South_Bridge Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Jeg har prøvd å sette opp en ruter til å dele internett som til vanlig krever et lit program til å logge på for å gå på internett. Etter å ha kikka litt rundt kjøpte jeg en liten Dlink som var meninga skulle gjøre denne jobben. Ønsket er å dele en pålogget forbindelse med 2-3 maskiner. Det jeg er litt usikker på er hvilke settings skal jeg bruke på ruteren. Var mye forskjellig der, feks "always on", "on demand" osv. Hva slags funskjon den skal ha(tror det kalles PoPPE??). Samt en funksjon hvor kan kunne sette inn minutter(Timing: tror jeg den hette). Jeg er litt usikker på alt dette, har veldig liten kunnskap om hvordan få det best og mest stabilt. Det det er snakk om er at jeg vil at dlink ruteren min skal logge på med et brukernavn og passord og så skal den alltid være på(om det er mest stabilt) og alle pcene tilknytta denne ruteren skal få tilgang til internett når som helst. Noen som kunne guide meg igjennom dette her? Endret 15. oktober 2006 av South_Bridge Lenke til kommentar
Jan Birger Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hvis du må logge deg på velger du PPPOE. Normalt skal boksen holde seg på nettet hele tiden. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 hva med MTU? Leste i online manualen at dette måtte tilpasses ISP? (ISPen er LOS.NO, men de er blitt kjøpt opp(deler) av NGT). Og hva med timing og om jeg skal bruke "always on" eller "connect on demand"?? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 hva med MTU? Leste i online manualen at dette måtte tilpasses ISP? (ISPen er LOS.NO, men de er blitt kjøpt opp(deler) av NGT). Og hva med timing og om jeg skal bruke "always on" eller "connect on demand"?? 7076405[/snapback] Du skal velge always on (alltid på nett) og MTU'en er som du sier tilpasset ISP'ene, som regel står denne på 1500 som standard. MEN LOS kunder måtte sette denne til 1480 for å få stabilt nett, hvorvidt dette gjelder når NGT har overtatt kundemassen er jeg usikker på.. Er jo blitt endel endringer i utstyr osv etter overtagelsen. Timingen lar du stå som orginalt. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 hva med MTU? Leste i online manualen at dette måtte tilpasses ISP? (ISPen er LOS.NO, men de er blitt kjøpt opp(deler) av NGT). Og hva med timing og om jeg skal bruke "always on" eller "connect on demand"?? 7076405[/snapback] Du skal velge always on (alltid på nett) og MTU'en er som du sier tilpasset ISP'ene, som regel står denne på 1500 som standard. MEN LOS kunder måtte sette denne til 1480 for å få stabilt nett, hvorvidt dette gjelder når NGT har overtatt kundemassen er jeg usikker på.. Er jo blitt endel endringer i utstyr osv etter overtagelsen. Timingen lar du stå som orginalt. 7076899[/snapback] Ahh.. mange takk. Nå endra jeg faktisk timing til 500, men dette skulle ikke ha noe å si siden dette er tiden i minutter hvor linja kan være inn-aktiv etter hva jeg forstår, bare den ikke står på 0-5 min. Men denne MTUen skal jeg ta en titt på. Men jeg prøvde i går da. Slo på ruteren, slo på kontordataen(konfigurerte ruteren på laptopen). Alt funker. Så tar jeg en reboot på kontormaskina og så kommer jeg ikke ikke inn på internett. DVS: jeg får pingen en webside, med ms på under 70 i gjennomsnitt, men den vil ikke åpne sider? Hva kommer dette av? Det fungerte jo fint FØR jeg tok en reboot. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 For PPPoE bør MTU'en være på 1492 (Dette er standard for PPPoE). Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 For PPPoE bør MTU'en være på 1492 (Dette er standard for PPPoE). 7082594[/snapback] Når teknikerene hos leverandøren sier at denne ikke skal settes over 1480, så trenger man ikke leke kjøtthue å sette den til 1492 for deretter å irritere seg over ustabilt nett.... Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Har denne MTUen noe å si for at maskina ikke får nett etter en reboot som forklart i min siste post? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Noen som vet hva TTL gjør noe noe? Den kan velges til enable/disable. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) For PPPoE bør MTU'en være på 1492 (Dette er standard for PPPoE). 7082594[/snapback] Når teknikerene hos leverandøren sier at denne ikke skal settes over 1480, så trenger man ikke leke kjøtthue å sette den til 1492 for deretter å irritere seg over ustabilt nett.... 7083244[/snapback] Bare å ta en MTU-test det, så ser man hva man bør sette MTU'en til. Et program som kan gjøre dette er TCPOptimizer. TTL er tiden hver pakke skal "leve". Her er 128 sekunder og 64 sekunder ganske vanlig, men finnes også høyere verdier på disse. La oss si at en pakke som sendes fra deg lever i 64 sekunder, så må motparten du sender denne til, svare innen 64 sekunder. Om den ikke gjør det, blir det packetloss. (Ping timeout). Er nok ikke så lurt å disable TTL Endret 20. oktober 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Techpoint: Bare å ta en MTU-test det, så ser man hva man bør sette MTU'en til. Et program som kan gjøre dette er TCPOptimizer. --- TTL er tiden hver pakke skal "leve". Her er 128 sekunder og 64 sekunder ganske vanlig, men finnes også høyere verdier på disse. La oss si at en pakke som sendes fra deg lever i 64 sekunder, så må motparten du sender denne til, svare innen 64 sekunder. Om den ikke gjør det, blir det packetloss. (Ping timeout). Er nok ikke så lurt å disable TTL TTL står forresten for "Time To Live". Endret 20. oktober 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå