andreash Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Har ikke noe godt svar, men hvor lang tid bør han bruke på å pakke ut en rar fil på 4 gb ? Har du soste versjon av winrar, det skal visstnok ha supprt for dualcore. 7282899[/snapback] Hmm, ser ut til at jeg bruker en gammel versjon. Skal prøve med nyeste versjon. BTW: Brukte i underkant av 40 minutter på å pakke ut 4,5GB. Det er MYE mer enn jeg brukte før. Kommer tilbake med info med ny Winrar. Andreas 7283147[/snapback] Fortsatt ca 40 minutter på å pakke ut 4.5GB BTW: Jeg har ikke reinstallert XP etter prosessorbytte. Kan det være årsaken? At Windows XP kun oppfatter 1 av CPU'ene og det er derfor den er treg? Andreas Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Viser taskmgr.exe lite cpu bruk? eller mye cpu, men i kernel mode? Og hvordan er trashingen av minne? io/sec? Sjekk med perfmon på winrar under utpakking f.eks. Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ved utpakking av rarfiler (typisk DVD5 film-rip) skal harddisken være begrensningen, og ikke prosessoren. På en rask disk skal dette ta 2-4 minutter. Etter hvert som disken blir full, synker skrivehastigheten og dette tar noe lenger tid. 40 minutter for å pakke ut 4 gig med rar-filer er et sikkert tegn på at noe er galt. Magefølelsen min sier at dette er harddisk/chipset relatert og ikke CPU. Hva med å forsøke Intel sine chipset-drivere? Hvis du har en annen disk, kan du forsøke å pakke ut på denne? Dette for å utelukke at det er noe galt med Raid'et ditt. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 BTW: Jeg har ikke reinstallert XP etter prosessorbytte.Kan det være årsaken? At Windows XP kun oppfatter 1 av CPU'ene og det er derfor den er treg? Andreas 7289297[/snapback] Vil si at det høres ut som en sannsynlig forklaring. Ville også satset på 64bit OS, men en reinstallasjon vil nok løse mange problemer. Selv mener jeg at man bør gjøre en helt ny innstallsjon ved alle større HW oppgraderinger, det gjør det somregel litt enklere for deg selv. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 prøv med en linux live cd og sjekk om problemet vedvarer? Lenke til kommentar
Reite Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Min E6300 bruker ca. 10 min på å pakke ut en 8GB fil, og da bruker den bare rundt. 30% cpu, så det høres ut som det er noe galt ja Lenke til kommentar
andreash Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ved utpakking av rarfiler (typisk DVD5 film-rip) skal harddisken være begrensningen, og ikke prosessoren. På en rask disk skal dette ta 2-4 minutter. Etter hvert som disken blir full, synker skrivehastigheten og dette tar noe lenger tid. 40 minutter for å pakke ut 4 gig med rar-filer er et sikkert tegn på at noe er galt. Magefølelsen min sier at dette er harddisk/chipset relatert og ikke CPU. Hva med å forsøke Intel sine chipset-drivere? Hvis du har en annen disk, kan du forsøke å pakke ut på denne? Dette for å utelukke at det er noe galt med Raid'et ditt. 7289313[/snapback] Bruker Sata-2 disker, og hadde ikke dette problemet før jeg byttet CPU. Så det må være i forbindelse med dette. Det som er litt kjedelig er at Vista er rundt hjørnet og det derfor er litt kjipt å reinstallere XP nå. Siden jeg skal installere Vista om ikke så lenge mener jeg. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Det som er litt kjedelig er at Vista er rundt hjørnet og det derfor er litt kjipt å reinstallere XP nå.Siden jeg skal installere Vista om ikke så lenge mener jeg. 7289997[/snapback] Det er vel noen mnd frem i tid enda da, dvs hvertfall 2 gode mnd. Det blir vel sluppet sent i Januar? Det er kjipt å kjøre med ett sub-optimalt system så lenge, du kaster jo i praksis bort hele oppgraderingen din Uansett vil jeg tro du ønsker å kjøre en dual-boot med Windows XP i en periode, det er tross alt endel programmer du i en overgangsperiode nok ikke finner for Vista. Endret 17. november 2006 av kindings Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg gjentar at Write Caching må være aktivert på kontrolleren. Hvis det er deaktivert går det kraftig ut over ytelsen. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg gjentar at Write Caching må være aktivert på kontrolleren. Hvis det er deaktivert går det kraftig ut over ytelsen. 7302828[/snapback] Alle diskene står med Write caching. Andreas Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg gjentar at Write Caching må være aktivert på kontrolleren. Hvis det er deaktivert går det kraftig ut over ytelsen. 7302828[/snapback] Alle diskene står med Write caching. Andreas 7303061[/snapback] Hva med DMA-mode? Er det også på? Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 gå i oppgavebehandling og gi winrar prioritet høy! se hva som skjer da Lenke til kommentar
andreash Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg gjentar at Write Caching må være aktivert på kontrolleren. Hvis det er deaktivert går det kraftig ut over ytelsen. 7302828[/snapback] Alle diskene står med Write caching. Andreas 7303061[/snapback] Hva med DMA-mode? Er det også på? 7303084[/snapback] Sjekket bios og den sier ja Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Selv om den er på i BIOS så er det ikke sikkert den er på i Windows. Desverre så kan det være knotete å finne ut noe om DMA/PIO-mode hvis man har RAID eller noen litt spesielle kontrollere. På ene kontrolleren min må jeg bruke et eget program for å sjekke og evt. stille inn DMA-mode. :/ Men et ganske sikkert tegn på at DMA-modus ikke er aktivert er høy CPU-bruk under kopiering og lav hastighet på kopiering/lagring og andre disk-operasjoner. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Selv om den er på i BIOS så er det ikke sikkert den er på i Windows. Desverre så kan det være knotete å finne ut noe om DMA/PIO-mode hvis man har RAID eller noen litt spesielle kontrollere. På ene kontrolleren min må jeg bruke et eget program for å sjekke og evt. stille inn DMA-mode. :/ Men et ganske sikkert tegn på at DMA-modus ikke er aktivert er høy CPU-bruk under kopiering og lav hastighet på kopiering/lagring og andre disk-operasjoner. 7307300[/snapback] Nå har ikke jeg noen spesielle kontrollere da. Kun interne SATA kontaktene tilkoblet. Andreas Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Siden WinXP ikke greier å genkjenne mer end 1 CPU (og du har 2) - da anbefaler jeg, at du innstallerer XP på nytt opp på den gamle innstallation. Ikke noget med formatering - bare velg at XP skal innstalleres i samme mappe som tidligere innstallation. På den måte får du XP til å søke på nytt efter al hardware, og du beholder alle dine WinXP innstillinger, og alt du har lagret på disken. Du må innstallere drivere på nytt etterpå (chipset, skjermkort osv). Dette tar ca en halv time og du burde bli kvitt problemet. Kimmer Endret 18. november 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Om XP finner kun 1 CPU er det bare å bytte HAL. Dette gjøres i Comp. mgr. Når jeg tenker litt på mer på det: Siden maskina har feil HAL kan det hende det forårsaker mer enn manglende multi-core støtte. Feil HAL vil også slå litt ille ut på andre ting og kan forårsake andre problemer. Men dette skjer vanligvis ved bytte av både HK og cpu, ikke bare CPU. Men verdt et forsøk. Ellers er reinstall en kjapp prosess. Endret 18. november 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Ellers er reinstall en kjapp prosess. 7309068[/snapback] Jepp - kan jo være lurt å holde løsningsforslagene på samme kundkabsnivå som trådstarter har Kimmer Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Ellers er reinstall en kjapp prosess. 7309068[/snapback] Jepp - kan jo være lurt å holde løsningsforslagene på samme kundkabsnivå som trådstarter har Kimmer 7309104[/snapback] Kanskje det ja J Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Ellers så jeg litt på utpakkingstid hos meg selv nå, 3min 45 sek på å pakke ut en 8GB fil fra et rar set på 166x50MB. Dette på en Athlonx 3800+ X2, cpu-usagen er laaaaav, så IO som er bottleneck. Faktisk er så er unrar idle i over 2 min av denne tiden. (2 min 22 sec). Unrar bruker selv 59 sec og OS 22 sec. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå