tv_giske Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Jeg har et MSI 845E MAX2 hovedkort. Systemviften på dette kortet varierer i hastighet hele tiden, slik at det blir en sånn "Uuuule" lyd. Jeg prøvde derfor å koble ut viften. Temperaturen er tilnærmet uforandret i forhold til det den var før jeg koblet ut viften. Den stiger til 36-37 grader (slik som før) og holder seg stabilt der. Har denne viften noen betydning? Ser at en del Asus kort har ikke vifte på systemchipen i det hele tatt. En annen ting: Er cpu temperatur på 60 grader mye for en uoverklokket p4 på 2,4GHz? Ligger på 48 grader i "standby", men stiger raskt til rundt 60 ved litt belastning. Noen annen som gjører samme HK og CPU som meg? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Det skal MYE til for at vanlige NorthBrigder trenger spesielle kjøleløsninger. Ihvertfall er vifte heeelt unødvendig. På mitt gamle KT133A hk streika også vifta. Ikke rart, siden vifta var noe ikk engang Nille ville tatt inn . Med bare en kjipe ribba gikk temperaturen opp to-tre grader. Så tok jeg av hele greia og fikk et lite sjokk. For det første satt jo kjølern ikke fast i det hele tatt.. den bare hang intill med en schwææær dam med hvit kjip guffe under. Nå kjører jeg heller uten noen form for kjøling og temperaturen er lavere enn noen gang. Med vifte og ribbe lå temperaturen på ca 32 grader, men uten ribbe er det så og si bare romtemperatur på den (18-23 grader). Begge tallene er med lav load (kun et par Explorer vinduer, irc-klient, og en musikkvideo gående) Det jeg mistenker en del hovedkort produsenter er å utstyre hovedkortene med store og fancy "kjøleløsninger" slik at kortet ser ut til å være raskere enn alle de andre. Enten det, eller så har de store forhåpninger ang. ytelsen på hovedkortene sine :wink: Lenke til kommentar
mandela Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 "Det jeg mistenker en del hovedkort produsenter er å utstyre hovedkortene med store og fancy "kjøleløsninger" slik at kortet ser ut til å være raskere enn alle de andre. Enten det, eller så har de store forhåpninger ang. ytelsen på hovedkortene sine" dette gjelder også grafikk-kort. eksempel: ati 8500le varianter og 4mx serien til gforce Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 det er kjekk med bra kjøleløsninger, siden dette medfører til at komponentene varer lenger. Jo lavere jo bedre for dine pc deler. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Joda .. det er kjekt med kjøling som faktisk kjøler, men når det overhodet ikke er behov for kjøling ELLER når kjølinga faktisk gjør tinga varmere, så er det ikke mye vits i den, er det vel ? Lenke til kommentar
OmBot Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 11:37, skrev Divxdude:det er kjekk med bra kjøleløsninger, siden dette medfører til at komponentene varer lenger. Jo lavere jo bedre for dine pc deler. Men hva med dårlige og unødvendige kjøleløsninger, som denne posten faktisk dreier seg om? =) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Du kan jo kjenne med fingeren om Nortbridge blir for varm. Hadde et HK med en type VIA Northbridge som hadde vifte. Ville ha vekk støyen så jeg byttet til en Zahlman kjøleribbe, men det ble på kanten til å være for varmt. Så kom det tordenvær, og jeg måtte bytte HK. Fikk da en annen VIA chip uten vifte, var altså vesentlig mindre varme. Så det er faktisk stor forskjell på Northbridger. Lenke til kommentar
xpert Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 På mitt Abit kt7-raid skiftet jeg ut "Nille-viften" med en Zalman kjøler. Ble litt forundret når jeg så at det kun var en tyynn strek med kjølepasta på. Original-viften hadde forøvrig en levetid på ca. 9,7 timer, elendig kvalitet. Zalman ribba er varm men kjøler vanvittig mye bedre enn Abits sin løsning vil jeg tro. Kjølepasta hjelper nok :wink: Når det gjelder Asus Geforce 2MX400 kortet mitt har jeg skiftet ut den lille blekkbiten med hylevifte som du nesten ikke kjenner blåser engang. Der sitter det nå en Zalman ribbe av kobber og aluminium. Jeg reagerer også på disse elendige kjøleløsningene. Skulle tro en litt større ribbe var billigere enn en litt mindre ribbe med vifte. Og hvor mye er det å spare på kjølepastaen ? Hvor mye mer varme utvikler et GF4TI4200 kort enn GF2MX400 ? Ikke rare kjøleløsningen på mitt Asus GF4TI4200 kort, viften er jo en vits og begynte å lage ulyder under oppstart etter noen få dager. Har tatt den av og stripset på en 80mm som tusler på 1400rpm. GPU.ribben er mye kaldere nå. Lenke til kommentar
MrJones Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Min erfaring tilsier at CPU temperatur på ca 60 grader ved full belastning med boxed kjøling ikke er unormalt. Min P4 2.0A GHz ligger på 58-59 grader. På nettet har jeg sett flere andre på omtrent samme temperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå