naitz Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Hei, Jeg har noen ubesvarte spørsmål rundt innreise til USA som straffedømt. Noen som har kunnskap rundt dette emne eller enda bedre erfaring? Hadde planer om å bestille time for intervju for søknad om visum hos den amerikanske ambasaden. Mine spørsmål er da: Vil det være lurt å ta sjansen på at det går greit uten visum? Vil den amerikanske ambasaden godkjenne visum i min sak, hvor går grensen? Tar immigransjonmyndighetene stikkprøver eller blir dette sjekket når passet leses? Må jeg evt. søke visum for hver reise eller kan man få for en lengre periode? Noen som han kunnskap eller erfaring? Takk for all hjelp.... Endret 24. februar 2007 av naitz Lenke til kommentar
pengegaute Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Har reist på ferie i USA. Du må ha maskinbart pass og dette leses i det du går igjennom passkontrollen. Tviler på at norske myndigheter/politi sin database er tilgjengelig i det dette passet leses i passkontrollen. Regner med at du må være i Interpol eller andre internasjonale registre for at det skal "slå ut." Politimannen i passkontrollen spør deretter hva du skal gjøre i USA. Svarer du ferie eller lignende og ser vestlig ut så bør det gå bra å komme inn. Om du er norsk og bare skal på ferie i USA trenger du ikke søke om visum på forhånd. Endret 15. oktober 2006 av pengegaute Lenke til kommentar
nyland Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Fra den amerikanske ambassadens hjemmesider: VISA WAIVER PROGRAM (VWP) and MACHINE-READABLE PASSPORTS (MRP) You DO NOT NEED a visa if: You are a citizen of Norway or another Visa Waiver country or Canada. and Your passport is machine-readable. (see sample photo of machine readable passport) and You have never been charged with or convicted of a crime in any country. and You have never been denied a U.S. visa. and You have never been deported from or denied entry into the U.S. and You are going for 90 days or less for business or pleasure. På flyet over fyller du inn skjemaet VWP og krysser av om du oppfyller kravene (Noe som du tydligvis ikke gjør). Resten kan du selv vurdere........ (men det har aldri vært et sjakktrekk å juge for de amerikanske myndighetene) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Mine spørsmål er da: Vil det være lurt å ta sjansen på at det går greit uten visum? Vil den amerikanske ambasaden godkjenne visum i min sak, hvor går grensen? Han immigransjonmyndighetene i USA tilgang til å se om jeg er tidligere straffedømt? Tar immigransjonmyndighetene stikkprøver eller blir dette sjekket når passet leses? Må jeg evt. søke visum for hver reise eller kan man få for en lengre periode? Noen som han kunnskap eller erfaring? Takk for all hjelp.... 7076810[/snapback] Amerikanske myndigheter har tilgang på mye mer enn du tror. Jeg anbefaler deg IKKE å ta sjansen. Du risikerer nemmelig fengsel i USA for å ha løyet på de papirene du fyller ut på flyet (hvor de spørr eksplisivt om du er tidligere straffedømt). Blir du tatt, så vil det føre til en betydlig lenger fengselsstraff enn det du har sonet i Norge. Imigrasjonsyndighetene leser av alle pass, og sjekker det opp mot en database. De tar også bilde av deg, samt at du må gi dem et fingeravtrykk. Har vært endel i USA selv de siste årene, og sikkerheten har blitt MYE strengere, spessielt etter de innførte krav om maskinlesbare pass. Anbefaler deg å ta kontakt med ambasaden til USA for å søke om visum. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Greia er nok at du har muligheten til å gamble og muligens få det til - men som det blir sagt lenger oppe så er det jævli surt å bli tatt for å lyve i en slik sak som denne. Hadde jeg vært deg så hadde jeg virkelig tenkt meg om to ganger i denne saken! Lenke til kommentar
naitz Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Mine spørsmål er da: Vil det være lurt å ta sjansen på at det går greit uten visum? Vil den amerikanske ambasaden godkjenne visum i min sak, hvor går grensen? Han immigransjonmyndighetene i USA tilgang til å se om jeg er tidligere straffedømt? Tar immigransjonmyndighetene stikkprøver eller blir dette sjekket når passet leses? Må jeg evt. søke visum for hver reise eller kan man få for en lengre periode? Noen som han kunnskap eller erfaring? Takk for all hjelp.... 7076810[/snapback] Amerikanske myndigheter har tilgang på mye mer enn du tror. Jeg anbefaler deg IKKE å ta sjansen. Du risikerer nemmelig fengsel i USA for å ha løyet på de papirene du fyller ut på flyet (hvor de spørr eksplisivt om du er tidligere straffedømt). Blir du tatt, så vil det føre til en betydlig lenger fengselsstraff enn det du har sonet i Norge. Imigrasjonsyndighetene leser av alle pass, og sjekker det opp mot en database. De tar også bilde av deg, samt at du må gi dem et fingeravtrykk. Har vært endel i USA selv de siste årene, og sikkerheten har blitt MYE strengere, spessielt etter de innførte krav om maskinlesbare pass. Anbefaler deg å ta kontakt med ambasaden til USA for å søke om visum. 7079648[/snapback] Takk for svar. Planen var å kontakte ambasaden, så tror jeg holder meg til planen Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er det noe USA er god på, så er det å straffe folk som gjør ting ikke de liker. Det er nok absolutt lurest å søke på forhånd, så man slipper å risikere å være madrass for en eller annen gal voldsmann i noen år. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Skal prøve å ta en kort historie her. Kjenner en som arbeidet i USA, han flyttet ifra Skandinavia og til vestkysten i USA. Han har flere ganger flydd til og fra USA/Skandinavia, og jobbet der i noen år. Har blant annet fyllt i disse papirene om at han ikke har gjort noe kriminelt første gangen han dro over til USA (før han fikk visum gjennom jobben). Uansett, så tenkte han at det kunne være greit at han "eier" sitt eget "greencard", og ikke er avhengig av bedriften han jobbet i. Han søker da om greencard, fyller i masse papirer o.l. Etter noen måneder, blir han sendt hjem ifra USA. Greencardet bedriften har til ham blir tilbaketrukket, visumet blir trukket og han får ikke lov til å besøke USA på 10 år. Kommer han tilbake innenfor den tiden blir det fengsel... Grunnen til dette? Som 18-åring ble han "dømt" for forsikringssvindel. Det hele var en tabbe (Han hadde lånt en bil av moren, rygget på en annen bil, det hadde ikke blitt noe merker på den andre bilen, bare noe lite på moren sin bil. Ettersom han ikke hadde sagt noe til moren, så hadde moren kontaktet forsikringsselskapet. Det viste seg at noen hadde sett ham, og sagt ifra). Dette hadde han selvfølgelig ikke tenkt på... Kan være fornuftig å være ærlig ja Lenke til kommentar
rekar Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Med andre ord. Hvis en ikke har plettfri rulleblad, så må man si ifra? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Med andre ord. Hvis en ikke har plettfri rulleblad, så må man si ifra? 7087212[/snapback] Jepp. Det hører også med til historien, at en annen som jeg kjenner der, sa ifra at han hadde noe på rullebladet før han søkte. Han fikk 2 vitner på å skrive under på at han "var et nytt og bedre menneske", og han er idag lykkelig eier av et greencard. Så, bare du sier ifra, og det ikke er noen store saker du har gjort, så tror jeg ikke det er noen fare. Lenke til kommentar
rekar Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Likevel strå det på the statue of liberty..."Give me your tired, your poor, Your huddled masses yearning to breathe free, The wretched refuse of your teeming shore. Send these, the homeless, tempest-tossed to me. I lift my lamp beside the golden door." Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Så har du jo andre muligheter. Dra til Canada eller evt. Mexico, og så over grensen til USA. Dyrere blir det nok, men da kommer du i hvert fall inn i landet Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Grensen fra Mexico er veldig godt bevoktet, så der kommer man neppe inn. Fra Canada kan man nok slippe gjennom hvis ikke de sjekker, men lovlig er det ikke, og blir man tatt er det ikke sikkert de nøyer seg med å sende deg ut igjen. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Skyt meg om jeg tar feil. Men har ikke USA en nulltoleranse når det kommer til slike saker? Altså at om du er straffedømt så får du ikke visum, punktum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå