Gå til innhold

Informatikk på HiO

Anbefalte innlegg

Hei, går fortiden på vk1 Ikt og tenker på å ta allmennfaglig påbygging under lærlingperioden.

Sendte en mail til hio der jeg fikk vite at jeg må ha allmennfaglig påbyggning for å bli ingeniør mens ikkenoe kreves for å studere informatikk?

Hva blir man når man studerer informatikk og hva lærer man?

Noen som anbefaler noe annet å gå for meg?

Vil drifte nettverk.

Drømmen: spilleprogramerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-05 20:41, skrev -=Angel=-:

Sendte en mail til hio der jeg fikk vite at jeg må ha allmennfaglig påbyggning for å bli ingeniør mens ikkenoe kreves for å studere informatikk?

Man må vel ha generell studiekompetanse for å studere noe som helst? Men for å studere informatikk stilles det kanskje ingen absolutte krav til f.eks. matematikk og fysikk, noe ingeniørutdannelsene gjør. Men allmennfag (eller annet som gir generell studiekompetanse) må man nok ha.

Quote:

Hva blir man når man studerer informatikk og hva lærer man?

Informatikk kan være så mangt. På Internettsidene til universiteter og høgskoler finner du informasjon om hvilke fag de tilbyr. Informatikk omfatter alt fra praktiske ferdigheter i konstruksjon, programmering og bruk av datamaskiner, til mer formell teori.

Quote:

Vil drifte nettverk.

Da blir kanskje et studium i informatikk litt for teoretisk?

Quote:

Drømmen: spilleprogramerer.

Drifte nettverk og spillprogrammering har fryktelig lite med hverandre å gjøre.

Mitt råd: Ta allmennfag/påbygging/forkurs og velg en ingeniørutdannelse. På høgskolen jeg går på velger man ikke før det 3. og siste året om man vil bli programmerer eller "nettverksdrifter". Og vil du satse på programmering av spill eller operativsystem er det mulighet for å studere informatikk videre.

LeD

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett nå så må man ha spesiell studiekompentanse for å komme inn på ingeniørstudier, dvs. generell studiekompentanse + 3mx og 2fy.

For å komme inn på informatikk holder det med generell studiekompentanse (trenger ikke 3mx og 2fy, selv om det kanskje er en fordel).

Hvis du vil drifte nettverk, så er vel informatikkstudiet greit nok. Men hvis du vil bli spillprogrammerer, vil jeg tro du trenger ingeniørstuder++ for å bli dyktig (hvis ikke du er selvlært da).

Edit: Litt ekstra opplysninger.

[ Denne Melding var redigert av: glabba på 2002-11-05 21:38 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...