Jørnan Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Kom til å tenke på religion opp gjennom tidene og alt det har skapt. Det er utrolig mye ondt som religion har forårsaket. Tror dere verden ville vært et bedre sted å leve uten den? Et eksempel kan være at uansett hvor "flott" en religion høres ut så er det alltid en masse problemer, vold, skiller og mye mer. Kristendommen har drept tusner eller millioner av mennesker fordi folk ikke trodde på religionen. Prestene tok betalt for at folk skulle komme direkte til himmelen (bestikke gud, sagt på godt norsk ), de tvang folk til å tro på noe de ikke trodde på, og har gjort enorm skade. Hinduismen har et kastesystem som sier at de av dårligere rang en deg er dårigere mennesker, og du skal ikke menge deg med dem. Det er alvorlig forskjellsbehandling og en grusom måte å håne andre mennesker på. Så er det vel dem eller budhistene (eller hvordan det staves) som tilber den hellige elva Ganges. Den samme elva som de vasker seg i og slipper ut kloakk i. Det har drept en hel haug av mennesker opp gjennom tidene fordi de har blitt forurenset av elva. For de skal absolutt drikke av kloakk-elva si! Og muslimene? De sprenger ambasader, tvangsgifter folk, er i "hellig krig" og setter syke krav når de kommer til nye land der de ikke er sjefer. Er det bare meg, eller har religion være noe av det mest onde og utspekulerte opp gjennom tidene? Hvis en eller annen gud har skapt jorda bør man være stort fan av Hitler. Han mente nemlig at de svake måtte dø, for slik var naturen. De sterke overlever og de svake dør. Og hvis en gud har skapt naturen slik, er det ikke slik det skal være da? Og alikevel skal religion være noe positivt? Og det er 5 store religioner her i verden. Hvis man bruker ren logikk så er det maksimum én religion som er sann. For alle religionene sier noe forskjellig. Da kan bare en være sann, hvis den i det hele tatt er det. Og har da billioner av mennesker opp gjennom tidene kastet bort livene sine på "å leve etter guds regler"? Kom med deres meninger! Edit: Slenger inn litt religionsvennlige ting også, så jeg slipper å få en eller annen religiøs fyr til å klikke på meg Religion har jo vært i årtusner noe folk har følt seg trygge på, og de får en mening med livet. De har noe å klage til, noe å følge etter (primitiv versjon av lovverk), noe å be til for å få det bedre. Det samler folk og skaper broer som de så fint kaller det. Men mange religioner skaper murer, og i dag er det en del religioner, ikke sant? Endret 15. oktober 2006 av jornan Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 religion er ikkje bra greier nei, er nok derfor eg er ateist, men vil tro at de fleste sivilisasjoner som noen gang har vert på denne jorden er her på mer eller mindre grunn av religion.. uten religion i det hele tatt hadde vi nok fortsatt levt ganske usivilisert siden dette samler et(fleire?) folk Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Ja, religion samler folk, men alikevel, veier det opp for skille mellom mennesker, alle drapene og volden religionen har skapt. Uten religion hadde kanskje menneskene funnet andre veier å komme sammen på, og all den tiden de har brukt på religion hadde de brukt på vitenskap, noe som hadde ført til at vi ikke var usiviliserte, men langt mer sivilisterte og vitende enn vi er i dag. Men slik er umulig å forutsi, da. Mulig det hadde gått til h***** også Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 En del mennesker trenger jo religion for å leve, fordi at de ellers ikke ville taklet verdens realiteter, jamfør opium for folket. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Verden skulle vært uten religion, vertfall "min gud er bedre en din gud" kranglene. Tror egentlig at religioner splitter ulike typer mennesker, på grunn av få religioner ikke godtar de som ikke tror på det samme som dem. Du sier en del mennesker trenger religioner for å leve, som opium. Hvis religion aldrig hadde eksistert hadde de neppe følt noe behov for det. Hvorfor skulle vi være usivilisert uten religion? Endret 15. oktober 2006 av Sebbe Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er ikke religion et produkt av noe man delvis har fått tredd nedover hodet av andre, og et eget ønske om å tro på noe høyere enn oss selv? Tror ikke et liv uten religion ville vært så mye annerledes. At folk til tider har oppført seg som ville dyr synes jeg får stå på det samme folkets regning, ikke religionen. Hadde man ikke hatt religion hadde man hatt andre unnskyldninger for maktbruken. At religion splitter mennesker/folket kommer mer av uvitenhet og makt enn selve religionen. Enkelte religioner tar dette så alt for langt. De fleste religioner har vel egentlig det, det har jo gått i bølger gjennom tidene. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 En verden uten religion som følge av utdanning og opplysning... ja. En verden uten religion som følge av at verdens myndigheter etterligner Stalin... nei. Og dersom utdanning og opplysning danner grunnlaget, er det all grunn til å annta at det vil være en langt bedre verden enn den vi har i dag. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 En verden uten religion hadde vært kjedelig. Det hadde kanskje vært bedre på mange områder, men imo hadde det vært kjedelig. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vil tro verden hadde vært mye roligere uten religion. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Religion dukker opp i alle samfunn, folk velger automatisk å tilbe noe. Det er enten solen, Gud eller en statsleder, og da foretrekker jeg at det er en Gud framfor en Mao. Jeg tror ikke verden hadde vært bedre uten religion, det blir som å si at verden hadde vært bedre uten hat eller uten landsgrenser. Det ville oppstått, slik det alltid har gjort. Det er et grunnleggende menneskeinnstinkt å samle seg i grupper og forsvare den, det vil nok aldri være et fellesskap som inkluderer alle. Så lenge vi deler oss opp, så vil konflikter oppstå. Jeg tror en verden hvor religion ikke ble brukt som unnskyldning for å utføre ens egne handlinger kunne blitt en ålreit verden. Det hadde vært veldig greit hvis en person sa "jeg dreper deg i Allahs navn" og resten av verden hadde visst at det var personen som utførte drapet var skyldig, og ikke Allah. Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Mange av dagens samfunn er basert på religion. F.eks muslimenes.. Kristendommen har dominert mindre og mindre det siste århundret, og jeg klarer helt fint å se for meg et samfunn uten religion. I hvertfall uten kristendommen. Det moderne mennesket har ikke bruk for en gud Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Mange av dagens samfunn er basert på religion. F.eks muslimenes.. Kristendommen har dominert mindre og mindre det siste århundret, og jeg klarer helt fint å se for meg et samfunn uten religion. I hvertfall uten kristendommen. Det moderne mennesket har ikke bruk for en gud 7079538[/snapback] Det med at kristendommen dominerer mindre og mindre blir riktig hvis du tenker på Europa, men hvis du ser den kristne verden under ett så er jeg tilbøyelig til å si at du tar feil. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Som en klok person sa: "Jeg trenger ingen bok til å fortelle meg hva som er rett og galt." Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det er lett og tro at verden ville vært et bedre sted å leve,jeg er ikke helt sikker.Greier ikke helt å venne meg til tanken.Jeg tror ikke religion skaper krig,bare religioner mot hverandre skaper krig. Lenke til kommentar
Moal Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Religion er bare tull som noen har funnet på, hadde det vært opp til meg, så ville det ikke vært en religion på jorda. Desverre er det ikke opp til meg. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Religion er bare tull som noen har funnet på 7082749[/snapback] Har du bevis? Lenke til kommentar
Moal Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Religion er bare tull som noen har funnet på 7082749[/snapback] Har du bevis? 7082789[/snapback] Har du noe bevis for at det ikke er det? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Religion er bare tull som noen har funnet på, hadde det vært opp til meg, så ville det ikke vært en religion på jorda. Desverre er det ikke opp til meg. 7082749[/snapback] Noen ganger kan sannheten sies med få ord. Kaiern: Bevis? Ville vel heller bedt om å motbevise det. Hvis jeg kommer med noen syke påstander, for eksempel at jeg har 6 armer, bor på en sky, er udødelig og er den mektigste personen i verden, da ville du vel bare ledd av meg? Og så vidt jeg vet er alt jeg har sagt noe man påstår i forskjellige religioner. En litt syk tankegang: Leste Engler og Demoner og kom til å tenke på at store deler av verdens religion ville vært utryddet dersom man sprengte Vatikanet og mekka når det bare masse folk der. Hva hadde skjedd i verden da? Guden dems kunne ikke redde dem, hadde de endelig forstått at det ikke finnes da? Eller holder det ikke med å sprenge dem i lufta for å bevise at gud ikke finnes? Noen må jo ha det inn med teskje. Mange ganger... Ser at det er ganske mange Ateister her, tror det er slik generelt for folk som tar i bruk vitenskapen og forstår den (data, matematikk, mobiltelefoni, elektronikk generelt osv.). Kan det tolkes som at de som at de som prøver å sette seg inn i hvordan ting fungerer forstår at duden på skya ikke finnes, mens de konservative skal tro på gud bare fordi foreldrene og besteforeldrene og bla bla bla har trodd på det før? Tror de aller fleste må bli påvirket for å bli religiøse. Jeg er i en familie der det er flere kristene, men foreldrene mine sa ikke om gud fantes eller ikke. De ville at jeg skulle bestemme selv. Og hva tror dere skjedde? Tok overtro eller sunn fornuft overhånd? Ble ren Ateist. Tror ikke jeg hadde trodd på gud om jeg hadde sett han! Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Tror ikke på noe slags religion e.l. Men tror at et er noe "der oppe" som kanskje ser ned på oss og følger med på oss og kanskje hjelper oss. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Det har nok ødelagt mye av verden. Endret 16. oktober 2006 av zigg_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå