Jan Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Soneparkering, sentrumsparkering, parkeringsbøter (om parkert "rett", ikke i en hage....) er ikke noe problem med en elbil. Mindre køer, mer dultevennlig karosseri og en helt annen drivstoffutgift. Hovedproblemet med elbiler er at de ser helt mongo ut. Utenom det så er det inntjent fortere enn hos en vanlig bil (om de i det hele tatt blir det..) Fin pris også. (Jeg ville ha gått for Th!nk) Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvordan er det å bli kræsjet i med en sånn bil? ser ut som det blir kveld og mørkt hvis noen kræsjer i en sånn i 40 km/t med en vanlig bil Lenke til kommentar
gv115jb Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Enig i at Think er en atskillig penere bil å se på enn eksempelvis Kewet, men problem er at Think bruker ni-cd batterier. Desse har en noe lengre levetid enn blybatteri som varer ca. 2-4 år, men prisen er atskillig høyere. Forstår det slik at det koster minst 8000 kr pr. celle (6 volt 100ah), og det er 19 av dem i en Think! Både Kewet og Reva bruker blybatterier. Du skifter hele pakken for ca. 1600 kr., og kjøper du uorginale batterier er du nede på en tredjedel av dette. reva er forøvrig en interessant bil. Ikke pen, men men.... Lenke til kommentar
arobicRoy Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Skal du komme deg frem med noe som går på strøm tar man trikk eller bane! Jeg ser ingen grunn til å kjøpe elbil med mindre du er æres medlem i bellona og hater alt som slipper ut CO2. Lønner seg sikkert i lengden og kjøpe en billig brukt toyota eller noe annet drifsikkert uansett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 arobicRoy: Trikken går bare på den andre siden av byen enn der jeg bor. Dermed passer den dårlig å komme seg av gårde med. Bane? Hvorfor må jeg være medlem av bellona? Hvorfor lønner det seg å kjøpe en brukt Toyota? Lenke til kommentar
arobicRoy Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Det jeg sier er at jeg tror det lønner seg og kjøpe en vanlig bensin bil uansett. Jeg har flere venner som har kjøpt biler for mellom 5000 og 20000 kr uten at de har hatt noen problemer med disse bilene. Det jeg mener med bellona er at jeg vanskelig kan se at det lønner seg og kjøpe elbil med mindre man er veldig opptatt av miljøet og minst mulig forbruk. Det jeg mente med en eldre toyota er at disse bilene som regel går og går uten noen problemer, ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
Stavmikser Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) På jobben kjører jeg rundt i en sånn el-bil, det er en kewet tror jeg, bare i varebil-edition. For å si det mildt så suger den bilen grenseløst. Den har ingen servo, ikke bremsekraftforsterker, 0 komfort what so ever, og ser ganske begredelig ut(jeg skammer meg når jeg setter meg inn i den). den gjør ca 80 i toppfart som i for seg er ganske ålreit, dessuten er den så og si lydløs, bortsett fra den intense trikkelyden som kommer når den akser. Det at en bil går på batterier(med dagens teknologi) er helt sykt, batteriene går ut etter ca. 4-6 mil og må da lade i ca 4 timer eller mer. Med tanke på at man får en sikkerhet som er nærmest ikke tilstede vil jeg heller abefalle en motorsykkel eller en moped, da dør man i det minste med verdigheten i behold. Og som et svar på det med miljø osv. de batteriene er ikke mye miljøvennlige, det er heller ikke produksjonen av de. Kort sagt en bil som aldri skulle blitt laget, og i hvertfall ikke solgt kommersielt! Endret 19. oktober 2006 av Stavmikser Lenke til kommentar
mago Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 denne ser litt kul ut Norsk elbil-revolusjon Miljøbil Grenland er snart klare for å lansere det som kan være det beste produktet på elbil-fronten noensinne. http://www.nettavisen.no/bil/article486872.ece Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 denne ser litt kul ut Norsk elbil-revolusjon Miljøbil Grenland er snart klare for å lansere det som kan være det beste produktet på elbil-fronten noensinne. http://www.nettavisen.no/bil/article486872.ece 7109125[/snapback] Absolutt en god nyhet, og den ser jo bra ut også, og det er jo ganske viktig Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Mopedbil er ikke et alternativ da? Jeg synes alt for mange i denne tråden kommer med tips, når de egentlig har 0 peiling. Det er bare latterlig, vær sikker på hva dere snakker om før dere peser ut med fakta! Mopedbil er jo slik motor teknikk de fleste er vant med, så bruker de også jævli lite drivstoff... Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Litt gammel tråd, men men... Jeg skal kjøpe meg en billig Kewet ElJet2, som er litt defekt. Det vil si at jeg må kjøpe nye batterier. Dere sier at batteriene er dyre? Det er ikke sant. For hvem sier at du må kjøpe "original" batterier av en Kewet forhandler? Ingen, så jeg skal på biltema å kjøpe de, og de er rundt 60Ah mer en original batteriene, og koster vel rundt 4000kr. Noe som er litt billigere enn 20000kr...... Lenke til kommentar
ole-kr1 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvor finner du baterier på biltema som er på 130Ah og koster 330Kr pr. stk? det må være helt utrolig billig. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis jeg på død og liv måtte hatt en elbil ville jeg i det minste gått for en som ser ut som en vanlig bil og som har et snev av kollisjonssikkerhet: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12369130 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis jeg på død og liv måtte hatt en elbil ville jeg i det minste gått for en som ser ut som en vanlig bil og som har et snev av kollisjonssikkerhet: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12369130 Effekt 35 hk Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Hvor finner du baterier på biltema som er på 130Ah og koster 330Kr pr. stk? det må være helt utrolig billig. Det er nettopp det. De står ikke på biltema.no, men i biltemas katalog (ja, det er den nyeste katalogen). Og de batteriene jeg har tenkt og kjøpe er 2stk 220Ah 24V, koblet i serie. Det står ikke at de er 24V i biltemas katalog, men det er noe jeg går utifra, siden de er beregnet for lastebiler og traktorer. Viss ikke de er 24V, så må det bli 4stk 12V 120Ah, 30Ah mindre enn de som står i originalt, men de er jo nye, så derfor så kan ikke kjørelengden gå så mye ned....... Hvis jeg på død og liv måtte hatt en elbil ville jeg i det minste gått for en som ser ut som en vanlig bil og som har et snev av kollisjonssikkerhet: <a href="http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12369130" target="_blank">http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12369130</a> Heh, ja. For min del så skal den ikke brukes som hverdags bil, bare en ha-fordi-den-går-på-strøm/batterier bil..... Og selvsagt fordi den er billig i drift, og innkjøp..... Endret 11. februar 2008 av Wasters Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg var på Think-fabrikken i Aurskog for å lage en fotoreportasje, da fikk ejg litt spennende info ang. den nye modellen. den skal vist klare å kjøre 18 mil mellom hver lading, og ha en toppfart på 120km/t. (kommer selvfølgelig ann på miljøet) Elbilene begynner å bli gode! Den nye thinkmodellen koster ca 200 000 Endret 11. februar 2008 av Snobjorn Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg var på Think-fabrikken i Aurskog for å lage en fotoreportasje, da fikk ejg litt spennende info ang. den nye modellen. den skal vist klare å kjøre 18 mil mellom hver lading, og ha en toppfart på 120km/t. (kommer selvfølgelig ann på miljøet) Elbilene begynner å bli gode! Den nye thinkmodellen koster ca 200 000 Jepp, 200 000 i innkjøp, men så skal jo Think ha ca 1300 i måneden for leie av batteriene, noe som er dyrt, og med den prisen så var en billig bil som går på bensin, billigere i drift enn Think'en. Men ikke Kewet'ene, pga. de slipper du og betale slik dyr leie, og du kan kjøpe uoriginale batterier fra da feks. biltema..... Lenke til kommentar
Alltrax Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Her er et stedet for å diskuter elbiler folkens: http://www.elbil.no/forum/ Norstart er navnet på norsk elbilforening og de har et meget oppegående forum som er verdt et besøk Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Det er nettopp det. De står ikke på biltema.no, men i biltemas katalog (ja, det er den nyeste katalogen). Og de batteriene jeg har tenkt og kjøpe er 2stk 220Ah 24V, koblet i serie. Det står ikke at de er 24V i biltemas katalog, men det er noe jeg går utifra, siden de er beregnet for lastebiler og traktorer. Viss ikke de er 24V, så må det bli 4stk 12V 120Ah, 30Ah mindre enn de som står i originalt, men de er jo nye, så derfor så kan ikke kjørelengden gå så mye ned....... Traktorer har 12V elektrisk anlegg (eller 6, om vi snakker gammel veteran), og selv om lastebiler som oftest har 24V anlegg, så bruker vanligvis de også 12V batterier -med to stk koblet i serie... Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det er nettopp det. De står ikke på biltema.no, men i biltemas katalog (ja, det er den nyeste katalogen). Og de batteriene jeg har tenkt og kjøpe er 2stk 220Ah 24V, koblet i serie. Det står ikke at de er 24V i biltemas katalog, men det er noe jeg går utifra, siden de er beregnet for lastebiler og traktorer. Viss ikke de er 24V, så må det bli 4stk 12V 120Ah, 30Ah mindre enn de som står i originalt, men de er jo nye, så derfor så kan ikke kjørelengden gå så mye ned....... Traktorer har 12V elektrisk anlegg (eller 6, om vi snakker gammel veteran), og selv om lastebiler som oftest har 24V anlegg, så bruker vanligvis de også 12V batterier -med to stk koblet i serie... Jepp, var på biltema og så selv. Og det er nok 12V batterier, så for min del så trenger jeg 4stk slike, da koblet i serie, pga. selve bilen går på 48V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå