektet i universet med størst masse..?

 

Kanskje hele verdensrommet er ett stort strålende fyrverkeri, som stråler ut gjennom tusen milliarder år, før dette fyrverkeriet svinner, faller sammen, og slår ut igjen...

 

Noen forskere prøver å regne ut om massen av alle objekter i universet er sterke nok til å trekke lyset som forlater galaksene våre tilbake, slik at det ikke forsvinner ut i "intet".

 

Dermed er min teori at verden er evig -- mennesker og jorden er dannet gjennom the big bang, og er dermed "laget" -- og vil dø og forsvinne.

 

Den alternative kristne versjonen er skapelsen; Det at det er en skaperkraft -- som gjennom gudommelig magi og skaperkraft har laget verden -- og at det er denne guden som er evig.

 

Forskjellen er at vitenskapen har en gitt mengde masse og energi i universet som er konstant -- mens de kristne har en energi i universet som er *økende*.

 

Dersom Gud åpner en fysisk dør -- så utfører han et arbeid på jorden som bidrar til en økt energimengde på jorden.

Det er en farlig tanke.

 

Jesus lagde vin av vann -- Alkohol har uhorvelige mengder med energi -- som igjen fører til at det blir mer energi i verden.

 

Denne stadige tilførselen av energi er noe betenkelig -- ettersom en verden av ren varme, stråling og rent lys -- er som om universet var en eneste stor atom-eksplosjon -- Kun hydrogen vil kunne eksistere under slike forhold -- og stoffer så høyt oppe som nitrogen, klor, jern og fluor gjør livet mulig.

 

Den kristne gud ødelegger mulighetene for liv i den verden de kristne mente han skapte...

 

Jeg velger heller å tro at jeg kommer til å dø, og at universet kanskje finner det for godt å danne planeter en gang, langt ut i evigheten -- en planet med mulighet for liv.

7370014[/snapback]

Dette var interessante tanker!

Kan også kombineres med kristen tankegang uten særlige vansker.

Jeg mener dette er et spesielt viktig punkt: "Kanskje det bare er vår tid som styres av tid -- og at det før the Big Bang var helt andre forhold som var gjeldende."

En eventuell Gud er utenfor tid og rom (prinsippet om bakeren i brødet).

Lenke til kommentar

Hadde vi ikke hatt religion kunne vi ha hatt noe mye værre, eller noe bedre. Tror ikke vi kunne byttet ut religion med ingenting, da folk enten trodd på noe, eller kanskje de hadde fått et håp, om at vi i 3800 bli sendt ut til en planet, som en gresk kar drømte om og at vi alle sammen nå så fram til det. Hva vet jeg, men uansett så utvikler folk tanker, som blir til uenigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva de kristne tror er likegydlig, men hva de gjør i Guds navn er det ikke. Så lenge Kirken og religionen har sin fordummende innflytelse og makt i samfunnet, angår religionen også de ikke-troende.

 

Så kommer vel de nøytrale og naive motsvarene igjen? Please.

7389155[/snapback]

 

Det finnes en mellomting, og den er oftest den riktige.

Lenke til kommentar
Hadde vi ikke hatt religion kunne vi ha hatt noe mye værre, eller noe bedre.

Hadde vi hatt noe som i likhet med religion baserte seg på irrasjonell tankegang, blind tro, osv. så kunne det blitt like ille. Hadde vi hatt noe som baserte seg på fakta, rasjonell tenkning, osv., så hadde det blitt bedre.

7390399[/snapback]

 

Enig. Men det er umulig å si om det hadde blitt en tro basert på fakta, eller "myter". Om man skal tro på noe som skal komme, er det vel uansett aldri 100% fakta at det kommer eller ikke.

Lenke til kommentar

Det rare er jo at fleste religioner som eksisterer nå til dags er relativt nye oppfinnelser. Hvis gud og allah og resten av pakket altid har eksistert hvorfor i "helvete" har ikke folk i steinalderen trodd på de da?

 

Fantasihistorer er ikke noe særlig å dedikere livet sitt til. Tro heller på evolusjon og vitenskap, eller enda bedre vit at det er sant. Religion er bare en hette som er dradd nedover huet på en del mennesker. Blir vanskelig å finne veien fremover med denne hetten.

 

Nå har vi hatt jorbruksrevolusjon, industrirevolusjon og datarevolusjon. Er snart på tide med en religionsrevolusjon!!

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at verden trengte religion, siden etiske å moralske spørsmål blir tatt opp og samlet i mange religiøse skrifter. Men siden vi har kommet så langt som idag, har di fleste land lover å regler som også sier noe om dette. Så fra mitt (ateistiske) ståted tror jeg at verden hadde blitt ett bedre sted å leve hvis man hadde avviklet religionene nå. Men så klart, kriger som idag handler om religion og verdier, hadde kanskje fortsatt alikevell men med andre argumenter.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan dokumentere en såpass kontroversiell påstand, så blir den stående som en påstand

 

Var ikke min påstand, men forholdet religion->IQ er noe som har vært oppe, linket til, og dokumentert flere ganger. Var sist i nyhetene for et års tid siden, da relevant til norske forhold. Norske religiøse lå i gjennomsnitt omtrent 5 poeng under ikke-troende om jeg husker rett. Skal prøve å google det senere i dag, se hva jeg kan finne. Er det fjernet fra webben så er usenet en mulighet.

 

Hørtes merkelig ut at man skal score dårligere på en iq-test pga man er religiøs.

 

IQ måler bla. logisk tenkning og utdanning. Folk med dårlig logisk tenkning og utdanning er oftest religiøse. Og derfor har religiøse lavere gjennomsnitlig IQ.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Amerika er BRA, Muslimske land, FYFY

7393650[/snapback]

 

 

Veldig gjennomtenkt!

 

Var ikke min påstand, men forholdet religion->IQ er noe som har vært oppe, linket til, og dokumentert flere ganger. Var sist i nyhetene for et års tid siden, da relevant til norske forhold. Norske religiøse lå i gjennomsnitt omtrent 5 poeng under ikke-troende om jeg husker rett. Skal prøve å google det senere i dag, se hva jeg kan finne. Er det fjernet fra webben så er usenet en mulighet.

 

Javel ja :!: Hele 5 poeng, hmmmm....lets killem all :cool: Eller hva i det sinnsyke helvete kan vi bruke denne rekveden til? Ned med gasskraftverk, opp med fornuftig fuel :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...