Gå til innhold

Programmerings spørsmål.

Anbefalte innlegg

det var noen her som snakket om morsomme kommandoer slik som å formatere harddisken uendelig og slik ting. ikke det at jeg er så veldig interessert, men jeg lurer på hvilket språk disse kommandoene er laget i. og hvilket fil system det blir lagret i.

dette er bare noe jeg lurer på.

et spørsmål til. jeg lurer på om det finnes noen program til sånn programmering som Batch, og andre kommando programmeringsspåk. :lol:

Linux Rules Go for it.

[ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-11-05 21:08 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-05 21:04, skrev wil:

det var noen her som snakket om morsomme kommandoer slik som å formatere harddisken uendelig og slik ting.

Hva i all verden vil det si å formatere harddisken uendelig da? En gang pleier å holde i massevis.

Quote:

ikke det at jeg er så veldig interessert, men jeg lurer på hvilket språk disse kommandoene er laget i. og hvilket fil system det blir lagret i.

Programmer for å formatere kan være laget ulike programmeringsspråk, akkurat som alle andre programmer. De er vel heller ikke lagret i noe annet filsystem enn andre programmer?

Du tenker kanskje på det å sette sammen kommandoer/programmer i en batch-fil? Denne blir i så fall lagret som en helt vanlig tekst-fil.

Quote:

et spørsmål til. jeg lurer på om det finnes noen program til sånn programmering som Batch, og andre kommando programmeringsspåk.

Notepad i Windows og emacs eller vi i Linux... Batch-filer skrives i helt vanlige tekst-editorer. De består av linjer med kommandoer som du like godt kunne ha skrevet i kommandoprompten. Men å samle kommandoene i en fil kan gjøre enkelte arbeidsoppgaver svært mye enklere.

Linux har svært kraftige muligheter for slik skall-programmering. Man forstår ikke helt hvor genialt Linux er før man lærer seg det.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...