Simen1 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg lurer på hvilke subsidier og ordninger som gjelder for elbiler. Det sies å være svært gunstig siden de både er billige og man slipper en rekke avgifter som man må betale på normale biler. Er det noen som vet noe mer om dette? Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Kan man ikke bruke kolektivfeltet også når man har elbil? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Joda, kan kan bruke kollektivfeltet hvis man har EL-bil, man slipper også å betale bom og årsavgift? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Man slipper årsavgift, forsikringen blir billig, gratis parkering på offentlige områder, billigere i drift. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Elbilen Think får man vel fra 99.000 kr i følge denne artikkelen, så det er jo også ekstremt billig. Siden jeg kjører nesten utelukkende lokalt og har tilgang på lån av bil om jeg skal langt så tror jeg det lønner seg å kjøpe elbil for meg. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Simen1: Hvis det kun er heisannkjøring lokalt kan jeg ikke se noen ulemper med en Elbil, spesielt ikke til den prisen. Det eneste aberet er jo selvsagt kjørelengden. Men i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Kr.Sand og andre "store" byer er det iallefall flust med strømkontakter på offentlige P-plasser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Jepp, strøm fra offentlige plasser er et pluss. Det betyr gratis drivstoff. Jeg fant en Kewet fra 119.000 kr. Det er jo billig det, men jeg vil helst at den skal se litt mindre ut som en avansert elektrisk rullestol. Think synes jeg er penere. Lenke til kommentar
Revi Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 El-bil er sikkert bra det, men som på alt annet som blir drevet med batteri, så må batteriene byttes en eller annen gang. Det tror jeg ikke er helt billig. Hørte om en El-drevet Peugot som måtte bytte hele batteripakken, og den kostet mer enn hva bilen var verdt..... Tror jeg ville sjekket hva bytte av batteripakke koster før jeg ville vurdert el-bil.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Kewet som jeg linket til har to batteripakker. En til 15.000 kr og en til 19.000 kr med litt mer kapasitet. Etter det jeg har hørt så må man påregne å skifte de etter omtrent 5 års normalt bruk. Jeg synes ikke den prisen er så gal. Men nå vet jeg ikke hva batteripakkene i andre elbiler koster. Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvor fort kan en slik bil gå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Den fra Kewet har en topphastighet på 80 km/t. Jeg tror Ford Think har noe høyere topphastighet enn det. Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Fikk lyst på en elbil, tenkte mer på sånne som gikk i 45km/h jeg Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Think-en er fin ja, dessverre så lages de ikke lenger (?) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Joda, kan kan bruke kollektivfeltet hvis man har EL-bil, man slipper også å betale bom og årsavgift? 7073782[/snapback] Kvifor kan El-bilar kjøre i kollektivfeltet? Lenke til kommentar
otis Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Miljøvennlig. Akkurat slik en 6-seter kombi bil er, men den får ikke lov. (Da tenker jeg selvsagt på at man benytter de setene da.) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Eg trudde poenget kollektivfeltet var at kollektivtrafikken kunne kjøre uhindra. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Miljøvennlig.Akkurat slik en 6-seter kombi bil er, men den får ikke lov. (Da tenker jeg selvsagt på at man benytter de setene da.) 7079742[/snapback] Du må ha minibuss da vet du, Eg trudde poenget kollektivfeltet var at kollektivtrafikken kunne kjøre uhindra. 7079752[/snapback] Er det så mange elbiler at det blir et problem da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Nei, men om El-bil-markedet plutseleg skulle eksplodere og halve Oslo kjøper seg ein så vil det bli eit. Eg påstår ikkje at det er noko problem, ville berre ha ein forklaring på årsaken. Sånn eg ser det har du lov å kjøre der sidan El-bilar er positivt for miljøet, å kunne kjøre i kollektivfeltet er ein kjekk fordel, ingen tvil i det. Endret 16. oktober 2006 av Zeph Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Kewet som jeg linket til har to batteripakker. En til 15.000 kr og en til 19.000 kr med litt mer kapasitet. Etter det jeg har hørt så må man påregne å skifte de etter omtrent 5 års normalt bruk. Jeg synes ikke den prisen er så gal. Men nå vet jeg ikke hva batteripakkene i andre elbiler koster. 7076463[/snapback] Kewet har som alle andre biler 12 stk batterier. Og det er jo det som er problemet, HVERT batteri koster godt 10.000 for å skifte. Det er det som er problemet med el-biler. Vanvittig dyrt når flere batterier ryker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Kewet har som alle andre biler 12 stk batterier.Og det er jo det som er problemet, HVERT batteri koster godt 10.000 for å skifte. Det er det som er problemet med el-biler.Vanvittig dyrt når flere batterier ryker. 7080164[/snapback] Fra siden til Kewet: Batterier kr 15.000 Blybatterier Hawker 12V 73Ah, 12 stk (ca 8.4 kWh), 35-60 km kjørelengde Zeph: Det med kjøring i kollektivfelt var et lokketiltak i forbindelse med en miljøstrategi en eller annen regjering innførte (på begynnelsen av 90-tallet om jeg ikke husker feil). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå