Gå til innhold

Next Gen grafikken til X360/PS3 er mer Current Gen

Straffa

Anbefalte innlegg

Når MS kan få 360 til å kjøre 1080p med en oppdatering kan de vel gjøre det samme med DX10 vil jeg tro. Noen nevnte her at DX kun er programvare og ikke hw og da burde det vel gå såfremt all hw i 360 ligger til rette for det. Dessuten er jo arkitekturen grunnleggende forskjellig i 360 i forhold til pc så det kan jo ikke sammenlignes.

Ser vi den utviklingen på 360 og PS3 som vi gjorde på PS2 kan vi vente oss spill som overgår såkalte "DX 10-spill" i mine øyne.

Menmen, gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan sammenligne X360 og med en PC som har DX9/SM3

7076017[/snapback]

Rent bortsett fra at man ikke kan det. Selv ikke rent hardwaremessig.

Xenos's particular range of features are going into a closed box environment, hence the API can be tailored to expose all of the features of the chip, however on the PC space graphics processors really need to be tailored to the capabilities of the current DirectX release. This is where Xenos has an issue in that its features and capabilities are clearly beyond the current Shader Model 3.0 DirectX9 specification while it lacks features that are expected to be a requirement for WGF2.0.

- http://www.beyond3d.com/articles/xenos/

WGF2.0 = DX10

Lenke til kommentar
Jo DirectX er software, men maskinvaren må jo lages for å støtte softwaren!

7076202[/snapback]

Og da snakker vi om DX compliant hardware. Det er ikke bare snakk om software for å få utnyttet mulighetene med DX10 var poenget mitt, som jeg tror kom klart nok frem.

Det er heller ikke helt riktig slik du seier det, dette er ikke en enveiskjørt vei.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg tror man går ganske så mye i detaljer her. :) Men like fullt interessant.

Utvilsomt, når man snakker om grafikk helt generelt, må man kunne si at Dx10 er Nexgen.

Men PC og konsoll synes jeg er vanskelig å sammenligne på samme premisser når det gjelder det visuelle. Med PC kan man som regel kjøpe seg til en løsning som overgår det man har på konsoll. I spill-rotteracet hender det selvsagt en nylansert konsoll er oppe og biter PC'en i ræva, men den trekker snart unna igjen rent performancemessig. Men det koster som regel skjorta. :)

Med konsoll er det vel pris/performance ratioen som er fordelen. Man har mye spark for penga i tillegg til at man er forsikret de neste par og fem åra for at du ikke trenger oppgradere for å få full grafikk, flyt og framerate opp.

Min forståelse av Nextgen når det gjelder konsoll går forøvrig på at dette nødvendigvis ikke gjelder hvor langt man har kommet innen teknologi, men rett og slett konsoller som konkurrerer innen samme marked mer eller mindre i samme tidsperiode.

Nextgen når det gjelder PC blir verre. Her er det ingen markante generasjoner lenger. Man har nye generasjoner GPU'er, CPU'er, API og operativsystem. Attpåtil kan alle disse stokkes om hverandre...

Lenke til kommentar
40% av transistor budsjettet til G80 (GeForce 8800?) skal ha gått med til å gjøre den DX10 compliant så dette er ikke bare snakk om software nei.

7075981[/snapback]

Jo DirectX er software, men maskinvaren må jo lages for å støtte softwaren!

7076202[/snapback]

Dette blir jo bare spekulering fra min side, men ettersom DX10 og xbox360 lages av MS så kan det jo hende at det er noe MS har unnlatt å fortelle oss?

(Nå tenker jeg på den nødvendige HW delen av DX10 kravet).

Lov å drømme hvertfall! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var microsoft som lagte DX10, så da er det vel litt rart om de ikke har tenkt på det.

Vannet på det bildet av FS X så ut som på farcry på 360 ca.

7081540[/snapback]

De bildene er ikke representative for forskjellen på DX9 og 10.

7081824[/snapback]

Det er jo det når MS selv har laget bildet

Lenke til kommentar

Det er jo det når MS selv har laget bildet

7082189[/snapback]

Hvorfor er det det? Man kan få mye finere grafikk i et spill som kjører DX9 enn det bildet fra FS:X her... Dette er et standard reklamebilde som skal brukes for å få folk til å kjøpe Vista, siden DX10 ikke kommer til XP (så vidt jeg har skjønt).

Lenke til kommentar
Hvorfor er det det? Man kan få mye finere grafikk i et spill som kjører DX9 enn det bildet fra FS:X her... Dette er et standard reklamebilde som skal brukes for å få folk til å kjøpe Vista, siden DX10 ikke kommer til XP (så vidt jeg har skjønt).

7082218[/snapback]

Hvis du sikter til FS:X DX10 bildet så har ingen spill som kjøres i DX9 en sjanse for slike detaljer

Siden det er MS som står bak DX så da er nok ikke DX10 bildet helt på bærtur.

Det er slikt MS forventer at DX10 skal se ut

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Hvis du sikter til FS:X DX10 bildet så har ingen spill som kjøres i DX9 en sjanse for slike detaljer

Siden det er MS som står bak DX så da er nok ikke DX10 bildet helt på bærtur.

Det er slikt MS forventer at DX10 skal se ut

7082253[/snapback]

Selvfølgelig har det sjangse for slik grafikk. Vannet er kanskje litt bedre enn det man får til med dagens shadere, men resten er lett å få til. Jeg siktet mest til DX9-bildet som ser helt crap ut. Man får mye bedre grafikk enn dette i spill som finnes på markedet i dag. Hvorfor viser ikke MS et bildet med bedre grafikk enn det da? Hmm...

Lenke til kommentar
Mr. Foxhound, for da kommer Wii ut?

7074828[/snapback]

Nei, det er da PS3 kommer (skulle for øvrig ha vært 11. november, ikke 9. :blush:). Wii er next-gen fram til dagen den slippes. Da blir den current-gen.

7074869[/snapback]

El correcto! Vi kan ikke fortsette å kalle current gen for next gen. Hva vil da skje når ps4, xbox460 og nintendo-ettelleranna kommer? Next-next gen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...