Gå til innhold

Next Gen grafikken til X360/PS3 er mer Current Gen

Straffa

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig Next Gen grafikk? Det er mye prat om spillene som kommer til X360/PS3 konsollen og bruken av Next Gen. Sjeldent leser jeg en preview av et spill uten at ordet Next Gen blir brukt minst 5 ganger i artikkelen.

Selv om jeg har gått fra å være PC til konsoll spiller så mener jeg at konsollene ikke er Next Gen, men heller Current Gen

Next Gen for meg er ikke high def og AA i DX9/SM3.

X360/PS3 bruker en grafikk løsning som har vært veldig lenge på PC. Ingen ting er nytt.

Kan man kalle Doom3 og Half Life 2 Next Gen? Jeg mener du ikke kan det.

Så hva er Next Gen for meg?

DX10/SM4.0 spill er Next Gen.

Ta en titt på disse bildene her

Link

Dette er Next Gen.

Nå er det ikke lenge til de første DX10 kortene kommer til PC. Når dagens spill blir patchet opp til DX10 og nye spill vil ha full DX10 støtte, så vil X360 og PS3 sitte der med gårsdagens grafikk.

Ikke misforstå, jeg er veldig fornøyd hva X360 klarer å levere. Ingen ting er galt med det, men jeg er litt redd for at i veldig nær fremtid vil PC med DX10/SM4.0 støtte dra fra konsollene kraftig.

Hittil har vi skrytet av X360 klarer fint omtrent samme grafikk som PC som er i prisklassen A+, men snart vil konsollene være de store taperene igjen på den grafiske delen.

Eller vil det?

MS har laget et eksempel forskjellen mellom DX9 og DX10 spill vil være

DX9

Dx10

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener egentlig folk med next-gen? Grafikk, eller innovasjon? Hvis vi går etter grafikk, vil DirectX10 være det nærmeste vi kommer next-gen per idag. Men snakker vi om innovasjon, har vel Nintendo klart dette med Nintendo Wii.

I et perspektive på hva forrige generasjons konsoller klarte, og de vi har idag klarer. Kan vi kalle X360/PS next-gen. Men om de virkelig er det, er en annen sak.

Lenke til kommentar

Next-gen er bare et uttrykk brukt om en ny generasjon konsoller, som overgår den gamle generasjonen konsoller. Av en eller annen grunn har dette uttrykket blitt veldig overbrukt, og folk tror det er snakk om å revolusjonere spillbransjen. Det er snakk om evolusjon her - de nye konsollene ligger trappetrinnet over de gamel konsollene - PC'er lever sitt eget liv.

SNES var også next-gen en gang i tiden - kunne den vise grafikk som var umulig på en PC? Kunne Playstation 1 gjøre det? Hvorfor skal en da forvente at dagens konsoller skal kunne gjøre det?

Edit: For øvrig vil jeg bare si at Xbox 360 ikke er next-gen. Playstation 3 er ikke next-gen etter 9. november.

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar

Hva var nextgen mellom PS1 og PS2 da? For alle er vel enige i at det er to forskjellige nextgen. Forskjellen er jo like stor mellom PS2 og PS3 og mellom PS1 og PS2. Hvorfor skal vi forvente mer? Det neste steget er fotorealistisk. Er nesten helt sikker på at vi får til tider problemer med å se forskjellen mellom virklighet og spill og MS eller Sony velger samme satsing på PS4 og Xbox 3.

Og ja, kosoller vill altid tape grafikk-kampen. Slik er det bare. Det er satte spesifikasjoner. Så fort som teknologien utvikler seg vil det alltid være mulig å sette selv sammen noe som er bedre i løpet av konsollens levetid på 4-5 år. Konsollers nextgen skal eller bør ikke sammenlignes med PC. Den skal settes opp mot den forrige genrasjonen konsoller. Hva er egentlig poenget med å nevne PC overhode. Det har jo ikke noe med hverandre å gjøre en gang...

De som har kjøpt seg konsoll for å konkurere med PC har ikke skjønt mye! :no:

Endret av Ingenting
Lenke til kommentar

Vel, Alan Wake og bioShock kommer vel til å se tilnærmet like pene ut som PC versjonen ifølge utviklerne. Og HALO3 kommer nok til å se en GOOD del bedre ut enn HALO2 Vista ;)

Og skulle ikke Crytec klare å porte Crysis til 360 og PS3 uten altfor store tap da?

Lenke til kommentar

Avanore... du kan ikke si "Hva er next gen for deg/meg". Next gen betyr "Neste generasjon" og betyr bare at det er etterfølgeren til nåværende konsoll. Blir som om jeg skulle sagt at kokte poteter for meg er poteter som har ligget i 60 graders vann.

Mange av instruksjonene i DX10 ligger forøvrig også i 360-GPUen, sikkert også i PS3 sin.

post-33223-1160923417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hittil har vi skrytet av X360 klarer fint omtrent samme grafikk som PC som er i prisklassen A+, men snart vil konsollene være de store taperene igjen på den grafiske delen.

Eller vil det?

7074694[/snapback]

Dette er vel et spørsmål vi alle vet svaret på. Klart vil pcen gå forbi en konsoll med tiden, men tror ikke det vil skje før om en god stund.

Litt rar liste du henvender til, hvis du vil vise at pc har overlegen grafikk, er jo fire eller fem av de spillene som er xbox/PS3.

Men jeg skjønner godt hva du mener, alt hype om super grafikk og bla bla div. Så leverer de ikke varene. Dette er nok pågrunn av nye konsoller er vanskelig å utvikle for. Vil nok bli bedre grafikk framover, det blir spennende å se hva de klarer å presse ut av ps3/xbox 360.

Ble mektig imponert av hva utviklere klarte å presse ut av PS2 på slutten. God of war med progscan ser nydelig ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Mr. Foxhound, for da kommer Wii ut?

7074828[/snapback]

Nei, det er da PS3 kommer (skulle for øvrig ha vært 11. november, ikke 9. :blush:). Wii er next-gen fram til dagen den slippes. Da blir den current-gen.

7074869[/snapback]

PS3 er ikke noe mer "nextgen" enn Xbox 360 spør du meg. Like mye evolusjon begge to. Wii er den eneste definerbare nextgenkonsollen som skal komme. Men nå var vel tråden om såkalt nextgen grafikk, så ja..

Det jeg venter på er en grafikkmotor som blir skreddersydd fra bunn til Xbox 360 eller PS3, så får man bedre innblikk hva konsollen(e) kan klare. Ettersom Unreal 3.0 er motor til PC, så er jeg imponert at konsollen klarer motoren på 30 fps..

Lenke til kommentar
Dette er vel et spørsmål vi alle vet svaret på. Klart vil pcen gå forbi en konsoll med tiden, men tror ikke det vil skje før om en god stund.

Litt rar liste du henvender til, hvis du vil vise at pc har overlegen grafikk, er jo fire eller fem av de spillene som er xbox/PS3.

Men jeg skjønner godt hva du mener, alt hype om super grafikk og bla bla div. Så leverer de ikke varene. Dette er nok pågrunn av nye konsoller er vanskelig å utvikle for. Vil nok bli bedre grafikk framover, det blir spennende å se hva de klarer å presse ut av ps3/xbox 360.

Ble mektig imponert av hva utviklere klarte å presse ut av PS2 på slutten. God of war med progscan ser nydelig ut :thumbup:

7074916[/snapback]

Det er fordi de spillene vil bli patchet opp til DX10.

Poenget er at konsollene vil da sitte der med gårsdagens grafikk mens PC kan patche sine spill til DX10 og nyte Next Gen :)

Blir det like stor overgang som bildene viser i første post så er det ingen tvil hvor bra det vil bli.

Alan Wake vil nok være strålende med DX9, men fantaser litt hvor bra det kan bli med DX10 utifra bildene i første post

Lenke til kommentar
Mr. Foxhound, for da kommer Wii ut?

7074828[/snapback]

Nei, det er da PS3 kommer (skulle for øvrig ha vært 11. november, ikke 9. :blush:). Wii er next-gen fram til dagen den slippes. Da blir den current-gen.

7074869[/snapback]

PS3 er ikke noe mer "nextgen" enn Xbox 360 spør du meg. Like mye evolusjon begge to. Wii er den eneste definerbare nextgenkonsollen som skal komme. Men nå var vel tråden om såkalt nextgen grafikk, så ja..

Det jeg venter på er en grafikkmotor som blir skreddersydd fra bunn til Xbox 360 eller PS3, så får man bedre innblikk hva konsollen(e) kan klare. Ettersom Unreal 3.0 er motor til PC, så er jeg imponert at konsollen klarer motoren på 30 fps..

7074917[/snapback]

Tror du misforstod meg litt. Nå er det ikke meningen å avspore alt for mye her, men Xbox360 som enkelttilfelle, var next-gen fram til 22. november 2005. Da ble konsollen current gen. (selv om den tilhører gruppen next-gen). PS3 vil være next-gen fram til 11. november. Da slippes den, og statusen endrer seg til current-gen. Det samme skjer med Wii den dagen Wii slippes. Det handler ikke om hvilken konsoll som er best, eller hvor mye bedre den er i forhold til sin forgjenger - en next-gen konsoll blir current-gen i det øyeblikket den slippes, og overtar fakkelen fra sin forgjenger. :)

Lenke til kommentar
Mange av instruksjonene i DX10 ligger forøvrig også i 360-GPUen, sikkert også i PS3 sin.

7074879[/snapback]

X360/PS3 har ikke DX10 eller SM 4.0 støtte

7074939[/snapback]

Har ikke Xbox 360 en sånn "udefinerbar" directX?

7074969[/snapback]

Den har det, men har ikke full DX10 støtte

Endret av avanore
Lenke til kommentar

7074879[/snapback]

X360/PS3 har ikke DX10 eller SM4.0 støtte

7074939[/snapback]

DX9 eller 10 er irrelevant på en konsoll, siden alle feks 360er er like. 360 gpu er hverken dx9 eller dx10, den støtter alle instruksjonene til dx9, noen egne instruksjoner og noen av de dx10 har. Man programmerer ikke et konsollspill til dx-versionen, men til selve konsollen.

Lenke til kommentar
DX9 eller 10 er irrelevant på en konsoll, siden alle feks 360er er like. 360 gpu er hverken dx9 eller dx10, den støtter alle instruksjonene til dx9, noen egne instruksjoner og noen av de dx10 har. Man programmerer ikke et konsollspill til dx-versionen, men til selve konsollen.

7075041[/snapback]

Enig i det. Men den vil fortsatt være som en DX9 og kan ikke avansere opp til DX10 og SM4.0 support.

Jeg klager ikke på konsollene, men jeg er litt redd for hvor bra grafikken vil være på PC når DX10 spillene kommer, i forhold til det vi har til X360/PS3

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...