dot_ Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Arrogant og svakt av Teologen, mens visse debattanter blør mer enn andre; på tide å trekke seg tilbake før komedien er fullkommen. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Mye av denne diskusjonen minner forresten om South Park episoden 1012-1013 (dobbelt-episode om Nintendo wii/religion) Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Nå har jeg ikke lest gjennom alle postene, men dersom noen ønsker å tro skal de få lov til det. Verden blir et bedre sted å leve den dagen folk kan akseptere at de ikke ser livet gjennom deres øyne. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Verden blir et bedre sted å leve den dagen folk kan akseptere at de ikke ser livet gjennom deres øyne. Alle skal selvsagt få tro hva de vil. Er ingen ateister eller anti-religiøse her på forumet som har sagt noe annet. Poenget er at de heller ikke skal få lov å indoktrinere eller presse meningene sine på andre. Synes ikke det er noe for mye forlangt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Verden blir et bedre sted å leve den dagen folk kan akseptere at de ikke ser livet gjennom deres øyne. Alle skal selvsagt få tro hva de vil. Er ingen ateister eller anti-religiøse her på forumet som har sagt noe annet. Poenget er at de heller ikke skal få lov å indoktrinere eller presse meningene sine på andre. Synes ikke det er noe for mye forlangt. 7372353[/snapback] Jo, det er det. Det er ikke få som har uttrykt at religion burde forbys. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det jeg skrev to poster lenger oppe gjelder selvsagt de religiøse like mye som alle andre Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jo, det er det. Det er ikke få som har uttrykt at religion burde forbys. Organisert religion ja, med påfølgende gruppepress, manipulasjon, hjernevasking og indoktrinering. Det er ingen som vil gå hus til hus og arrestere folk med feil meninger. Folk med asosiale meninger får ikke lov å danne partier og grupper. Skjønner ikke hvorfor det ikke også skulle gjelde religion. De har ikke noe rett på særstatus. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jesus lagde vin av vann -- Alkohol har uhorvelige mengder med energi -- som igjen fører til at det blir mer energi i verden.7370014[/snapback] Hva brukte han som karbon-kilde? H2O + Jesus --> CH3CH2OH ? Men tilbake til tema: Det som er paradokset her er vel at religiøse er så utrolig vanskelige å omvende. Det er ikke mye som skal til for å omvende en ateist - det krever kun et mirakel eller en åpenbaring. Men hva skal til for at en religiøs preson skifter tro? De vil jo som oftest ikke engang være med i debatten engang. De holder seg for seg selv, og oppdrar barna sine til å bli som seg selv. Hva skal til for å bryte en slik sirkel? Ett steg i riktig retning vil være å avskaffe statsreligionen. Få religionsmonopolet ut av skolen, ut av kongehuset, og likestill den med de tusenvis(!) av andre religionene som finnes. Jo mindre barna utsettes for hjernevasking, jo mindre vil de bli hjernevasket. Innfør mer obligatorisk undervisning i realfag og naturvitenskap. Ha obligatoriske kurs i kritisk tekning og logikk. Begynn tidligere med filosofi. Få de neste generasjonene til å åpne sinnene sine. Få dem ut av den ensporede tankegangen de lærer gjennom sine foreldrers religion. Frist nysgjerrigheten deres slik at de vil oppsøke svarene av egen fri vilje. Vis dem at det ikke bare er én bok å hente visdom fra, det er milliarder. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Mennesker vil alltid ha et behov for å kunne forklare ting. Derfor får man religioner som gir feilaktige svar, på hvordan ting fungerer. Det hadde vært fantastisk med en verden uten religion, men det er nok ikke mulig. Mye trist har skjedd i religionens navn. Noen ganger har det vært en unnskyldning, i andre tilfeller har det vært et genuint motiv. Men ingenting er så ille at det ikke er godt for noe, I guess. Finnes mange mennensker som lever et bedre liv grunnet religion (ignorance is bliss), og det har blitt gjort mye bra i religionens navn også. Men siden all religion er basert på bullshit, så tror jeg verden ville vært bedre uten den. Nettopp det faktum at så mange tror på en eller annen religion sier veldig mye om menneskets manglende logiske tenkning. Problemet med å omvende religiøse folk er at de rett og slett ikke hører på logikk. Mener ikke dette på generellt grunnlag, i andre sammenhenger kan de være vel så logiske som andre (selv om IQ tester indikerer at de smarteste i befolkningen er ateister, mens de sterkt religiøse er de dummeste), men når det dreier seg om religion skrur de av den delen av hjernen. De dreier seg jo om tro! Dette er ikke logisk, og det skal ikke være logisk. Logisk tekning er forbudt! Man skal ikke tvile på troen, man skal være sterk i troen.. etc. Må si at dette er det ultimate comebacket du kan komme med. Det kortslutter diskusjonen der og da. Regner med at de religiøse fikk grisejuling i debatter av ateister o.l. før de kom opp med det svaret. Eneste måten de ikke klarer å tape på er å ikke stille i det hele tatt. Må si at jeg finner dette patetisk. Endret 28. november 2006 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Kan du dokumentere påstanden om IQ forskjellene? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Kan du dokumentere påstanden om IQ forskjellene? 7375936[/snapback] Etter intens googling i 5 min, så nei. Det virker som at de har fjernet disse resultatene, eller ikke valgt å legge de ut på nettet. Men de viste disse resultatene på tv etter en av "de store iq testene". Der var det slik at de smarteste var ateister/agnostikere og folk ble gjennomsnittlig dummere desto mer religiøse de var. Men uansett var dette bare en kuriositet, poenget mitt var ikke de religiøses manglende gener, men deres manglende evne til å ta i bruk logisk tekning når spørsmålet om religion kom inn i bildet. Endret 28. november 2006 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hvis du ikke kan dokumentere en såpass kontroversiell påstand, så blir den stående som en påstand. Mange mennesker finner trygghet og håp i religion. Det er ikke bare trangen til å forklare ting som gjør at folk tror. Syntes det er latterlig å prøve å klassifisere disse menneskene som mindre intelligente. EDIT : Hva med sosial intelligens da? Man kan jo stille seg spørsmål om at feks kristne scorer høyere her enn ateister? Med tanke på nestekjerlighet osv Hilsen monzilla, ateist. Endret 28. november 2006 av monzilla Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hørtes merkelig ut at man skal score dårligere på en iq-test pga man er religiøs. Endret 28. november 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hvis du ikke kan dokumentere en såpass kontroversiell påstand, så blir den stående som en påstand. Mange mennesker finner trygghet og håp i religion. Det er ikke bare trangen til å forklare ting som gjør at folk tror. Syntes det er latterlig å prøve å klassifisere disse menneskene som mindre intelligente. EDIT : Hva med sosial intelligens da? Man kan jo stille seg spørsmål om at feks kristne scorer høyere her enn ateister? Med tanke på nestekjerlighet osv Hilsen monzilla, ateist. 7376451[/snapback] Som sagt, nevnte det bare som en kuriositet. Er egentlig ikke en påstand, det er ikke noe jeg påstår, men noe jeg mener å huske. Men det finnes ikke noen bevis og det er fullt mulig at jeg husker feil. Uansett er det irrelevant, og ved ettertanke var det unødvendig av meg å trekke det inn. Poenget var uansett at de ikke bruker den logiske delen av hjernen når de snakker om religion, men kutter den ut. Det dreier seg jo nettopp om tro, enten tror du eller ikke, det skal ikke kunne rasjonaliseres eller etterprøves på noen måte. Ergo brenner de alle broer der og da. Det finnes ingen måte å bryte med det på. Endret 28. november 2006 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvorfor er det nødvendig å bruke den logiske delen av hjernen når det gjelder religiøse synspunkt? At mange tror det finnes noe mellom himmel og jord er ærlig sak, som kan verken bevises eller motbevises. Sånn sett brenner jo disse logikkfanatikerne like mange broer. Min erfaring med kristne er at de respekterer at jeg ikke har samme tro som de. Fordi at det er jo tro alt koker ned til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvorfor er det nødvendig å bruke den logiske delen av hjernen når det gjelder religiøse synspunkt? At mange tror det finnes noe mellom himmel og jord er ærlig sak, som kan verken bevises eller motbevises. Sånn sett brenner jo disse logikkfanatikerne like mange broer. Min erfaring med kristne er at de respekterer at jeg ikke har samme tro som de. Fordi at det er jo tro alt koker ned til. 7378152[/snapback] Det forundrer også meg at troende blir latterliggjort av ateister. Jeg er ikke overbevist om hverken det ene eller andre, men velger å ha et åpent sinn, og ikke bruke hersketeknikker for å heve meg selv. Har forøvrig truffet mange strålende mennesker som på tross av sin overbevisning aldri har prøvd og overbevise meg, eller heve seg over min oppfatning. Lenke til kommentar
glad Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Ja, verden ville vært ett mye bedre sted og leve uten religion, i vertfall uten islam, se nå hvordan de holder på, det er jo snart borgerkrig i Afghanistan, og det bør bli slutt på all den kranglingen mellom de forskjellige muslimske hellige prester (hva det nå heter) det ender alltid med drap, snart er jo siste utvei en form for b-bombe viss man ikkje klare og rydde opp i disse landene så står nok verden over en tredje verdenskrig rett rundt hjørne, denne gangen en front krig, vesten mot østen. Endret 28. november 2006 av glad Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Ja, verden ville vært ett mye bedre sted og leve uten religion, i vertfall uten islam, se nå hvordan de holder på, det er jo snart borgerkrig i Afghanistan, og det bør bli slutt på all den kranglingen mellom de forskjellige muslimske hellige prester (hva det nå heter) det ender alltid med drap, snart er jo siste utvei en form for b-bombe viss man ikkje klare og rydde opp i disse landene så står nok verden over en tredje verdenskrig rett rundt hjørne, denne gangen en front krig, vesten mot østen. 7378414[/snapback] Vi kan ikke vinne en "krig" mot en overbevisning. Det har vist seg gjennom historien. Hvis det var snakk om håndfaste verdier så kunne disse kjøpes. At du helst ville kvittet deg med en av flere overbevisninger sier ganske mye om deg selv, og ingenting om verdien av det du helst vil fjerne. Skal du fjerne den bør du komme med en sterkere/bedre overbevisning. Det er ikke opp til "oss" å "rydde" opp, men heller bruke vår "overlegne" kultur til å "omvende" disse. Da synes jeg kanskje vi skal titte litt nærmere på oss selv og feie for egen dør, før vi tramper ut i verden og misjonerer. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er ikke få som har uttrykt at religion burde forbys. 7372478[/snapback] Hvis det ikke er "få", så kan du kanskje kjapt ramse opp, tja, fem personer som har gitt uttrykk for dette? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Forbud av religion er bare tull, men dere kan gjerne ønske så hardt dere vil at det skal avskaffes. La oss skille stat og kirke da, og se hvor det fører oss hen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå