mirene Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Jeg og en kamerat sitter her kobblet til en Dlink 8 porter Switch. Problemet er at vi ikke finner hverandre,selv om vi er i samme arbeidsgruppe. Når vi går til "Mine Nettverksteder" og "Vis Datamaskiner i Arbeidsgruppen" så finner jeg meg selv..men ikke hans datamaskin. Han finner ikke hverken seg selv eller meg Vi får jo begge internet gjennom den Switchen... Så i utgangspungtet skulle det funke. Hva er problemet ? Takker for all hjelp... Endret 15. oktober 2006 av mirene Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Sjekk at Windows sin brannmur er slått av på begge PC'ene. Lenke til kommentar
ejeger Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Er dere på samme ip range ? feks 192.168.1.X ? Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Letteste måten å finne ut av dette er ved å bruke ping. Gjør følgende: (krever at dere har enten win2k eller winxp installert) Start -> kjør -> cmd skriv så inn ipconfig, etterfulgt av "enter" for å finne ipadressen til din maskin. skriv deretter inn: ping xxx.xxx.xxx.xxx <- ip adressen skriver dere inn her. Hvis det står: svar fra xxx.xxx.xxx.xxx etc. så betyr det at din maskin som denne kommandoen ble utført på har og får kontakt med den andre maskinen. Sjekk dette begge veier. Hvis det ikke funker på noen av dere er det mest sannsynlig enten som Pingla sier at windows brannmuren er på, hvilket betyr at du/dere må skru den av, eller at det er andre brannmurer eller programmer som blokkerer kontakt med maskinen. Edit: Går også utifra at dere ikke har satt opp til manuell ipkonfigurasjon, men at det er en ruter som gir dere ipadresser og derfor er dere mest sannsynlig på samme ip range. Prøv dere litt frem. Mvh Lars Thore. Endret 15. oktober 2006 av el-thorre Lenke til kommentar
mirene Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 vi har prøvd å Pinge. og det fungerte. Han har 10.0.0.6 og jeg har 10.0.0.3 Men vi finner fremdeles ikke hverandre på nettverket Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 prøv å skrive \\datamaskinnavn i kjør linja, det er ofte raskere også. Lenke til kommentar
mirene Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 prøv å skrive \\datamaskinnavn i kjør linja, det er ofte raskere også. 7078813[/snapback] Det funker ikke. Har prøvd det. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Har dere aktivert deling...? Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvis dere har xp home edition må gjeste kontoen aktiveres. Ofte hjelper det å dele den mappa som heter Delte filer. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Har en eller begge Norton inntallert ? isåfall slå de av . ellers kan det være en ide å deaktivere/aktivere nettverkskortene , jeg vet ikke hvorfor men det har også funka for meg ! Lykke til Lenke til kommentar
Kalle456 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg kjøpte samme switch igår, Dlink 8-port 10/100/1000Mpbs Gigabit Copper Ethernet Switch DGS-1008D og koblet til 6 pc, ene er bærbare. Det som skjer nå er at 2 pc ikke får kontakt, så sjekker jeg kabel med ene bærbare, den får kontakt med internett! kabler er ok ser jeg, men ikke pc, Så kobler jeg tilbake til trådløs ruter jeg har fra før, der får alle 6 pc kontakt. Jeg ringe en venn av meg og spør årsaken, det kan være det er litt dårlig kontakt på noen, og switch må slås av og på for at de skal kjøre gjennom og kjenne igjen pc! Men det neste er det rare er at de ikke ser hverandre, selv om jeg har delt filer og mapper, de ser hverandre i ruter, men ikke i switch! Er det feil på fabrikk-feil på switch? Takk for svar! Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) prøv å skrive \\datamaskinnavn i kjør linja, det er ofte raskere også. 7078813[/snapback] Det funker ikke. Har prøvd det. 7080637[/snapback] Bare for hjelpe litt: Har dere BEGGE windows XP? Det har vært trøbbel med å få Win2000 og XP til å snakke sammen skikkelig. Samme med andre windows versjoner. Husk å dele en mappe på hver av maskinene. (Høyreklikk på en mappe og velg : Share eller deling). Så åpner du mine nettverksteder og trykker søk og så søk etter datamaskin. Søk da først etter egen maskin med IP adresse (10.0.0.3). Kommer den opp? Hvis ja, søk etter den andre maskinen med IP adresse (10.0.0.6). Siden ping funker som du sier, kan det være nettverks-switch feil. En ting som dere begge burde sjekke uansett er at ingen av dere har trojans eller lignende på maskinen. Et firma jeg hjalp med nettverket sitt hadde trojanere på samtlige pc'er som knelte hele nettverket dems. Du kan se symptomer på dette ved å se på lysene på routeren. Flasher de som gærne selv om dere ikke har på noen programmer som bruker nettverket? Lykke til Endret 13. mars 2007 av Fangs78 Lenke til kommentar
Kalle456 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) >Jeg skal når jeg kommer hjem ta en og en pc om gangen koble til switch og sjekke om de når ut i internett, så om de ser hverandre før jeg kobler til resten av pc'ene. Da skal jeg spørre mere i forumet da hvis forsatt problemer! LØST! Først fra modem til ruter, så ruter til switch med kabel, (først prøvde jeg fra modem til switch, det gikk aldri...) så kobler jeg alle pc i switch, Nå har jeg konfiguert på hver pc med hver egen ip adresse og samme adresse alle i gateway og dns adresse, Nå kan alle gå ut i internett også dele filer til hverandre! Takk for hjelpen til Panter! Endret 14. mars 2007 av Kalle456 Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 prøv å skrive \\datamaskinnavn i kjør linja, det er ofte raskere også. 7078813[/snapback] Eller prøv med IP-adresse i stedet for maskinnavn: \\10.0.0.x (der x er det siste tallet i ip-adressen til den andre maskinen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå