Gå til innhold

nye deler til pc. men har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

jeg har ikke akkurat fulgt med så mye i dataverden siden jeg sist kjøpte pc, den har disse delene:

asus a8n sli hk.

amd athlon 3200+ cpu.

ati radeon x800xl skjermkort.

1gig winmos ram.

400w strømforsyning (fulgte med i kabinettet: aspire dreamer2 eller hva det het)

120gig harddisk.

så til spørsmålet, lønner det seg fortsatt å bare kjøpe nytt skjermkort og prosessor eller har det kommet så mye nytt at det lønner seg å bytte ut hele greia, bruker pc'n mest til spill, så vil at den skal kunne dra nye spill bra, men merker at min begynner å slite litt med de aller nyeste spillene.

så holder det å bytte ut bare skjermkortet og prosessoren, og rammen, eller burde jeg kjøpe nytt hovedkort og sånn i samme slengen?

hvis det lønner seg å bytte ut hele, hvor mye tror dere jeg kan få for denne på qxl, finn.no elns? betalte 8k for den da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville gjort er å vente med å kjøpe ny maskin til januar/februar når "billigversjonen" av G80 og også Conroe 4300 kommer.

http://www.overclockers.com/tips01016/

Det vil gi aller, aller mest for pengene.

Om du ikke har tid til det, kjøp deg en billig A64 X2, overklokk den og kjøp deg f.eks. en Radeon X1900XT eller GeForce 7900GTO eller lignende. Det er rimelig grei ytelse på begge de korta.

Edit: 1GB RAM til ville også være på sin plass. :)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

hvi jeg skal ha helt ny maskin så må det bli maks 8000kr. men er det så nødvendig? holder det ikke å bare bytte ut prosessoren, skjermkortet og slenge på litt ekstra ram? hvorfor bytte hovedkortet? hva er fordelen med de nye? skjønte ikke helt den linken din.

men hvis jeg bare skal kjøpe ny prosessor og skjermkort (og 1gig ram til)

så tenkte jeg på dette:

skjermkort

prosessor

hvis ikke det er veldig mye å hente på å bytte ut resten av komponentene mine så går jeg for de tingene, har egentlig ikke no særluig lyst til å bytte hk osv, men gjør det hvis det er mye å hente på det.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Cluet med linken var for å vise til den kanskje beste nyheten for overklokkere tidlig neste år. En prosessor som glatt skal kunne ende opp med rundt 100% overklokk for en svært billig penge. Vi snakker 3,6GHz conroe dobbeltkjerne for rundt 1000-lappen. Det er villt. AMD er ikke i nærheten en gang. Derfor måtte du i såfall hatt nytt hovedkort også. Og DDR2. Det vil vel kanskje ende opp rundt 4000kr uten skjermkort.

Et slikt system vil yte rundt 60% eller mer enn Athlon FX-62 på 2,8GHz i prosessorbegrensede spill. En del mindre, men som regel rundt 20% bedre i spill som er mer skjermkortbegrenset. Om det er verdt det er en annen sak. Det får du bestemme selv. :)

Når det gjelder G80 så blir det første generasjon skjermkort som støtter DirectX10. Om det er verdt å vente på er opp til hver enkelt.

Du bør egentlig ikke spørre meg om hva som er *nødvendig* når det gjelder kjøp av PC. Jeg kjøper ny PC minst én gang i året. ;)

Hvis du bare skal ha ny prosessor og skjermkort ville jeg valgt en X2 3800+ for rundt 1400kr og heller overklokket den til rundt 2,6-2,7GHz. (ganske sannsynlig).

Jeg ville nok også valgt det skjermkortet du linker til.

Lenke til kommentar
overklokking har jeg ingen greie på overhodet så det gidder jeg ikke.

men holder hovedkortet mitt en stund til? er det noen grunn til å bytte? kommer det snart nye tijng som ikke vil fungere med det hovedkortet jeg har osv?

7078202[/snapback]

Vel. Socket 939 og DDR fases sakte men sikkert ut til fordel for socket AM2 og DDR2. PCI-express 16x ser ut til holde seg en god stund fremover så skjermkortsiden trenger du ikke å bekymre deg for.

Siden du ikke overklokker noe særlig, lønner det seg knapt å kjøpe ny prosessor enda. Dobbeltkjerne har nesten ikke noe ekstra å gi i forhold til enkeltkjerne. Så da vil den prosessoren du linket til være kun rundt 20% raskere enn den du har i prosessorbegrensende spill/programmer.

Jeg ville satt meg sånn smått inn i overklokking om jeg var deg. Sånn bare for moro skyld. Hvis du bruker hodet på innsiden, er det sinnsykt mye som skal til før det går galt.

Kjøp det skjermkortet sammen med 1GB RAM du. Du skal merke en rimelig stor forskjell... :thumbup:

Lenke til kommentar

prøvde å følge den guiden til overklokking av amd prosessoren som liger her på forumet for en stund tilbake, endte med at pc'n gikk i bluescreen og nekta å skru seg på så jeg måtte formatere, så gjør ikke det igjen tror jeg.

men tror jeg holder på den oppgraderinga av skjermkort og ram, og venter med resten til det kommer noe annet. kanskje jeg kjøper helt ny i sommer elns.

Lenke til kommentar

Om du formaterte pga. overklokk sier det vel mer om deg enn om pc'n. :) Er vel bare nok å resette c-mos? =)

ON TOPIC: Du sier jo i begynnelsen at du spiller mye, da ville jeg heller ha ventet litt utpå nyåret når "conroe" prisene synker til fordel for kentsfield og det kommer nye skjermkort. Ja, du må ut med en del mer, men da har du ivertfall en pc som duger noen år :)

Lenke til kommentar
prøvde å følge den guiden til overklokking av amd prosessoren som liger her på forumet for en stund tilbake, endte med at pc'n gikk i bluescreen og nekta å skru seg på så jeg måtte formatere, så gjør ikke det igjen tror jeg.

men tror jeg holder på den oppgraderinga av skjermkort og ram, og venter med resten til det kommer noe annet. kanskje jeg kjøper helt ny i sommer elns.

7083639[/snapback]

Uflaks kalles det. Kanskje mixet med litt lite erfaring. Hvis alt gjøres forsiktig og i små steg med grundig testing mellom hvert steg er det klin umulig å få blåskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...