CAT-scan Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 http://www.techweb.com/wire/software/193300234 Fantastisk av MS må jeg si. Hvis jeg må kjøpe ny lisens for hver andre store oppgradering kommer jeg til å hive meg på piratkopier av Vista med en gang de kommer. Det nytter ikke å måtte betale i dyre dommer for et OS flerfoldige ganger uten noen skjellig grunn. Jeg skjønner selvfølgelig motivasjonen, men når dette går ut over kunder som faktisk betaler for produktet på en såpass ekstrem måte, så blir begeret fullt for min del. Jeg kommer ikke til å finansiere MS sin kamp mot piratene. Det får de pokkermeg klare på egen hånd. Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 In other words, once a retail copy of Vista is installed on a PC, it can be moved to another system only once. Høres dumt ut, er jo mange som oppgraderer sin hardware ganske ofte da... Hvordan registrerer den at det er en ny pc? Gjelder det bare om jeg bytter hovedkort, eller vil det også gjelde ved bytte av skjermkort? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jævlig idiotisk... Dette var enda en grunn til at jeg kommer til å skaffe meg Vista ulovlig. Hvis jeg skjønte det rett, så blir det sånn at når du har aktivert Vista på en PC, så kan du bare installere det på en PC til, så er lisensen oppbrukt? Greit nok når det gjelder OEM, men på Retail for faen! Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Vil ikke akkurat si at dette er beste måten å bekjempe piratene... Men virket som de har ganske mange triks for å gjøre ting værre for pirater Er spent på om noe av dette vil hjelpe.. Endret 15. oktober 2006 av ziwiz Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Jepp, det er nok slik det blir. Helt forkastelig opplegg. Jeg kan aldri tro at denne lisensen kommer til å forbli uforandret lenge. Dette vil jo innebære at alle verdens nerder kommer til å måtte kjøpe seg haugevis av lisenser i løpet av Vista sin levetid. Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jepp, det er nok slik det blir. Helt forkastelig opplegg. Jeg kan aldri tro at denne lisensen kommer til å forbli uforandret lenge. Dette vil jo innebære at alle verdens nerder kommer til å måtte kjøpe seg haugevis av lisenser i løpet av Vista sin levetid. 7076968[/snapback] Microsoft ville ha tjent ekstremt mye ekstra om det hadde vært slik... Lurer på hvor mange som kanskje holder seg til windows xp istedenfor da.. Lenke til kommentar
Amfetamin Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Haha, nå kjøper jeg vertfall ikke vista... Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg kommer til og kjøre på XP så lenge det lar seg gjøre, MYE mindre sperrer mot allt mulig. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jenter, det er ikke slik dere tror. Det finnes fortsatt, som det alltid har vært for XP, et telefonnummer som man kan ringe når man har byttet hovedkort og andre komponenter som gjør at Vista ikke kan registreres via nettet. Etter noen spørsmål får du aktiveringskoden over telefon, problemet løst. Angående OEM-versjoner så er de låst til PCen du kjøpte den med. Vi vet fortsatt ikke hva dette vil bety i praksis. Det som ligger ute på nettet er tolkninger av EULAen til Windows som er oppdatert med Vista. Tiger har jo også en slik som sier at du ikke får lov til å installere OSet på andre enn dine Mac-maskiner. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Veldig saklig innlegg, Dell. Hvorfor snakker du om XP i det hele tatt egentlig? Du har kanskje godt av å jekke ned et par hakk? Ja, det er tolkninger, men EULA-en til Vista er i langt mindre grad tolkbar enn f.eks. XP sin EULA. Jeg vil si at det er overveiende sannsynlig at Vista vil ende opp med en praksis reflektert av EULA-en i veldig stor grad. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Veldig saklig innlegg, Dell. Hvorfor snakker du om XP i det hele tatt egentlig? Du har kanskje godt av å jekke ned et par hakk? Ja, det er tolkninger, men EULA-en til Vista er i langt mindre grad tolkbar enn f.eks. XP sin EULA. Jeg vil si at det er overveiende sannsynlig at Vista vil ende opp med en praksis reflektert av EULA-en i veldig stor grad. 7085693[/snapback] Hvorfor jeg sammenligner med XP? Kanskje fordi XP er en naturlig del av Vista da en god del av koden er videreført derfra? Jeg snakket om Vista sin aktiveringsmetode, og viste tilbake på hvordan det er i XP. Kan du vise meg et sted hvor de forandrer på denne modellen? På hvilken måte skal jeg jekke meg ned forresten? Min oppfordring er at man skal teste hvordan dette er i praksis før man begynner å grine over tapt ved. Endret 16. oktober 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg leste feil på det øverste avsnittet, jeg trodde du rablet om XP alene, og så ikke at det var en sammenligning. Hele innlegget ditt fikk en annen tone etter at jeg oppdaget at jeg hadde lest feil, så du kan la jekken stå som den står for min del. Lenke til kommentar
b21a Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Du bør nok lese artikkelen igjen Dell, det står det: Microsoft has released licenses for the Windows Vista operating system that dramatically differ from those for Windows XP in that they limit the number of times that retail editions can be transferred to another device. I praksis vil det si at MS lar deg "flytte" Lisensen din 1!! gang, men så er det slutt. OM dette blir det endelige resultatet er ennå i det blå, regner med at MS vil skjønne tegninga når diskusjonene begynner å ta av. Men til MS tar til fornuft og lar meg styre lisensen min slik jeg vil, holder jeg meg langt unna Vista. Cluet er at betalere jeg 3500-4000 for noe vil jeg selv kontrollere hvordan jeg bruker det, du kjøper ikke en TV som du bare kan flytte 1 gang gjør du? Enten må de senke prisen drastisk med en slik restriksjon, eller så tror jeg nok de vil få problemer med å selge produktet. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Du bør nok lese artikkelen igjen Dell, det står det: 7086721[/snapback] Tror nok du bør lese hva jeg skriver. Bytte av maskin tillates en gang ja. Reglene ved bytting av hovedkort, det jeg ser noen reagerer på, er det jeg snakker om. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 du kjøper ikke en TV som du bare kan flytte 1 gang gjør du? 7086721[/snapback] Ja det var jo en god sammenligning... De fleste vil aldri ha et behov for å flytte Vista på en ny PC. Og om dette skulle bli tilfellet, blir det nok akkurat slik som med aktiveringen av XP. At folk kan ringe til MS og få flytte den over. Tviler på at MS kommer til å be brukere til å kjøpe seg ny lisens for flytte den andre gangen, hvem i alle dager ville gjort noe sånt? Da dreper man sitt eget marked ganske sikkert. Jeg har ikke lest detaljert hva lisensen inneholder, men tror ikke jeg skal kaste det til løvene med en gang, slik mange ser ut til å gjøre her. Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Pirat versjon ftw! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på å kjøpe en windows versjon (for første gang siden jeg begynte med data for 12-13 år siden) Men når jeg ser dette, så blir det piratkopiering nok en gang, desverre. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Du bør nok lese artikkelen igjen Dell, det står det: Microsoft has released licenses for the Windows Vista operating system that dramatically differ from those for Windows XP in that they limit the number of times that retail editions can be transferred to another device. I praksis vil det si at MS lar deg "flytte" Lisensen din 1!! gang, men så er det slutt. 7086721[/snapback] Vil dette gjelde kun for hardware-bytte (CPU og/eller hovedkort) eller vil også en enkel reinstallasjon gjelde som "1 flytt".. Lenke til kommentar
b21a Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 En enkel reinstallasjon kan ikke gjelde som 1 flytt, du installerer jo bare OSet på samma maskinoppsett igjen. Regner med at MS har noe fanskap liggende som sender inn/registrerer maskinvare konfigurasjonen din. Og med MS sin policy i det siste regner jeg med at de klassifiserer hovedkortbytte som "ny" maskin. Cluet er at med den nye EULAen vil du ikke kjøpe Vista og regne med å kunne bruke lisensen din slik du hittil har kunnet gjøre med andre versjoner av windows. På den annen side begynner vel maskinene i dag å bli såpass bra at for flertallet vil vel gjerne ikke dette ha noe å si.(såfremt ikke noen deler ryker da) Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Holder meg LANGT unna Vista Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå