GeirGrusom Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har tenkt til å holde meg til XP en tid til, litt pga. økonomi Men mye fordi jeg ikke er enig i Microsoft sin lisensavtale, siden det vil gi personer med en piratkopiert versjon fordeler fram for folk som faktisk har betalt for Vistaen sin. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Må jo begynne et sted, kan ikke bare være OT her: Så: Noen som ser frem til Vista, eller er XP mer enn godt nok for mange år frem i tid? 7085045[/snapback] XP holder, men når jeg har god nok PC til å takle mange nye deilige versjoner i Vista så betaler jeg gladelig 2.000 kroner for det. Windows Media Player sammen med Media Center er alene verd prisen. Jeg kommer nok til å kjøpe meg en kvadruppel-kjerne Mac, men det er kun fordi jeg vil ha det beste fra to verdener. Vista vil fungere på omtrent all hardware. Jeg ser for meg når jeg begynner på legestudiet om litt under 2 år at jeg kjøper meg en UMPC som faktisk, allerede nå, klarer å kjøre Vista med Aero aktivert. På den måten kan jeg ta notater ved foredragene, spille inn sitater, skrive i avtaleboken min, sjekke hvor jeg er i Polen på GPSen og synkronisere filer trådløst med Vista. Jeg kan også bruke den som en fjernkontroll til Media Center. Jeg tror fremtiden for Windows-brukere ikke akkurat vil være kjedelig med X360, Zune, UMPC, DX10 etc. Endret 16. oktober 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Det er mye herlig med Windows ja. Ikke minst at alt er der, og for folk flest enkelt å bruke. I stedet for å klore med evig konfigurering av OS og spennende kommandoer, kan man bruke OS-et til det er ment for, nemlig som en grunnleggende plattform for applikasjoner. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har tenkt til å holde meg til XP en tid til, litt pga. økonomi Men mye fordi jeg ikke er enig i Microsoft sin lisensavtale, siden det vil gi personer med en piratkopiert versjon fordeler fram for folk som faktisk har betalt for Vistaen sin. 7085499[/snapback] Jeg trodde situasjonen var motsatt? Altså at de som piratkopierer Vista vil få en begrenset versjon av operativsystemet (såfremt det ikke crackes)? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det er vel kasnkje en grunn til at linux brukerene ikke har det så veldig lett. Mangel på at selskaper ikke vil slippe ut drivere til linux og at mange spillutviklere lager kun spill og programvare som kun fungerer på windows er vel det største problemet med GNU/ Linux. Egentlig knotet jeg ikke så mye når jeg la inn ubuntu hos foreldrene mine. var værre å legge inn Win xp. Ene sikkerhetsoppdateringen etter den andre, så måtte jeg legge inn antivirus for deretter å legge inn en haug med applikasjoner slik at det ble brukervennelig. Med Ubuntu satte jeg inn cden, kjørte en vanlig install. Når jeg var ferdig var det bare å oppdatere alle pakkene i terminal med sudo apt- get update. I windows måtte jeg først legge inn en ny versjon av microsoft update. Så måtte jeg laste ned noen jalla ting som skulle lastes ned for seg selv. Når jeg hadde tatt disse en etter en, deretter fikk jeg endelig lagt inn resten. Eneste jeg synes er positivt med windows xp er at alt av programvare og hardware fungerer etter en mer eller mindre kronglete innstalalsjon som oftest. Det var ikke ment som noe anti xp innlegg, me npersonlig beveger jeg meg mer og mer vekk fra windows. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (...) Windows Media Player sammen med Media Center er alene verd prisen. WMP er da vitterlig satans verk. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Er det flere enn meg som er enige i at denne tråden for all del ikke må bli en debatt om Linux versus Windows? Synes de som argumenterer for Linux heller kan holde seg i den frie kafeen. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (...) Windows Media Player sammen med Media Center er alene verd prisen. WMP er da vitterlig satans verk. 7086009[/snapback] Nei. Det er den beste musikkbibliotekavspilleren som er på markedet. Rask (selv med 12.000 filer), deilig måte å sortere albumgrafikk på, mulighet for automatisk henting av albumgrafikk, deilige tab'er som skiller forskjellige modus, fin se på (både hovedspiller, miniavspiller og oppgavelinjemodus har et upåklagelig design i Vista. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Codecs og WMP, jeg sier ikke mer. Den beste spilleren for musikk man kan få tak i, heter Mediamonkey. Den har så utrolig mange funksjoner man overhodet ikke finner samlet i noe annet program. Når det kommer til film, er Zoom DVD Player en kjekk sak. Nero Showtime er også kjekk, men jeg venter fortsatt på en fiks som gjør at versjon 3 kan vise tekst og bruke hardware-aksellerasjon samtidig. For per i dag blir bildet asynkront med tekst og lyd etter hvert som man spiller av. Lenke til kommentar
propers404 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg kommer ikke til å kjøpe vista selv om pcen min takler det fint. Hadde RC1 av den og den var ikke tilfredstillende. XP holder i masse. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg kommer ikke til å forlate XP før Vista blir brukervennlig, og slik det ser ut nå ser det ut som om vi må vente en god stund før det skjer. Selvfølgelig er jeg mest glad i OSX, men på filserveren min vil det alltid bli kjørt Windows. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Vista er nok brukervennlig, men det er vanskelig å endre vaner og å tenke nytt. Skal Vista revolusjonere, så må det forandringer til. Navigering og systemoversikt i Vista er på mange måter en helt ny måte å tenke på. Det kan virke avskrekkende og lite brukervennlig, men når man er vant til det så er steget tilbake til XP det samme som steget tilbake til Windows 95. Når det er sagt, så er det fortsatt mye gjenkjennelig i Vista, men dette er kanskje ting som forsvinner før endelig versjon. Driverstøtten er forresten fantastisk i Vista. Måtte ikke inn med en eneste driver-CD. Allikevel kommer jeg til å vente til Vista er bug-fri. Det tar tid, akkurat som med XP. Det er jo når millioner av folk virkelig tar det i bruk at man finner feil som er svært vanskelig å finne ellers. Hadde så mange millioner tatt i bruk en og samme linuxdistro, hadde det blitt avdekket feil på feil der også. Så mange brukere og feilavdekking er kun en fordel etter mitt syn. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jeg kommer ikke til å kjøpe vista selv om pcen min takler det fint.Hadde RC1 av den og den var ikke tilfredstillende. XP holder i masse. 7087415[/snapback] Prøv RC2, stor forskjell. Endret 17. oktober 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvordan er minneforbruket i forold til RC1, Dell_9200? Xp fungerer utrolig godt her i gården og jeg tror jeg holder meg til denne versjonen så lenge som mulig. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvordan er minneforbruket i forold til RC1, Dell_9200?Xp fungerer utrolig godt her i gården og jeg tror jeg holder meg til denne versjonen så lenge som mulig. 7087523[/snapback] Minneforbruket kan være helt nede i 200 mb hvis du vil det. Vista bruker overflødighetsminnet til å forhåndslaste tjenester og programmer. Tror kanskje du bør lese hva Vista bruker minnet til før du forhåndsbedømmer at Vista tar omtrent 450 mb uten at noen programmer kjører. Det er faktisk raskere å starte et program i Vista enn XP. Denne teknologien kalles SuperFetch. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Takker for svar, Minneforbruket lå konstant på 1gb hos meg og jeg fant ikke ut hva som egentlig dro så mye. Mulig jeg innstalerer RC2 og sjekker den ut igjen Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Vista er nok brukervennlig, men det er vanskelig å endre vaner og å tenke nytt. Skal Vista revolusjonere, så må det forandringer til. Navigering og systemoversikt i Vista er på mange måter en helt ny måte å tenke på. Det kan virke avskrekkende og lite brukervennlig, men når man er vant til det så er steget tilbake til XP det samme som steget tilbake til Windows 95. Når det er sagt, så er det fortsatt mye gjenkjennelig i Vista, men dette er kanskje ting som forsvinner før endelig versjon. Driverstøtten er forresten fantastisk i Vista. Måtte ikke inn med en eneste driver-CD. Allikevel kommer jeg til å vente til Vista er bug-fri. Det tar tid, akkurat som med XP. Det er jo når millioner av folk virkelig tar det i bruk at man finner feil som er svært vanskelig å finne ellers.Hadde så mange millioner tatt i bruk en og samme linuxdistro, hadde det blitt avdekket feil på feil der også. Så mange brukere og feilavdekking er kun en fordel etter mitt syn. 7087452[/snapback] Jeg vil ikke påstå at et operativsystem hvor produsenten kan overvåke hva jeg gjør fullstendig og jeg har begrenset brukermulighet er brukervennlig. Dessuten brukes kun XP til spill. Alt annet har man Mac til. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg vil ikke påstå at et operativsystem hvor produsenten kan overvåke hva jeg gjør fullstendig og jeg har begrenset brukermulighet er brukervennlig. Dessuten brukes kun XP til spill. Alt annet har man Mac til. 7088537[/snapback] Hva? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg vil ikke påstå at et operativsystem hvor produsenten kan overvåke hva jeg gjør fullstendig og jeg har begrenset brukermulighet er brukervennlig. Dessuten brukes kun XP til spill. Alt annet har man Mac til. 7088537[/snapback] Hva? 7088630[/snapback] Ja? Du vet at det såkalte "Trusted Computing" blir implementert i Vista? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg er ikke paranoid og har ingenting å skjule for Microsoft, men er enig i at prinsippet ikke tillater slik overvåking. Vil uansett aldri bli et problem for min del, og jeg velger å tro at deres intensjon bak en slik "overvåking" ikke er den samme som skeptikerne hevder den er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå