Gå til innhold

Next Gen grafikken til X360/PS3 er mer Current Gen


Straffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående X360 og DX10:

 

"Xbox360 cannot run DX10," said an ATI spokesperson. "The Xbox360 has unique features including memory export that can enable DX10-class functionality such as stream-out. From what we're hearing, Crysis will support DX9 with some sort of use for DX10 features. It's likely that those DX10 visuals can be replicated on the Xbox360, but it can't be properly called DX10."
Lenke til kommentar
tja, så lenge den støtter noen av instruksjonene til dx10 vil den fortsatt kunne gjøre tilsvarende som et dx10spill som kun benytter seg av akkurat disse instruksjonene :)

7075098[/snapback]

 

Vil gjerne se en link til påstandene om dette.

Jeg mener at det er umulig at GPU til X360 har DX10 eller SM4.0 støtte

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Angående X360 og DX10:

 

"Xbox360 cannot run DX10," said an ATI spokesperson. "The Xbox360 has unique features including memory export that can enable DX10-class functionality such as stream-out. From what we're hearing, Crysis will support DX9 with some sort of use for DX10 features. It's likely that those DX10 visuals can be replicated on the Xbox360, but it can't be properly called DX10."

7075116[/snapback]

 

Hva betyr det visuelt? Vil vi merke noe forskjell?

Lenke til kommentar

Sånn det ser ut så er ikke Crysis et fullt DX10-spill, men drar bare nytte av visse DX10-features (hvilke vet jeg ikke), og de (ATI) sier at akkurat de DX10-featuresene kan kopieres på 360, og jeg tror ikke du vil se noe forskjell, det høres ihvertfall ikke sånn ut.

 

Men sånn generelt når det gjelder DX10 så kan vi nok ikke forvente å se det samme på next-gen konsoller som på PC... Men sånn er det jo allerede nå, og sånn vil det alltid være med konsoll, hvis du har kraftig hardware så har du bedre grafikk på PC.

 

Support for DirectX 9.0 Shader Model 3.0, limited support for future DirectX 10 shader models
- X360 spesifikasjonene. Endret av BTK
Lenke til kommentar
tja, så lenge den støtter noen av instruksjonene til dx10 vil den fortsatt kunne gjøre tilsvarende som et dx10spill som kun benytter seg av akkurat disse instruksjonene :)

7075098[/snapback]

 

Vil gjerne se en link til påstandene om dette.

Jeg mener at det er umulig at GPU til X360 har DX10 eller SM4.0 støtte

7075124[/snapback]

 

Det sa jeg vel aldri heller?

 

DX er programvare, en rekke instruksjoner som en GPU enten støtter eller ikke støtter.

Xbox 360 GPU har en rekke instruksjoner laget for 360, ikke en spesiell DX version. Noen av disse skal være like eller identiske med noen av de som er i DX10 apien og kan derfor i noen tilfeller gi lik/lignende funksjonalitet som i dx10spill til PC.

 

Nå har jeg ikke satt meg så mye inn i selve chippen, men si den støtter en form for motion blur da, som man ikke har i dx9 men i dx10, så har den da alle funksjonene til dx9, men også instruksjoner lagt inn spesielt for 360, som tilsvarer instruksjoner i dx10..

 

Gikk litt raskt det der, har ferdig pizza i ovnen :p

Lenke til kommentar

ATI om 360 GPU'ens shadere.

 

These shaders execute a new unified instruction set that incorporates instructions for both vertex and pixel operations. In fact, Feldstein called it a "very general purpose instruction set" with some of the same roots as the DirectX instruction set. Necessarily, the shader language that developers will use to program these shader units will be distinct from the shader models currently used in DirectX 9, including Shader Model 3.0. Feldstein described it as "beyond 3.0." This new shader language allows for programs to contain an "infinite" number of instructions with features such as branching, looping, indirect branching, and predicated indirect. He said developers are already using shader programs with hundreds of instructions in them.

 

- ATI

Lenke til kommentar

Når det gjelder den linken til Guru3D så betyr ikke Vista eksklusivt nødvendigvis at spillet vil benytte seg av DX10, tenker her på Halo 2 og Alan Wake. Faktisk er ingen av de bildene der av DX10 renderer så vidt jeg vet. Forbedringen med DX10 ligger også hovedsaklig i lavere overhead fra applikasjon til API til driver, kun et featureset å konsentrere seg om og muligheter til å utføre alogrytmer/effekter mye mer effektivt kontra DX9. Dette er utbedring av problemer som gjelder i mye større grad for PC enn konsoll.

Det blir uansett ganske håpløst å trekke så klare linjer mellom API og grafikk og ikke mindre håpløst når man trekker linjer fra dette til konsoll. Hva er et DX9 spill? Er FarCry et DX9 spill pga det benytter seg av noen få DX9 shadere og hvordan sammenligner grafikken seg med DX9 codepathen til Crysis. Ikke et generasjons hopp da begge ikke går over DX9?

Lenke til kommentar
Snip

7075270[/snapback]

 

Hvorfor har da MS lagt ut eksempelbilde fra Flight Sim? Du kan se et hav av forskjell fra DX9 til DX10

Vil vi komme til å få slik grafikk til X360?

 

Jeg er mere nok fornøyd med dagens grafikk.

Kalle det Next Gen er det ikke, men flott er det :)

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Hva mener egentlig folk med next-gen? Grafikk, eller innovasjon? Hvis vi går etter grafikk, vil DirectX10 være det nærmeste vi kommer next-gen per idag. Men snakker vi om innovasjon, har vel Nintendo klart dette med Nintendo Wii.

 

I et perspektive på hva forrige generasjons konsoller klarte, og de vi har idag klarer. Kan vi kalle X360/PS next-gen. Men om de virkelig er det, er en annen sak.

7074732[/snapback]

 

Wii sin nye kontroller er vel ikke eneste innovasjonen for de tre gjeldende\kommende konsollene? MS satser videre på Live med mye nytt innhold, Peter Jackson er involvert for å lage en ny type spill som vi foreløpig vet lite om. Sony satser også tungt på Live funskjonalitet som de manglet forrige generasjon. I tillegg kommer grafikken, som jeg tror kun blir bedre nesten for hvert nye spill som slippes.

 

Summert opp synes det at spilling skal bli langt mer omfattende enn det har vært før. Hva nevnte Jackson kommer med er ikke godt å si, men at det kan bli like mye eller mer innovativt enn kontrolleren til Wii er jeg ikke i tvil om. Hva Sony planlegger vet vi foreløpig svært lite om, men at konsollspilling står foran en liten rennesanse er jeg ikke i tvil om.

 

EDIT: Mer on-topic:

Angående grafikken er jeg enig at DX10 bildene er ovelregent i forhold til hva vi har sett hos noen konsoll. Ut fra spesifikasjonene til X360\PS3 synes det ikke umulig at de kan gjøre det samme, men har ikke kunnskap til å uttale meg om det i grunn. Kanskje noen andre som belyse hva X360\PS3 faktisk er i stand til, både nå og overt id?

Endret av jag
Lenke til kommentar

Er vel lett å snakke om hvor mye bedre PC'n er i forhold til de nye konsollene, men må innrømme at i en konsoll får man mye mer for pengene. Bare tankene på hva jeg ville trengt å kjøpe for å få min PC til å kjøre noen av 360 titlene like bra er til å grøsse av.

 

PC'n drar fordel av at den hele tiden forbedres mens hos konsoller er det heller store hopp med flere års mellomrom. Så sådann er de dømt til å falle akterut. Derimot, så syns jeg konsollen har store fordeler ovenfor PC'er. Mange pc spill krever ofte flere patcher for å fikse diverse bugs som forekommer hos flere spillere, hos meg selv har spillet ofte lagget selv om jeg lå godt over spesifikasjonene og tatt ned visse instillinger. Multiplayer er også ett stort pluss, alt som trengs for at jeg og tre kompiser skal spille er en box og 4 kontroller så er vi i farta istedefor å måtte drasse 4 pc'er med oss.

 

Wii foreksempel, jeg skulle likt å se en PC kunne gjøre de tingene man kan gjøre med den i form av fekting, sport og det som er.

 

Uansett, current Gen er dagens konsoller, ps2 xbox og gc. Bare titt på noen av de tidligste titlene og så på noen av de nyeste og du vil merke en enorm forskjell på hva utviklere har fått ut av maskinene. Bare se på Halo 1 og Halo 2, kan nevne en drøss med andre og men valgte disse siden de er i samme serie.

 

Etter å sett på vidoer til mange spill som kommer ut kan jeg helt ærlig si at alt ser nydelig ut, det trenger ikke se bedre ut. Og selv om det kunne ville jeg ikke betalt ekstra for det som jeg ellers måtte hos en PC.

Lenke til kommentar
Hvorfor har da MS lagt ut eksempelbilde fra Flight Sim? Du kan se et hav av forskjell fra DX9 til DX10

Vil vi komme til å få slik grafikk til X360?

7075367[/snapback]

Nei, det bildet du ser av Flight Sim X som er "DX10" er et KONSEPTBILDE laget av en artist, ikke et screenshot av en faktisk renderer.

 

For meg går Next-Gen ut på neste steg i grafikk, det er lett å tilsi når man ser på utviklings-løpet til PCen. For andre kan det tilsi gameplay eller kontroll-mekanismer (f.eks Wii) eller flere aspekter kombinert. Men alt i alt er Next-Gen akkurat hva det betyr; Next Generation, neste generasjon teknologi.

 

Var det ikke snakk om at Xbox 360 lett kun emulere DX10 (noe PS3 ikke kunne) grunnet noe hardware-greier?

7075423[/snapback]

Nei og nei, Xbox360 er basert på DX9, men har en egendefinert API som gjør at den kan utrette diverse andre ting som du ikke kan gjøre i DX9, den har også minimalt DX10 support, men den vil aldri kunne støtte dette full ut.

 

PS3 kjører en helt annen API, OpenGL2.0.

Lenke til kommentar
Hvorfor har da MS lagt ut eksempelbilde fra Flight Sim? Du kan se et hav av forskjell fra DX9 til DX10

Vil vi komme til å få slik grafikk til X360?

Er det ikke det dårligste DX9 vannet du har sett? Minner meg litt om NV40 lanserings konferansjen til nVidia der dem viste et bilde av FarCry med detaljene skrudd helt ned og et bilde med max detaljer for å vise hvilken stor forbedring SM3.0 har. Hvorfor tror du nVidia gjorde det? Men uansett, selv om de samme effektene i DX10 bilde kunne ha bli gjordt med DX9 så spørs det om det kunne blitt gjordt effektivt nok til å være praktisk. Med DX10 kan man gjøre mer med mindre, både fra GPU og fra utvikleren sin side. Men igjen så kommer man langt ut på glatt isen med å trekke slike sammenligninger til konsoll.

 

Jeg er mere nok fornøyd med dagens grafikk.

Kalle det Next Gen er det ikke, men flott er det :)

7075367[/snapback]

I forhold til forrige generasjons konsoller vil jeg kalle grafikken i f.eks GRAW for next gen. Og det er vel det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Xenos er et custom design som ikke hadde et spesefik API å rette seg etter. Det er ikke en DX9 nivå GPU med noe attåt, den har tilogmed funksjonalitet som DX10 PC parts ikke vil ha. Derimot når man snakker om funksjonalitet nivå kan man bruke DX9 SM3.0 for å klassifisere RSX.

Lenke til kommentar
Var det ikke snakk om at Xbox 360 lett kun emulere DX10 (noe PS3 ikke kunne) grunnet noe hardware-greier?

7075423[/snapback]

Nei og nei, Xbox360 er basert på DX9, men har en egendefinert API som gjør at den kan utrette diverse andre ting som du ikke kan gjøre i DX9, den har også minimalt DX10 support, men den vil aldri kunne støtte dette full ut.

 

PS3 kjører en helt annen API, OpenGL2.0.

7075531[/snapback]

Ikke ta mitt ord for det, men se hva ATi sier om saken.

Tråden "ATI: X360 støtter DX10 med en update"

Endret av Zlimy
Lenke til kommentar

"ATI recently announced that on the 360 it's possible to install DX10 by an update"

 

Install DX10? Heh, er ikke bare noe man installerer... Jeg tror ikke ATI har sagt noe så dumt, dessuten så ser jeg ikke hvor de har sagt det i den linken som er oppgitt i tråden? Følger jeg "full story"-linken kommer jeg bare til en side på tysk, noe jeg ikke skjønner en dritt av.

 

Dette er dessuten gammelt nytt og det siste ATI har sagt om saken er det jeg har postet i denne tråden.

 

DET ER IKKE MULIG Å BARE "INSTALLERE" DX10 PÅ X360. HA DET KLART.

 

Ikke spre misvisende informasjon.

 

"Xbox360 cannot run DX10," said an ATI spokesperson. "The Xbox360 has unique features including memory export that can enable DX10-class functionality such as stream-out. From what we're hearing, Crysis will support DX9 with some sort of use for DX10 features. It's likely that those DX10 visuals can be replicated on the Xbox360, but it can't be properly called DX10."

 

Det er det siste ATI har sagt om saken.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...