Gå til innhold

Ødelagt skjerm?

LIA

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg en brukt EIZO Flexscan F764T. Bildet er ganske mørkt og det virker som det er veldig mye grønt i det. Det som er på skjermen ses forsåvidt tydelig, men det er jo alt for mørkt, og fargene er helt feil. Har prøvd og justere farger, kontraster, lysstyrke og det som er, men det blir ikke bra. Har også prøvd forskjellige oppløsninger og frekvenser, men uten resultat.Er dette noe som kan fixes tro, eller er det bare å kaste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... det høres ut som noen har prøvd å skifte kabel til skjermen... uten å lykkes 100%

Eller kanskje en farge har falt ut...

Prøv å finn ut om du kan få både Rødt, blått, og grønt..

(får du hvitt så har du alle fargene)

Det virket som RGB signalene er byttet om....

Og i tilfelle må du mekke litt på skjermen..

Kan hende at jeg er helt på gjorde og, så du bør kanskje sjekke litt rundt, og vente på flere savr før du begynner...

Lenke til kommentar

Jeg lurte faktisk litt på det selv, om kanskje en farge var borte. Men hvordan teste dette? Kan jeg ta av en og en bnc, hvis jeg tar av en og det ikke blir noen forandring så burde det jo være der det er feil.. eller... Jeg får sjekke litt. Kom gjerne med flere forslag!

Lenke til kommentar

Det er nok skjerm kabelen faktisk! Jeg er så lei av de RGB kablene. Har ikke tall på hvor mange jeg har byttet. De blir slik at jeg må "jokke" litt på dem iblanfor å få et bra bilde. Akkurat som det er ett brudd i dem. Men det er en D-sub inn/ut-gang i tillegg til rgb. Er det til "vanlig" skjerm kabel? Kanskje det holder litt lenger. Men jeg har ingen vanlig kabel, så det hadde vært fint å vite om det funker før jeg kjøper en.

Lenke til kommentar

Den røde fargen blir svakest først.

Mørk eller bilde som krymper tyder på svak spenning (strøm) i skjermen.

Kondensatorene tørker og gir lavere spenning.

Billed røret er det lite og gjøre med men fargene, spesielt den røde kan du justere opp inne i skjetmen.

Men pass deg HØY SPENNING også når den ikke er koblet til.

Lenke til kommentar

Ehh, som sagt tidligere så fant jeg ut at det er skjermkabelen. Det jeg lurer på nå er om d-sub kontakten er til "vanlig" skjermkabel? Eller om at jeg må ha en ny rgb kabel, noe som jeg ikke har lyst på siden de blir ødelagt hele tiden!

Lenke til kommentar

Hei.. kanskje denne tråden er død nå, men jeg forsøker meg likevel.. Har en monitor som er blir helt blurete.. og en kan bli gal av å se på den lengre enn 5 min av gangen.. er dette og en feil som kan stamme fra kabelen? En sikring? Transistor? Duppedittor? Uansett så sitter skjermkabelen fast i skjermen.. er det vanskelig å skifte den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...