Goliath Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Vel, absolutt alle "hacker" i ordens reele betydning. Blackhat- greyhat- og whitehat hacker er noe annet, samt cracker.. "Hacker" er mediaskapt.. Endret 24. oktober 2006 av Zande Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Mange har en manglende evne til å godta andres valg til OS. Du ville nok knapt forstått hvorfor jeg bruker Windows. 7142983[/snapback] Godt poeng. Jeg ser ikke ned på folk som foretrekker andre OS, men jeg ser ned på dem hvis de ser ned på meg fordi jeg foretrekker mitt OS. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hvis du hacker Linux er du faktisk den første som noen gang har greid det! 7142993[/snapback] Du er absolutt ikke den første hackeren da. Kanskje cracker, men det er noe annet. (Ja, jeg vet det er lett å gå seg vill i ordjungelen.) 7143163[/snapback] Mener da bestemt at en hacker gjorde det for berømmelse/lære/"leke" seg, mens en cracker ville skape trøbbel? Men nå er vil vel ganske kraftig OT? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jeg liker DOS..noe mer stabilt skal man lete virkelig lenge etter. Blackhat hacker: En som cracker for å spre mest faen og bryte loven Greyhat hacker: Bryter egentlig også loven men gjør ikke ting på faenskap. De påpeker gjerne sikkerhetsfeil ved å cracke Whitehat hacker: Gode crackere. De cracker for å sikre nettverk etc. og jobber ofte for sikkerhetsselskaper. xhat hackere kan lett skifte farge. Cracker: en person som bryter seg inn i steder de ikke har tilgang til. Crackere kan også bryte kopisprerrer på medier. Hacker: Ei som taster på tastatur ..veldig generelle bekrivelser.. Endret 24. oktober 2006 av Zande Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Mener da bestemt at en hacker gjorde det for berømmelse/lære/"leke" seg, mens en cracker ville skape trøbbel? 7143199[/snapback] En hacker gjør ikke noe galt. Media har forvrengt ordet. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jadda, men her tenker jeg på "hacker" som en som finner en svakhet i selve systemet/kjernen og lager et virus ut av det 7143143[/snapback] Fun fact: Det finnes virus til Linux. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hmm.. Da er jeg ikke helt oppdatert Mente at det kun var funnet et virus til Linux, men det visste seg at det var feil i et tredjeparts-program... Link? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 While most Linux exploits — and security experts have found more than 3,000 — are distro-specific, the Linux.Plupii, aka Luppi, aka Lupper worm has the potential to wreak havoc on lots of different flavors, according to Symantec. Although only two infected sites have been found so far, the worm has deadly potential, because it opens a back door to provide root access to the bad guys. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 EDIT @ Marley: Vi gjør jo ikke det? 7142993[/snapback] Hm? Hva skal du fram til? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hmm.. Da er jeg ikke helt oppdatert Mente at det kun var funnet et virus til Linux, men det visste seg at det var feil i et tredjeparts-program... Link? 7143484[/snapback] While most Linux exploits — and security experts have found more than 3,000 — are distro-specific, the Linux.Plupii, aka Luppi, aka Lupper worm has the potential to wreak havoc on lots of different flavors, according to Symantec. Although only two infected sites have been found so far, the worm has deadly potential, because it opens a back door to provide root access to the bad guys. 7143521[/snapback] http://www.symantec.com/security_response/...-052915-3340-99 http://www.symantec.com/security_response/...-110612-3334-99 http://www.symantec.com/security_response/...-052312-2729-99 Dette var de jeg fant når jeg søkte i Symantec sin database. Legg merke til at ingen av dem har risk level høyere enn "Low". Jeg fant en fin artikkel om linux-virus og hvorfor det ikke er flere av dem. MS har noe å lære. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Mange har en manglende evne til å godta andres valg til OS. Du ville nok knapt forstått hvorfor jeg bruker Windows. 7142983[/snapback] Så fordi mange har en manglende evne til å godta andres valg skal man ikke kunne diskutere det? Jeg har aldri sagt at noen er dumme hvis de bruker Windows. Det er faktisk mulig å heve seg over dem, og diskutere på ett saklig nivå. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Linuxbrukere er nok i gjennomsnitt smartere enn windowsbrukerne. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Fun fact: Det finnes virus til Linux. 7143440[/snapback] Fun fact 2: Dei aller fleste virus som angriper gnu/liux er av typer "prof of consept" Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jeg fant en fin artikkel om linux-virus og hvorfor det ikke er flere av dem. MS har noe å lære. 7143570[/snapback] De gjør jo en del av dette i Vista da. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har gjort det før og hvorfor de ikke gjør mer. Men vi ser jo hvordan Symantec klager, så kanskje det er derfor. Selv om jeg syns ikke det er noen grunn til å la være. Linuxbrukere er nok i gjennomsnitt smartere enn windowsbrukerne. 7143657[/snapback] Har nok mye med det å gjøre. Lurer på når vi skal begynne med skikkelig IT-opplæring i dette landet. Endret 24. oktober 2006 av JonT Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Nå er det stopp for forsøpling av to tråder, her er en egen tråd for OS-krigen.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=653104 Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jadda, men her tenker jeg på "hacker" som en som finner en svakhet i selve systemet/kjernen og lager et virus ut av det I tillegg er Windows stengt kildekode, mens Linux er åpen. Så det burde være mye lettere å finne svakheter i Linux... 7143143[/snapback] p.g.a. at gnu/linux er åpen kildekode, og fordi det heldigvis er langt fleire 'gode' enn 'onde' personer her i verden, så vart dei hulla som er, oppdaga og tetta mykje raskare. Ein av dei største ulempane med strrukturen til windows er at allt for mykje er inbakt i kjernen. Greit nokk, du kan øke ytelse ein smule, men ulempane m.t.p. sikkerhet og stabilitet er imo større enn fordelane. Heldigvis ser det ut til at MS har begynt å gjøre noko med det. Edit: dette er ikkje eit omfgwindozesugeradnlunixrul0rz inlegg Endret 24. oktober 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Har nok mye med det å gjøre.Lurer på når vi skal begynne med skikkelig IT-opplæring i dette landet. 7143713[/snapback] Siden en så stor andel av verdens befolkning bruker Windows, sier tallene seg selv. Det har ingenting å gjøre med at folk bruker Windows fordi de er dumme eller ikke har fått skikkelig oppplæring. Hva synes du om designet til Vista? Jeg elsker det... Endret 24. oktober 2006 av neitakk Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hva synes du om designet til Vista? Jeg elsker det... 7143844[/snapback] Tillater meg å svare på dette jeg, sjøl om du ikke spurte meg direkte. Jeg er en OS-junky som nok har prøvd ut de fleste linuxdistroer, windows 3.11-vista, OS X og noen bsd-varianter. Jeg liker utseende til vista, men det er ingenting jeg ikke får til meg compiz/beryl (googleit), men det er nok den økte sikkerheten jeg ser fram til. Enkelte ting synes jeg de kunne reversert dog, da tenker jeg spesielt på ui-en til explorer. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Mange har en manglende evne til å godta andres valg til OS. Du ville nok knapt forstått hvorfor jeg bruker Windows. 7142983[/snapback] Så fordi mange har en manglende evne til å godta andres valg skal man ikke kunne diskutere det? Jeg har aldri sagt at noen er dumme hvis de bruker Windows. Det er faktisk mulig å heve seg over dem, og diskutere på ett saklig nivå. 7143637[/snapback] Nei. Derfor er det irriterende å disktuere det. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Nei. Derfor er det irriterende å disktuere det. 7144208[/snapback] Da får det være ditt valg å ikke diskutere det. Personlige klarer jeg å heve meg over folk som argumenterer på barnslig grunnlag. Endret 24. oktober 2006 av Izte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå