m0g1e Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Er nyskjerrig på mulighetene til å kunne kjøre remote desktop på en UNIX/LINUX-basert server. Er snakk om å kjøre en printer-og CS 1.6 server i ett. Skulle gjerne prøvd CS i en eller annen GNU/Linux distro for å teste det litt. Å ha printserver samtidig er vel heller ikke så stort antar jeg... Men finnes det noen god løsning for å ha en eller annen form for remote desktop i disse, som Windows-løsningene har? Må man da ha Linux/Unix installert på begge PCene for å styre dette(klient og server)? Finnes det kanskje et enkelt program for dette jeg til og med kan kjøre i Windows? Om det finnes ganske tilsvarende løsninger for å administrere en server er jeg åpen for det også! (Er ganske ærlig helt ny Linux/Unix, så jeg regner med at dette kan ta litt tid å lære seg.. ) Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 tightvnc; både win32 og *nix det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 tightvnc; både win32 og *nix det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette 7076251[/snapback] Av VNC-løsninger vil jeg heller anbefale RealVNC fremfor TightVNC. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Du kan også koble direkte til X via xwin32 eller bruke NoMachine NX Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 tightvnc; både win32 og *nix det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette 7076251[/snapback] Av VNC-løsninger vil jeg heller anbefale RealVNC fremfor TightVNC. 7076264[/snapback] hva er forskjellen(e) egentlig? nå er det i grunn rimelig sjeldent jeg bruker VNC siden SSH og SSHFS gjør alt jeg vil; men tightvnc har fungert de gangene jeg har hatt behov for remote-desktop-stuffs Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 RealVNC er den offisielle VNC-versjonen. Testet TightVNC først, men alt i alt synes jeg at RealVNC fungerte bedre. Dessuten, det er fullt mulig å kjøre VNC-tjenesten gjennom en SSH-tunnel for å bedre sikkerheten, VNC er ikke akkurat sikkert. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Da er kanskje NX like greit? Ellers gjør man helst administrasjon via SSH(terminal) - man trenger ikke grafisk brukergrensesnitt på en server. Endret 16. oktober 2006 av comicz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå